Motorsåg och handhållet

242 håller inte förgasarinställning

22 inlägg 15785 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 242 håller inte förgasarinställning

totte  
#89700 Använd inte universalavdragare, det är bara risk att kvadda hjulet.

Bästa är en riktig avdragare. Nu vet jag inte hur 242:an är men det brukar finnas två eller tre skruvhål i svänghjulet. eventuellt de som starthakarna sitter i. Då kan man göra en avdragare av en stadig järnbit, borra och gänga en bult i mitten borra hål motsvarande de på svänghjulet och dra i skruvar. Sen drar man åt, knackar på mittbulten drar och knackar och förr eller senare så släppr det. Värmning till sådär 100 grader kan också hjälpa till.

Sen finns det en samling mer eller mindre våldsamma knep. Bind rep i svänghjulet häng upp sågen i det repet. Sätt muttern på axeln och skruva in tills den är exakt i plan med axel ändan och rappa med en hammare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 242 håller inte förgasarinställning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89771
totte skrev:Använd inte universalavdragare, det är bara risk att kvadda hjulet.

Bästa är en riktig avdragare. Nu vet jag inte hur 242:an är men det brukar finnas två eller tre skruvhål i svänghjulet. eventuellt de som starthakarna sitter i. Då kan man göra en avdragare av en stadig järnbit, borra och gänga en bult i mitten borra hål motsvarande de på svänghjulet och dra i skruvar. Sen drar man åt, knackar på mittbulten drar och knackar och förr eller senare så släppr det. Värmning till sådär 100 grader kan också hjälpa till.

Sen finns det en samling mer eller mindre våldsamma knep. Bind rep i svänghjulet häng upp sågen i det repet. Sätt muttern på axeln och skruva in tills den är exakt i plan med axel ändan och rappa med en hammare.

Rekommenderar det senare knepet, och kombinerar med värmning. Har kört med det på ett par olika sågar och det har alltid fungerat.

Avatar Fallback

Re: 242 håller inte förgasarinställning

mrlynx  
#89774 Det fungerade med en bit fyrkantprofil och två längre m5-skruvar. Så nu är det bytt på ena sidan.
Andra sidan får jag ta imorgon. Men jag får köra med min stihl tills dess kvarnan är återställd.

Användarvisningsbild

Re: 242 håller inte förgasarinställning

totte  
#89776 Aha, bra, svänghjulet är alltid en kritisk punkt, då är det värsta gjort. Minns inte hur kopplingen sitter på dom här men den brukar inte vara lika jäklig att ta.

Avatar Fallback

Re: 242 håller inte förgasarinställning

mrlynx  
#89795 Vilken metod är rätt för att ta lös kopplingen?
Den ser ut att vara vänstergängad men hur låser man vevaxeln så den inte snurrar?
Jag har provat med att skruva fast avdragaren till svänghjulet och och hålla fast den med en fastnyckel men jag är rädd att jag knäcker vevaxeln om jag tar i för mycket.

Avatar Fallback

Re: 242 håller inte förgasarinställning

mrlynx  
#89827 Det var bara mer våld som saknades.
Den gamla tätningen var spröd som bakelit så det är inte omöjligt att den läkte lite där.

Användarvisningsbild

Re: 242 håller inte förgasarinställning

totte  
#89831 Jaha lagom våld brukar lösa många problem, Ett annat gammalt bra knep är att mata ner en bit lagom grovt rep i cylidern. OBS kolven halvvägs uppe, så man inte matar ut repet i nån port, då kan det gå illa.

Var den så spröd så läckte det garanterat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).