Motorsåg och handhållet

Problem med oljelocket på Stihl MS 200

20 inlägg 10944 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74262 Sthil har som sagt säkert nån bra anledning till varför oljelocket är utformat som det är, men jag ser bara bristen i att det är lite finurligt att få på det ibland. Men detta måste dom ju kunna ändra.

Bensinlocket tappade jag första dagen i skogen med en nyinköpt begagnad 200 för några år sedan. Jag hade tydligen inte kommit på det där med bajonett koppling än så det lossnade och iom att det var begnat saknades det lilla säkerhetssnöret (elller vad det kallas) som håller tillsammans såg och lock när locket är bortskruvat. Jag gav mig fan på att hitta locket bland allt ris och efter en 20-30 minuters letande hittade jag banne mig locket.

Så kan det gå om inte locket är på.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

MS 200  
#74829 lägg inte heller full oljetank för då blir det problem med att stänga locket och våldför du dig då är det stor chans du får nåt sönderbrutet så lägg helldre nästan fullt istället för att packa oljetanken pråppfull

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74887 Jag har samma typ av problem med min MS200.
Dock har jag märkt att om jag sätter tillbaka locket i exakt samma position (som det hade när jag lyfter bort det) utan att snurra det så har det alltid funkat bra.
Men om locket kommer lite fel och man får snurra lite fram och tillbaka så är det lätt att det krånglar.

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

SkogsKuben  
#347283 Tjenare grabbar!

Antar att denna tråd är halvdöd men gör ett försök ändå. Har en 201a som är ca ett år gammal och har nu när jag börjat kvista ( vart mestadels rotkapning efter stormen här uppe i Västerbotten) och har då upptäck mest troligt att största boven i detta drama är inte riktigt locket i sig utan vinkeln på det. När man anlägger sågen mot stammen för kvistning i 45grader så pekar locket rakt fram, i "färdriktningen", och kan om en kvist kommer åt sprätta lös den svarta bygeln och sedan vrida ut locket. På farsans 251 går inte detta eftersom vinkeln på locket är annars.
Några tankar om min teori kan stämma?

Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

JensSkoog  
#347311 Har skett mig en gång med min MS200, under klättring, men det är absolut något som kan ske under kvistning ochså skulle jag tro :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).