Motorsåg och handhållet

oregon 73LP vs stihl RSC

32 inlägg 10956 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74167 Man får titta på lika kedjor när man jämför.
Att jämföra 58APL med 73LPX är som att jämföra 73LGX och 73LPX.
Motsvarigheten till LP hete 58APLG och det är exakt samma tand!
Samma tand, gjord i samma press, med samma material o chrom.
De gör massor med kubikmeter åt gången. Visst kan det skilja i produktion, men det gör det oavsett vad kedjan heter!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Robertberg  
#74178 Jag tycker det är imponerande att du skrivit fyra (4!) inlägg i samma tråd, på tjugo minuter, utan att någon annan kommit in och skrivit ett inlägg emellan..

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74186 Skulle samlat i ett, men det kom trögt ut ur huvvet så då blir det så...

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

swe#kipp  
#74206 Jag gillar 58apl kedjan man jag sågar inte Ek eller Bok, tycker den går mjukt och fint och hållar skärpan bra :)

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Robertberg  
#74216 http://www.oregonchain.eu/site/S70/Super_70_SV.pdf

Hittade denna pdfen om 73LPX

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

johan eriksson  
#74413 73LP finns fortfarande kvar på Oregons svenska hemsida, finns den fortfarande då eller är dom dåliga på att uppdatera sin hemsida?
http://www.oregonchain.se/products/fore ... hisel.shtm

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74426 Den finns hos vissa på hyllan, men beställa går inte längre efter vad jag förstått...

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#74543 Jag har fortfarande 1 paket av 58APLG kvar, den kan inte vara samma som gamla 73lp, helt totalt omöjligt, det går inte alls på samma sätt i virket. Jag har försökt, det var du som tipsade mig om den, så jag köpte 2 paket. Som jag skrev så var den ju bättre, den gav mindre vibrationer men den gick inte att få till att gå som jag ville.

I oregons reklamblad så jämför dom bara med hur kedjan är när den kommer ur paketet, inte hur den uppförsig när den väl blir filad. Den går bättre i gran än gamla, det erkänner jag absolut, men inte i bok.

Och på tal om filning Mange, man filar efter behov, vissa träd har vildsvinen varit och sprätt skit runt, eller inväxt skit i barken, inte heller helt ovanligt. Alldeles oavsett vad man gör för att putsa på trädet så letar sig små gruskorn och skit in i barken som sakta nöter ner skärpan.

Det är ryttarnas höjd som bestämmer hur mkt en tand ska såga, tänk dig trädhyveln från trädslöjden, det är exakt samma princip, tar du för mkt på ryttarna så kan man likna det vid att sätta ner stålet för mkt så att hyveln kör djupare. Sen spelar även angreppsvinkeln på tanden en roll för hur den arbetar i trädet, en plattare tand framtill gör att tanden slutar skära snabbare vilket dämpar kedjans uppförande i hårt virke om man tycker att den går för aggressivt. Man kan även fila den för brant, men jag har aldrig gjort det och har aldrig upplevt att jag har haft något behov av det heller. Tycker bara kedjan vibrerar mer oavsett trädslag.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74566 Skitigt virke av gris?, jo visst, men det finns värre!

Allé alm! 200 års inväxt grus o sten!

Ang tänderna...
Du kan tro precis vad du vill. Jag har rätt stark information, så jag backar inte en milimeter.
Jag ska se om jag har bilderna från Reggie Faulkner. Jag vill minnas William behöll dom hos sig...
I vilket fall så ska jag se om jag kan få till det.. Väldans intressant.
Att träffa en kille som säljer lika mycket som Blount Sverige gör o säljer ett par hundra såg i veckan, var minst sagt imponerande!
Mycket erfarenhet av sina snart 60 år i branchen o dela med sig!
Jag tyckte 1/2 och 9/16 kedja var stort, innan detta...
Nu vet jag mer o den största jag har är en Atkins kedja med 7/8 delning, sandgjutna tänder. och det finns större, dock inte i production...

Vi hade samma discussion hos honom o han visade bilder han tagit i lite olika fabriker.
Jag fick med mig stumpar av en mängd kedjor, nya som gamla, bland annat denna "Super 70" märkta i Husqvarna, Poulan, Oregon och Partner. Dessa hade jag sedan innan, men visste inte då att det var samma tand. Sido länk, drivlänk skiljer, men det är samma tand, monterade paralellt på olika linjer i samma fabrik.

Ryttarens höjd och form ger olika egenskaper.
Jag rör sällan ryttaren förrän kedjan är filad minst 1/3, oftast 2/5, nästan hälften alltså.....
Jag vet precis vad du menar med den sugande känslan och att det ska gå mjukt o ändå fort.

Det har med spånets tjocklek o trädslagets egenskaper o göra.
I bok, kan var tand få plats med mer spån om den snurrar ihop ett tunnt långt spån i tanden, än en kort sticka som ställer sig på tvären o stoppar upp, ofta knäcks innan den skärs av.
Han visade i ett plexiglas block hur det såg ut när det skär.
Jag bad honom filma detta, men tror inte det blev något...

Det är skärpan o formen på hörnan som gör 75% av jobbet.

Jag ska vid tillfälle ta lite bilder på detta o försöka beskriva lite bättre.
Lättast vore o visa....

Erbjudandet kvarstår!

Bild

Bild

Bild


William o Reggie utanför hans kontor.

Bild

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74568 Lite fler kedje bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74571 Lite fler kedje bilder... När jag är på g ändå...
Bild

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#74691 Har för mig nu när jag tänker efter att ryttarens form var böjd på ett sånt sätt att den gick över skyddsryttarens sneda form, så var det jag kom på att det kunde vara det som låg bakom, jag filade alla ryttarna så att den skulle se ut som 73lp, och började köra. Men efter mkt trixande så tröttnade jag, för att kunna orka jobba så kan man inte hålla på och fila en kedja så till den milda grad att den ser ut som en annan kedja. Det känns som bortkastade pengar. Och iom att det rör sig om sådana små skillnader så kan jag nästan gissa på att min filning av ryttarna förändrade kedjans form såpass ojämnt att den inte kunde uppföra sig som 73lp, möjligtvis är tanden exakt samma, men ryttaren är det inte. Och den spelar ju som sagt en minst lika avgörande roll som tanden.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74692 Om jag tar lite bilder på olika kedjor, inkl 73LP skulle du se skillnad på tänderna då?

Det kunde väl vara intressant?

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#74991 Jag tror att du och jag borde träffas ute i skogen en dag, testa lite kedjor och snacka. Vi kan inte hålla på och prata runt varandra. Det är mitt erbjudande :)

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74996 Jag ordnar med virke om du har lust o komma, det behöver du inte oroa dig för.
Halvtorr gammal rälig alm har jag alltid.
Det är sånt man testar såg i ju!

Inte lätt o ta ut verkstan i skogen....
Lättare o ta skogen till verkstan. Det går o flytta på alltihop, men så gärna vet jag inte om jag vill hjälpa dig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).