Motorsåg och handhållet

oregon 73LP vs stihl RSC

32 inlägg 10941 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

oregon 73LP vs stihl RSC

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73692 Har uteslutande kört med oregon 73 LP(x) till 372:an men är sugen att prova stihl RSC.Den funkar väldigt bra i 325" tappning.Är det någon som har några kommentarer(för och nackdelar) om den kedjan,eller ska man fortsätta att köra oregon?.

stihl på krogen,husqvarna i skogen!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73709 RSC är en av de bästa jag provat.Tyvärr har jag aldrig lyckats fila den lika vass som ny.
Jag är lite lat och använder rullguide till alla kedjor,men till RSC har jag inte hittat någon.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73888 kom igen nu!Är det verkligen inte någon som har kört bägge fabrikaten på kedjorna så att dom kan ge ett utlåtande?

   TS
Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#73938 Jodå!


Stihlen har ju en bredare tand så den skär ju mer, ger mer vibrationer. Det är en hårdare tand som tål smuts i virket bättre.

Den saknar ju säkerhetsklacken från lpx-kedjan vilket som jag har erfarit även minskar vibrationer i kedjan. Det är en tålig bra kedja om man sågar mjuka trädsorter som gran och tall. Men tycker inte den är något vidare att ha till ek och bok.

Går ju att fila med mall om man filar till mallen lite. Men det är väldigt svårt att hitta en bra vinkel på ryttarna så att den skär lika mjukt och kontrollerat som lpx.

73lp finns tvärr inte längre, det var den bästa kedjan som någonsin tillverkats. Konstigt att dom inte kunde sälja båda 2.

Men antar att det lönar sig bättre med en mjukare kedja som oftare behöver filas så att den tar slut fortare.

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Robertberg  
#73942
Huggis skrev:73lp finns tvärr inte längre, det var den bästa kedjan som någonsin tillverkats.


Vad heter dess ersättare?

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#73949 73LP hette den förut, nu har den slutat tillverkats och ersatts av 73LPX, som är lättare att fila, vilket torde vara den enda fördelen. Enligt oregon så skär den snabbare, men det har jag ingen som helst erfarenhet utav i mitt yrke. Den går att få att gå mjukt i bok, men att få kedjan till att behålla skärpan och fungera en hel dag med samma egenskaper går inte. Den är en besvikelse ialf i mina ögon. Ett mellanting mellan 73lp och lpx hade varit intressant att testa, synd bara att det tar massor av år innan det kommer ut något nytt. Stihlkedjan är för bred och ger för mkt vibrationer om man ska såga med den professionellt och är mkt mkt svårare att få till rätt grader på ryttarna.

73LPX är ingen dålig kedja alls, fungerar bättre för nybörjare som tycker det är besvärligt att fila en kedja. Och även jag tycker att det är smidigt på det viset. Men man ska ju kedjan att såga med, inte att fila.


Jag har prövat alla märken förutom carlton lr vad dom heter. Inget går upp emot oregon. Tror ni mig inte så gör som jag gjorde och köp alla varianter av alla märken och såga. Det tar några veckor, men det är tyvärr så man måste göra.

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#73950 Vill tillägga att jag filar med mal och ryttarmall. Det är det enklaste och snabbaste sättet att få till en bra skärpa. Ryttarna är minst lika viktiga att hålla koll på som själva tanden. Tänk på trädslöjden och hyvlarna.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73972 Saknar man LP kedjan så har Windsor den kvar i samma utförande på tand o härdning.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

johan eriksson  
#73984 Heter den LP hos windsor också?

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#73995 Nej det har dom inte Mange, jag har varit i kontakt med dom, har prövat alla deras kedjor nu. Däremot kan härdningen kanske stämma. Vad jag fattat det som har windsor fortfarande kvar tillverkning i sin gamla fabrik även om dom ägs av oregon blaunt. Husqvarna hävdade dom likaså att deras H42 var av samma kvalitet, men det var samma härdning (metallblandning) som lpx, dvs mjuk, och lika svår att få till att gå mjukt i bok.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74035 Vilka kedjor har du provat? Vad var det för skillnad?

Med mjukt menar du vibrationer då?

Filningen har otroligt stor betydelse, vinklar, ryttar ställning, form...
En som var här o klagade på vibrationer hade fel mall till kedjan när han filade. Eftersom han inte visste hur det skulle se ut så blev det inte bra vare sig hit eller dit.

H42 har varit identisk med lp, de har kanske ändrat nåt nyligen, de jag har här som är identiska.

Jag tror inte metallens egenskaper skiljer mycket mer än det gör i de olika blandningarna.
Det jag tror är ändrat är chromet och vinklar.
Det finns många såm kör LPX i Bok och tycker det går kanon.
Det finns sätt o se detta enklare...

Mitt erbjudande kvarstår!

Avatar Fallback

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Huggis  
#74149 Jag sågar bok och ek ung 10 månader om året i snitt. Allt från 1,5 meters bokar till gallring. Jag producerar i snitt 40 kubik om dagen, i vissa bestånd ligger jag på 50 - 60 kubik. Jag försöker göra allt för att förbättra min produktivitet, jag håller 2 pauser om dagen, sen sågar jag resten. Men sån är jag, alla orkar inte mitt tempo. Men det ska vara sagt, att jag vilar när jag filar, när jag går med sågen på stammen, när jag fäller. Gäller att hitta moment i själva arbetet där kroppen kan återhämta sig. Det är en teknik i sig.

Jag gick tillväga som så för att verkligen skapa mig själv en uppfattning att jag skaffade 2 par av alla kedjor som min åf kunde beställa åt mig. Först prövade jag 2 par av windsors kedja som inte hade säkerhetsklacken vid ryttaren, den betedde sig snarlikt gamla 73lp, men hade inte samma sug. Men den väckte ett intresse för att härdning var likartad, dvs ett segare stål som tål mer stryk, hittade annan version av deras kedja som hade den där säkerhetsklacken, det hade än mindre vibrationer, men gav inte det där suget i virket som man får med oregonkedjorna. Jag har ju hela tiden 73lp som måttstock. Kan säga att jag har 1 år erfarenhet av att märka skillnaden mellan lp och lpx då jag hade ett lager om 10 paket med gamla lp kvar när den nya började komma. Det är en subtil skillnad, men det är för när man går tillbaka till lp som man märker hur mkt bättre kedjan faktiskt är. Dock med nackdelen av att vara seg som fan att fila, men man får ibland ta det onda med det goda.

Jag kör med husqvarnas plattmall för ryttare, på gamla lp när kedjan var ny satte man den på soft (ska vara på hard när det är bok ek ask lr andra liknande hårda träslag) i mittenspringan av det där fyrkantiga hålet. Då skär den väldigt aggressivt, men efter ett par filningar så börjar den skära mjukt och fint. Man kan sätta den på hard, men då får man nästan justera ryttarna efter ett par filningar för att få kedjan att producera.

När man tagit ung en 1/5:e del av tanden så är det dax att ta en runda till på ryttarna, då brukar jag ändra till hard på mallen och hålla mig till den bakre delen av det fyrkantiga hålet på mallen, då tycker jag att den skär som bäst och mjukast. Jag följer inte oregons rekommendation om att vinkla 10 grader, då jag inte tycker att jag mäker någon skillnad + att det tar onödig tid, filningen måste ju gå snabbt och effektivt. Man måste ju producera.

Hela denna proceduren ändras ju när man prövar andra kedjor, målet är ju hela tiden att försöka få kedjan att bete sig på ett sätt som är förutsägbart, såga så effektivt som det bara är möjligt. En vass kedja matar ner i virket utan att du behöver lägga något tryck på sågen. Det är kedjan och sågen som ska arbeta, inte du. Gamla lp hade ett sug, den drog sig med ett jämnt och nästan tyst beteende ner i virket. Det var ren lycka att arbeta med den, kan säga att den nya lpxen faktiskt har liknande beteende och går mkt fint den med. Dock bara under en begränsad tid då man måste fila den dubbelt så mkt, vilket hela tiden förändrar förhållandet mellan ryttare och tand, vilket gör att man oftare måste justera ryttarna, vilket tar mer tid från produktion och alltså i slutändan kostar markägaren mer pengar, och får mig att se sämre ut. Det är visserligen marginellt, men en försämring och inte en förbättring vilket ju i min värld känns irriterande. Det är samma sak med husqvarnas nya 5 serie, men vill inte gå in på det igen och igen, även om det irriterar ihjäl mig.

Har kört en runda med stihls varianter, dels på 441an med 1.6 i spårvidd, mkt vibrationer, inget sug att tala om på samma sätt pga alla vibrationer och det faktum att tanden är för bred. Ja la ner det där projektet med stihl enbart pga kedjan, 6 månader försök att få den att gå rätt gjorde mig missnöjd. Sågen i sig är underbar, men det kan kvitta. Det är som att köpa en bmw m5 och ha blankslitna regummerade däck på när det är isigt underlag.

Efter mkt vånda förra året över att lp hade försvunnit dök ju husqvarna upp som ett alternativ, delade med mig den till huggarna och vi satte igång att såga. Men alldeles oavsett vad husqvarna påstår så var den lika mjuk som lpx att fila, och inte ett dugg bättre. Inte för att den är dålig, h42 och lpx måste vara samma kedja efter min och andras erfarenhet.

Sen dök ju möjligheten upp att pröva stihls 1.5 variant till husqvarna upp, än mer tålig än windsor kvalitetsmässigt, men med avsaknad av säkerhetklack och svårighet att få ryttarna att stämma så som jag vill. Windsor och stihl tycker jag är likvärdiga i uppförande, men skulle jag välja mellan dessa skulle det bli stihl pga kvaliten på metallen och att den väger mindre. Vilket även det uppskattas.

Sen finns det vissa huggare som påstår att man ska dreva 372:an sen sätta på en 325 kedja, det har jag inte provat och klarar mig utan. För mig är 3/8 optimalt, spåret den gör är brett och den går väldigt rakt och stabilt i virket. Tanden är större och tål lite mera skit än den mindre 325.

Min slutsats är ialf att lpx fortfarande är bäst, men så fort det dyker upp något nytt är jag villig att testa.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74163 Då 73LP kedjan gjordes beställdes den av Husqvarna med 42 på drivlänken.
Inte snarlik kedja utan exakt samma, gjord med samma delar på samma linje Med undantag för 42 istället för 73.
Poulan o Dolmar hade samma.

Windsors 58 har exakt samma tand, men upp byggnaden på gedjan är inte samma.
Den du provat från Windsor heter 58APL och är utan vibrationslänk är samma som LG, heter ju nu LGX och har samma tand som LPX.
Ska du ha samma så får det bli 58APLG. Men HVA's mall funkar inte.

Det du har verkar ha störst problem med är formen på tanden hörs det som.
Den sugande känslan får du med mer eller mindre näbbig form. Detta i stor betydelse med höjd o form på ryttaren.

Erbjudandet kvarstår!

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74164 Att jag säger att husqvarnas mall inte funkar är för att den oxå ändras i takt med nya kedjor.
Man måste ha rätt mall till rätt kedja, även då funkar det inte lika bra som frihand.

Huggare här som lärt sig o har vasst filar Morgon o middag, alt middag o kväll.
De jag har i tanke hugger uteslutande Bok, Ek och nån enstaka Alm.
Efter ett tag kom de på att det är bättre o fila hemma o skiftar kedja på middan.

Du är långt ifrån ensam i lövskogen, även om det inte finns så många!
Senast redigerad av Mange tis 08 dec 2009, 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: oregon 73LP vs stihl RSC

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74166 Så vitt jag vet är det inget enkelt sätt o fila med fil mall.
Mycket enklare o få det resultat man vill ha på frihand! Förutsatt att man vet hur man vill ha det.
Att ha tunn spetsig topp på ryttaren har stora fördelar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).