Motorsåg och handhållet

Standard kedja och svärd?

5 inlägg 3258 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Standard kedja och svärd?

sorken  
#73596 Hej
Ska nu beställa min första såg och undrar vad ska jag ska köpa för kedja och svärd? Är det 1.3 mm (0.050") som är standard för 13" svärdlängd med kedjedelning 0.325"?

Ser att det även finns 1.5 mm (0.058") kedjor/svärd. Är valet bara efter tycke och smak eller används dessa vid olika tillfällen, t.ex. fällning av grov tall eller om jobbar med klen björk.

MVH Sorken



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Standard kedja och svärd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73603 Hva har 1,3 pixel som standard. Till 13" svärd tror jag inte det är någon större skillnad.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Standard kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73606 I gallring, klent och färskt tror jag inte det har betydelse.

Men i hårt, torrt, grovt funkar det bättre med 1,5.

Avatar Fallback

Re: Standard kedja och svärd?

Nonkan  
#73681 HVA/Jons kör 1,3 upp till ~55 cc.

Stihl använder lite allt möjligt jox, men vanligast är .325 1,5.

Är det din första såg märker du ändå ingen skillnad :) Kör med det som sitter på, det finns oftast en anledning till att tillverkaren valt just den kedjan till den sågen.

Användarvisningsbild

Re: Standard kedja och svärd?

swe#kipp  
#73701
Nonkan skrev:HVA/Jons kör 1,3 upp till ~55 cc.

Stihl använder lite allt möjligt jox, men vanligast är .325 1,5.

Är det din första såg märker du ändå ingen skillnad :) Kör med det som sitter på, det finns oftast en anledning till att tillverkaren valt just den kedjan till den sågen.



Håller med dig Nonkan, det är en trvlig kedja att jobba med och är snabbare än en standard .325 (1,5) det är som jag ser det bara ett plus med den kraftigare .325 kedjan vid kapning av grovt timmer och vindfällen är det mest klent och mycket kvistning är pixel (1,3) snabbare och ger mindre vibrationer så ta den du :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).