Motorsåg och handhållet

behöver hjälp med husqvarna 242xp

10 inlägg 7877 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

behöver hjälp med husqvarna 242xp

Robin_eriksson_92  
#73195 Hej!

jag går skog första året på gymnasiet och jag har hållit på i skogen i ca 8 år nu.
Tack vare jag har hållit på så länge har jag börjat laga motorsågar och har tagit och satt igång att lag två husqvarna 242xp ena är skuren vet jag andra är bensin fel och kompritionsfel. tror att de är pakningarna men kan de vara något annat?? pakningarna är ca 10 år.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73202 Att den skurit är resultat av något problem.
Ofta membran, packningar, luftläcka nånstans.
Gäller båda sågarna. De måste vara täta!

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Robin_eriksson_92  
#73203 jag vet att de lär vara täta. men jag vet också att ena är skuren andra är kolven hel. Men jag misstänker att jag behöver nya packningar. dom är inte alls fina.
men jag vet inte vad jag ska kolla om de inte är felet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73209 Är de inte täta skär de eller blir krångliga på många andra sätt-

Packningar o membran är nog bara helt kallt o byta! Bränsle slang, bränsle filter o tändstift med!
Inget o fundera på. Gäller båda sågen!

Kolla så bränslenålen är tät samt öppnar o stänger som den ska. Kolla så den är tät i motorns vevaxel tätningar, mellanstycke, förgasarens pacningar o cylinderfot.

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Robin_eriksson_92  
#73210 allt de med cylinder och kolv sa min lärare va ok. men ena av dom kommer jag inte laga. bara ta delar av. brensleslang och filter är nytt. tändstift är helt nytt. den har varit till en jordfräs. membran vart sitter de? kan inte alla namn på delarna än:$

   TS
Användarvisningsbild

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

totte  
#73231 Membran sitter två st i förgasaren, det ena pumpar upp bränslet från tanken, det andra doserar det till munstyckena, förenklat uttryckt. Du behöver nog en liten grundkurs i uppbyggnaden av en tvåtaktare innan du ger dig på att skruva i sågarna. Du skrev att den ena skurit och den andra har kompressionsproblem. En motorsåg av idag har inga packningar som påverkar kompressionen, är kompen dålig så är det fel på cylinder, kolv eller kolvring, inget annat.

Däremot kan det vara fel på en massa packningar till förgasare, vevhus, mm och det leder, som Mange sa, nästan alltid till att sågen förr eller senare skär eller slits ut, för läcker det in luft får den för mager bränsleblandning och går varm.

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Robin_eriksson_92  
#73336 ja du jag försöker få en kurs i tvåtaktare av min metor men de går inge bra^^ därför lär jag mig själv just nu.. men jag ska försöka igen snart med han.. membran de har jag mistänkt själv men jag har inte vetat vad de heter^^ men 4 pakningar va sönder med..

   TS
Användarvisningsbild

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73342 Skicka ett meil till mig så svarar jag med sprängskiss.
Lite lättare o se då.

forumadmin@chainsawcollectors.se

Användarvisningsbild

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

totte  
#73386
Robin_eriksson_92 skrev:ja du jag försöker få en kurs i tvåtaktare av min metor men de går inge bra^^ därför lär jag mig själv just nu.. men jag ska försöka igen snart med han.. membran de har jag mistänkt själv men jag har inte vetat vad de heter^^ men 4 pakningar va sönder med..


Ja, hoppas du inte tog illa upp, var bara lite ironisk. Nä men det är väl bara att ge sig i kast med det, får du en sprängskiss av Mange så går det lättare sen, då kan du se var allting skall sitta. Och som sagt det går ju bra att ställa frågor här, vi svarar så gott vi kan. Antar att det är packningar i och runt förgasarn som är sönder. Det är otroligt viktigt att få tätt där, annars går sågen för magert, dvs får för mycket luft till bränslet och det slutar oftast med överhettning och skuren såg. Lycka till med sågen!

Avatar Fallback

Re: behöver hjälp med husqvarna 242xp

Robin_eriksson_92  
#74039 jag och pappa har köpt nya pakningar så jag ska lägga till de till allt. men jag får inte de först på fredag. men jag har två sågar ena kommer jag bara ta delar från.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).