Motorsåg och handhållet

339xp NE?

39 inlägg 14441 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

swe#kipp  
#74639 Jag skall låna en 399 av handlarn här i stan, skall hugga klart ett område som det är mycket klent kvar i och jättegrovt :)
så det blir att köra lite 339 och 372 lite kontraster men jag tänkte börja med 339 så kanske man kan göra en okej bedömmning av den :)
Dom är ju verkligen löjligt lätta, vet att många i USA som kör topphandtags modellen tar bort gnistskyddet på både 339 och 200 vilket ger lite effekt och rapphets skillnad, men jag vet inte om det sitter på sågarna här hemma men tänkte jag skulle kolla det på den jag lånar !!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

swe#kipp  
#74640 Här är en snutt på jonsered´s variant av samma motorkropp topphandtag men det är ju samma motor i dom !!
Ta detta test med en nypa salt alla sågarna har "moddade" ljudämpare och dom har inte damma kedjor på men han testade senare med samma kedjor på och då var jonsereden bara 10% snabbare ,,,,, men det är som alltid en smaksak vad man väljer (och jag gillar svenskt så jag pushar alltid lite extra för det:) )


Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74647 Ja, det tror jag absolut ligger något i. Jag har satt på 14" svärd på min 200 och jag märker ju att den är lite långsammare i accelerationen. Hade det dessutom varit bredare kedja hade den blivit ännu långsammare.

Martin

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

axwell  
#74682 "Jag har skrivit till min flicka, jag skrivit till min vän, jag fick svar den tionde i denna månad". På frågan frågan om totallängden inkl. std. svärd för MS 192 C-E resp. MS 200 så blev svaret "30 alt. 35 cm resp. 30 cm. Jag fick dock nästan svar på frågan om kedjehastighet vid maxeffekt, eftersom jag fick uppgifterna för maxvarv. "Är detta utgående modeller?" gav svaret "Båda motorsågarna kommer att finnas i sortimentet även 2010". Det blev affär efter ett sånt löfte. En vit lögn eller undanhållande av hela sanningen?
Det var ju förargligt att man inte läst den här tråden tidigare. "Jag får hoppas att min flicka varit trogen"

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#84834 Jag vet att jag läst här på Forumet nånstans om en ny modell av 339 med handtagsvärme......
Någon som känner igen det och vet mer om saken?
Går i sågköpar-tankar nämligen........

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#84917 Ingen :oops: :?:

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84929 Jag har inte hört något om det. I den klassen tycker jag dessutom att Stihl MS 200 är överlägset bäst.

Martin

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Nonkan  
#84933 Jag har inte hört något, men det kommer hända mycket de närmaste åren på grund av alla nya miljökrav.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#84983 Ja många rekomenderar MS200 men jag har redan ett 339 som går bra och som jag är nöjd med...

Kanske är man lite rädd för att prova något nytt :oops:


Jo jag vet att jag läste det här någonstans i ett nyligen postat inlägg men jag kan inte finna det.
För kommer de med ett 339 XPG till våren så får man slå till......

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#84985
Nonkan skrev:Jag har inte hört något, men det kommer hända mycket de närmaste åren på grund av alla nya miljökrav.

Vad blir contentan av det hela?
Tunga sågar utan effekt eller vad är det som kommer att ske?

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84987 Det här med miljömaskiner har jag funderat mycket på.

Den miljövinst som blir av de liter mindre bränsle man eldar upp i sågen, blir nog bortblåst vid första flygtransporten delar hit från Sydamerika eller Japan.

Att det läggs massor med resurser på detta är nog mer bolags politik och marknadsföring än miljömässig vinst.
Jag tycker nog man helt enkelt får välja andra såg då med kraft i och billigare pris ofta.

Förr reagerade bolagen annorlunda då det inte fungerade riktigt bra.
För dem så var ÅTF och kunderna overderliga som informations källa.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Nonkan  
#84992 Effekten finns nog kvar. Det blir nog tyngre med mindre acc, men ja, det ordnar sig.

Jag tycker man ska göra allt som går för att minska utsläpp och ny motorteknik är en del i det. Spolförluster med oförbränt bränsle som pissar ut i skogen ÄR inte bra, det måste ju alla hålla med om. Tillverkarna gör ingenting själva om de inte tjänar pengar på det och då behövs lagstiftning. Jag tycker det är ganska knepigt/girigt av t.ex Husqvarna att fortsätta tillverka sågar i Brasilien (typ 55:an) bara för att det är lagligt där men inte inom EU/USA. Har man en miljövänligare teknik SKA den användas.

Sedan kan man argumentera att andra är värre o.s.v, men det blir lite pubertal nivå (ah men duuu då). Alla borde bidra med det de kan göra, stort eller litet. I-länderna ska föregå med gott exempel, men då ska företag från I-länderna tillämpa det kunnande som finns här även om tillverkningen sker i t.ex. Asien eller Sydamerika. Som det fungerar nu flyttar man egentligen mljöproblemen från oss till länder som inte ligger lika långt framme, och det är ju fel.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85007 En liten dieselmotor med partikelfilter och kat vore något i en liten motorsåg. Vem blir först? :)

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#85010 Man kan ju tycka att en så viktig lag som lagstiftning om miljön borde vara lika var man än befinner sig.
Jag menar: folk mår väl inte bättre av avgaser i Brasilien t ex än vad man gör här hemma i Svedala

Men men, som det alltid har varit och kommer att vara: money talks

Tanken är väl att "de som bestämmer" ska ha lite bättre samvete när jag är i skogen och sågar ner ett träd med en miljömärkt såg med ekologisk kedjeolja och "naturvänlig" bensin.

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85011 Diesel såg har funnits.. De hade laminat svärd med 1,2mm spårvidd....
Årets nyhet 1948!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).