Motorsåg och handhållet

339xp NE?

39 inlägg 14425 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85013
Mange skrev:Diesel såg har funnits.. De hade laminat svärd med 1,2mm spårvidd....
Årets nyhet 1948!


Där ser man, svårt att hitta på något nytt! :-) Har du ett ex. hemma blir jag imponerad. Kanske en bild?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Naders  
#85014
Mange skrev:Diesel såg har funnits.. De hade laminat svärd med 1,2mm spårvidd....
Årets nyhet 1948!

Röjde ingen större framgång kan tyckas....
Har själv aldrig hört talas om en dieseldriven såg.

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85017 Jo visst ska det vara så bra som möjligt, men det måste ju funka.

Miljö ska man vara rädd om men det finns betydligt värre bovar än de tusental såg som går daglidax.
Att ändra en hel industri till oerhörda kostnader för i samanhanget väldigt lite miljö vinst verkar konstigt för mig.
Betydligt kraftfullare miljö förbättringar kan göras helt kostnads fritt.

Det måste inte vara spolmotor.
Att gå emot mororkunskapens alla prinsiper gör det inte miljövänligt, bara kostsamt.
En tvåtakts motor är inte miljövänlig o blir det inte heller.
Den pruducerar mer kraft / kilo än andra och var i sågens gryning det lämpliga valet.
Nu 60 år senare har det hänt en del o jag tycker mig se andra motortyper som nu skulle fungera bättre än då det testades.
Diesel, två-cylindigt, boxer, Vankel, 4-takt ventil moror,direkt insprut, tvåtakts ventil motor, andra bränslen, det finns massor...

Miljö ska man tänka på o vara rädd om men den miljö propaganda som pågår idag är mer penga industri än till gagn för miljön.

Syntetisk olja är inte bättre miljöval än mineral eller vegetabilisk till exempel.

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85018
Mangan skrev:
Mange skrev:Diesel såg har funnits.. De hade laminat svärd med 1,2mm spårvidd....
Årets nyhet 1948!


Där ser man, svårt att hitta på något nytt! :-) Har du ett ex. hemma blir jag imponerad. Kanske en bild?


Jag har 4.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=64
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=19

Comet B,
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?id=5653
Comet B.jpg


Comet S

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?id=5650
hpim0891ld0.jpg


Jonsereds P

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?id=7890
002-12.jpg


Jonsereds XA.
Raket001.jpg

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... hp?id=7799
Senast redigerad av Mange fre 12 mar 2010, 23:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85020
Naders skrev:
Mange skrev:Diesel såg har funnits.. De hade laminat svärd med 1,2mm spårvidd....
Årets nyhet 1948!

Röjde ingen större framgång kan tyckas....
Har själv aldrig hört talas om en dieseldriven såg.


Kom till Motorns dag i Målilla o titta ska du få känna o klämma på en eller två...

Jag vet inte hur man ska utrycka det korrect...
Motor o såg var det nog inget fel på egentligen, men huggare då var huggare o inte direkt motorkunniga.
Att det var tändkula, öppen gas låga osv gjorde inte det lättare...

Comet gjordes i flera versioner i 3999 exemplar.
Jonsered P, XA och XC ytterligare ca5-6000, så visst gick det o sälja.
XC var väl sämst o blev ingen hit med sin elektiska tändkula.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85021 Jag ser inga bilder, varken här eller hos chainsawcollectors.se. Vet inte om jag vill bli medlem heller... ;)

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85037 Nu borde det gå..

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85045 Nu så! Så Raket och Comet var dieselsågar? Ja, där ser man. Undrar om Kubota gjort någe...

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

totte  
#85062
Mangan skrev:Nu så! Så Raket och Comet var dieselsågar? Ja, där ser man. Undrar om Kubota gjort någe...


Om man skall vara riktigt noga så var dom egentligen närmre släkt med tändkulemotorerna. Frånsett XC som tydligen, enligt Mange, hade elektrisk tändkula så fanns det en gasolbrännare för att hetta upp kulan innan man startade dom. Propanbehållaren utgjordes av handtagsrören. En annan liten märklighet var att dom vändes upp och ner när dom skulle startas.

Så det var inte högkomprimerade dieslar av modernt snitt, och troligen inte sådär fruktansvärt effektiva, men i alla fall är det ju högst intressant att det funnits sådana speciella grejor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).