Motorsåg och handhållet

339xp NE?

39 inlägg 14444 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

339xp NE?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72909 Någon som kört den uppgraderade 339:an?
Funderar på en sådan eller ms200.

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

johoo  
#73064 Jepps, har brukt den i hösting av juletrær og i gallring i klen skog. Fantastisk lett og velbalansert sag. Stygg som nökken men det er jo ikke en moteoppvisning i skogen. Er fin for smaa dimensjoner og en dröm og kviste med. Den har ikke mye kraft for felling, saa det gjelder aa ikke presse den for hardt. Kropp og beskyttelser er i ganske daarlig plastikk, og det tok meg bare en dag aa ödelegge plastbeskyttelsen foran lyddemperen. Virker ikke veldig solid for en proffsag. Hadde ogsaa problemer i puddersnö, men det gjelder jo for flere sager uten forvarme i forgasseren.
Oppsummert en veldig smidig og fin sag til bruk i röjning, trepleie og pyntegrönt eller juletrær, men litt daarlig kvalitet konstruksjonsmessig for en proffsag og for lite kraft som en allroundsag.
Hilsen Johan

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73090 Jag skulle välja Stihl 200. Den sågen skulle jag nästan utnämna till världen bästa såg.
Jag är enormt nöjd med den, startar lätt, bra kvalité, otroligt stark och skär bra med tanka på hur liten den är, lätt och smidig.
Jag har kvar stihls original kedja som är smal och filas med 4 mm fil.

Jag hör kört med Hq 339 också och den gick inte alltid så bra. Skolan jag jobbar på köpte in 10 st 339 men efter mycket strul med dem så är det återlämnade till butiken och istället har vi Stihl 200.

Jag tycker Stihl 200 är så bra att jag funderar på att köpa en extra för att ha i framtiden när min nuvarande går i pension. Som ni kanske vet så har Stihl 200 slutat att tillverkas. Så de som finns nu är de som är på lager.

Nackdelen med ms 200 är att det är lite höga vibrationer men jag störs inte av det.

Martin
Senast redigerad av Ekhagas trädfällning mån 30 nov 2009, 19:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73154 Prøv en MS 211 om du har mulighet, samme effekt som MS 200 men litt tyngre.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Nonkan  
#73170
Rank skrev:Prøv en MS 211 om du har mulighet, samme effekt som MS 200 men litt tyngre.


Nja, det är inte riktigt rättvist att jämföra de två. MS211 är en utpräglad konsumentsåg, inte alls samma acceleration som MS200.

De ser likvärdiga ut på papperet, men det är en jäkla skillnad när man kör dem.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

drängafan  
#73281 339xp är en fin liten såg som passa perfekt i klena galrigar å att underröja lite grövre träd som inte är lönt å karva ner med röjsågen. Tror inte ett stihl kan vara bättre än en hva:)

346xpg is the shit:)

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73338
drängafan skrev:339xp är en fin liten såg som passa perfekt i klena galrigar å att underröja lite grövre träd som inte är lönt å karva ner med röjsågen. Tror inte ett stihl kan vara bättre än en hva:)

346xpg is the shit:)


Har du provat en Stihl 200?

Martin

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73344 Det är lite av smaksak, men rent prestation tar nog MS200 hem spelet.

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

drängafan  
#73353 nej det har jag inte gjort aldrig kört Stihl alls håller mig till hva men hållit i en sån såg å kan tänka mig att det är en bra såg om den går lika bra som den är lätt å smidig. Men jag håller mig till hva har dock bara 339an som reserv kör 346 annars.

346xpg is the shit:)

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73362 Prova inte den heller... så vida du inte vill uppleva en ny dimension av medvetande och himmelsk huggning i skogen. ;)

Skämt å sido... prova gärna om du får möjlighet.

Martin

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

drängafan  
#73366 Ja jo nej håller mig till hva så kan jag ju leva i tron att det är de som är det bästa:)

346xpg is the shit:)

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

pollefi  
#74511 Finns det nån ärlig ersättare för MS200 då? Om den är på väg ur sortimentet...

Kör nu med en 339 å var in på den lokala Stihl handlarens julkaffebjudning idag å fick ju
då förstås prova på 200an.... Åå visst, har hittills varit en trogen Hq:are :ugeek:
meeeen, får nog medge att 200an är amprare och verkar gedignare :???: 8)

Såå kaaanske det blir att byta läger... :shock:

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74516 Jag kör mixat. Stihl 200, Hq 346, Hq 357 och nästa blir nog en Stihl 441.

Jag var också hos min lokala Stihl handlares "julkaffebjudning" i går. Där frågade jag regionsäljaren för Stihl om någon ersättare till 200 och 260 som också börjar bli lite gammal. Svaret jag fick var: "Klart det kommer nya modeller, du tror väll inte Stihl skall lägga ner. Men jag får inte säga mer."

Martin

Användarvisningsbild

Re: 339xp NE?

pollefi  
#74564 Tack för att du hade möjlighet att ställa den frågan Martin :smile:

Då kommer ju bara den tanken, hur länge vi månne får vänta på dessa nyheter....


//Johan

Avatar Fallback

Re: 339xp NE?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74627 En skillnad som inte nämnts är att 339:an har "vanlig" skärutrustning - samma som 346. Stihl 200 har ett lite mindre svärd med smalare kedja. Det kanske kan göra att 200:an verkar rappare?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).