Avancerad filning av m-kedjor

Husqvarna
 Svara  90 inlĂ€gg  39094 visningar  12 följer
AnvÀndarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
swe#kipp skrev:Om du kollar i denna film sÄ ser du vad som menas med att ta ur tandbotten :)

Ööhh, var detta verkligen rĂ€tt lĂ€nk :?:

AnvÀndarvisningsbild

#75883 heheheh nej det var det visst inte ,,, inte pÄ nÄtt vis :P

Ps. Nu har jag Àndrat lÀnk sÄ nu skall det vara rÀtt hoppas jag ,,,,,

#75886 Är det det som visas frĂ„n 0.22 - 0.27 som menas?
I sÄ fall Àr jag med :-bd

AnvÀndarvisningsbild

#75939 Skulle tro det(har inte koll pÄ tiden), det filas med en rundfil i botten pÄ tanden !!

AnvÀndarvisningsbild

#76661 LÀgger upp en bild pÄ en tÀvlingskedja om det skulle vara av intresse tyckte det kunde passa i den hÀr trÄden :)
Inget att jobba med i skogen direkt men kul att kapa trissor med :P

IM000195web.jpg

#118494 Jag lyfter den hÀr trÄden lite.

Vi provade Oregons Powersharp lite hÀromdagen nÀr Oregon-representanten svÀngde förbi.

Jag tror faktiskt mer pÄ det nu nÀr jag fick testa sjÀlv, men man ska vara medveten om vem det Àr riktat till. Det Àr förmodligen inte nÄgot för de som hÀnger hÀr pÄ forat, för kaphastigheten Àr ganska lÄg. Dessutom kostar det en del.

Fördelen Àr ju för de som verkligen inte kan fila och kanske sÄgar nÄgra gÄnger/Är. Det Àr ju ÀndÄ en tröskel för att lÀra sig fila, och Àr man ointresserad Àr det inget man orkar lÀra sig, man ska ju bara kapa lite ved.

Jag gjorde en liten film, mest för att fÄ testa iMovie ska sÀgas :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iUrvaH4_hU4[/youtube]

AnvÀndarvisningsbild

#118500 Men den finns bara till 3/8 hobby modell? & en speciell kedja krÀvs?

sÄgmek skrev:Men den finns bara till 3/8 hobby modell? & en speciell kedja krÀvs?

Ja, den Àr ju för hobbybruk. Att det ska vara en speciell kedja bekymrar nog inte den som inte redan vet vad den har för kedja, och det Àr ju den som Àr mÄlgruppen.

Lite fel trÄd kanske, men jag sökte lite och enda stÀllet denna pryl diskuterades pÄ var i den hÀr trÄden, sÄ jag tyckte det var lika bra att fortsÀtta.

AnvÀndarvisningsbild

#118505 Ha, ja det ser ju inte sÄ imponerande ut med skÀrhastigheten. Det hÀr Àr definitivt nÄt som Àr till bara för dom som kan sÄ lite sÄ det Àr tveksamt om dom alls skulle ha en motorsÄg.

Men visst Àr det kul med iMovie, man kÀnner sig rent proffsig nÀr man kan fÄ ihop en film med snygga texter och övergÄngar :grin: Proffsen skrattar vÀl, precis som vi kan göra Ät Powersharp 8)

AnvÀndarvisningsbild

#118531 Tyckte den sÄg lika slöv ut bÄde för och efter filing. :???:
Det enda föremÄlet med denna typen kedja mÄste vara om man anvÀnder sÄgen til mycket annat an vanlig vedkap, och inte kan eller orkar slipa en stenkjörd kedja.
Selv har jag en sÄg jag brukar til lite udda grejor, sÄ som slipars (jernvÀgsslipars men mycket kreosot), plank med spik och liknande.
DÄ kunne detta vara ok, för kedjan blir nÀstan slö direkt nÀr man sager i sÄnna saker.
SÄ skulle man kunna slippa och dra hem kedjan til slipmaskinen, och slipa direkt pÄ plats, men i skogen med det dÀr skulla jag inte gÄ.

AnvÀndarvisningsbild

#118589 KĂ€nner lite som stegmaster...

Ett anvÀndningsomrÄde för det dÀr som jag funderat pÄ Àr för att bryta upp nÄ'n gammal stubbe i grÀsmattan.
Jag har ett par efter tvÄ vattenpilar som jag inte vÄgat ge mig pÄ Àn för jag ömmar för mina sÄgar.

SÄ se'n jag sÄg det dÀr pÄ oregons hemsida första gÄngen, sÄ har jag fundrat pÄ att knalla till jula och köpa en Meec eller dyligt och ett sÄn't dÀr kit... -Optmalt tillfÀlle att göra slut pÄ lite spillolja med, dÄ! :lol:

AnvÀndarvisningsbild

#118624 Kul att se filmen och visst Àr iMovie grymt bra och lÀtt att anvÀnda.

Kaphastigheten imponerade kanske inte men alltid kul att se nya prylar.

TS

#118636 Ska man var helt rÀttvis sÄ slipade han inte tillrÀckligt lÀnge, han blev lite nervös nÀr jag filmade. 10 sek ungefÀr ska man hÄlla pÄ. Kollar man spÄnen före och efter sÄ ser man hur stor skillnad det faktiskt gör.

Dock Àr sÄklart kaphastigheten ÀndÄ lÀgre, men det spelar inte sÄ stor roll för mÄlgruppen som sagt.

Jag Àr i alla fall övertygad om att det finns ett anvÀndningsomrÄde, och jag gillar nyheter :)

AnvÀndarvisningsbild

bmbamse skrev:KĂ€nner lite som stegmaster...

Ett anvÀndningsomrÄde för det dÀr som jag funderat pÄ Àr för att bryta upp nÄ'n gammal stubbe i grÀsmattan.
Jag har ett par efter tvÄ vattenpilar som jag inte vÄgat ge mig pÄ Àn för jag ömmar för mina sÄgar.

SÄ se'n jag sÄg det dÀr pÄ oregons hemsida första gÄngen, sÄ har jag fundrat pÄ att knalla till jula och köpa en Meec eller dyligt och ett sÄn't dÀr kit... -Optmalt tillfÀlle att göra slut pÄ lite spillolja med, dÄ! :lol:

Du har ju gott om sÄgar :grin: Jag har kört lite rötter med Àldsta sÄgen, en nÀstan slutfilad kedja, ett slitet svÀrd och oljepumpen stÀlld pÄ max.l Kollade nÄllagret och pumpen efterÄt och det var inte nÄgon jord som hade fastnad dÀr. SÄ troligtvis sliter man inte pÄ sÄgen sÄ mycket men mest pÄ kedja och svÀrd.

AnvÀndarvisningsbild

#118654 Det lĂ„ter ju betryggande... :lol: Är nog bara jag som Ă€r fjollig! :oops:

Gamla svÀrd och kedjor finns ju, sÄ dÄ fÄr jag ju ett till projekt att addera till "att-göra"-listan i vÄr... :roll:

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
KedjestÀll för filning av "lösa" kedjor. 2.0 av Erre - mÄn 07 dec 2015, 18:27
i MotorsÄg och handhÄllet
14 svar
4523 lÀst
av anersimyra     
tor 26 jan 2017, 14:05
Avancerad trÀdfÀllning! av Berggren90 - mÄn 03 sep 2012, 23:25
i TrÀdfÀllning (arborist)
4 svar
4329 lÀst