Motorsåg och handhållet

Val av svets!

36 inlägg 37845 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#73143 Den blir inte starkare så länge säkringarna håller, svetsar du med låt säga 80 A så gör det ingen skillnad vilken säkring som sitter i. Men, som Elias skriver, med större säkring så kan du vrida upp över 100 A utan att riskera att säkringen blåser.

Att dra ett nytt 16 A uttag kräver elektriker, det måste dras nya kablar från centralen. 10 A uttag använder vanligen 1,5 mm2 tråd, för 16 A krävs 2,5 mm2, så det är inte bara att byta bottenkontakten i centralen utan att kolla och troligen byta kabel. Men du sa att du hade ett trefasutag vill jag minnas, gör en övergång, en trefaskontakt, en kabelstump och en enfas skarvkontakt i andra ändan. Helt lagligt, billigt och fungerande. Förutsätter att du vet var du kopplar nollan i trefasuttaget, skall vara nollan och en av faserna till vardera stiftet i enfaskontakten. Och så måste förstås jorden kopplas.

Svårt att tända ja, det är nybörjarens dilemma, jisses vad jag slitit i fastnupna elektroder :lol: . Men det är väldigt olika på elektroder också, en del av dom billiga är förskräckliga, värsta jag använt var några billiga från Jula, fullständigt hopplösa att få futt på.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av svets!

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73157 Finns färdiga övergångar att köpa. Det lönar sig knappt att skruva ihop något själv.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#73174 Tänkte jag inte ens på :oops: Desto bättre!

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

henrik_1  
#73184 Tackar för era tips, en övergångsadapter är ju perfekt, finns på jula för 199 kr det blir en resa dit i veckan..Kanonbra lösning..
Då har vi löst säkringsproblemet..Underbart..

Då återstår väl bara en del träning innan man får till en bra svetsning, han lära mig lite igår först va de hoplöst men ju mer jag försökte desto bättre gick de..fick till en vettig söm iaf..

Ska leta upp de elektroderna ni tipsat om,, ska det vara något speciellt märke för att de ska vara bra..
Glömde kolla upp vilken sorts jag fick med i köpet,(bor ju inte på gården) men det va märket "esab"...
Förhoppningsvis är jag ledig en dag denna veckan så man kan träna vidare..

Säkringen har inte utlöst än iaf..men har inte hållt på så länge heller, så det lönar sig nog med en adapter..

Tack för det tipset!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#73189 Det är Esab som gör OK 42.32 och en miljon andra varianter för alla behov.

Ta det lugnt som sagt, det tar mycket tid och träning innan det blir bra, men efter ett tags övning så får man i alla fall bitarna att sitta ihop, sen nån gång ibland så lyckas man t o m och få till en söm som ser snygg ut. Har haft svets sen i mars och var helt nybörjare då, kan inte påstå att jag känner mig vidare fullärd än, men vanligtvis så får jag i alla fall ihop det. Första steget är när man kommit så långt så man börjar se vad man egentligen gör medans svetsen brinner. Det är lite som tekniska idrottsgrenar, när man slutar tänka på det man gör utan bara gör det så kommer flytet.

Tips: Använd båda händerna, om du har en bra svetshandske kan du stödja elektroden lätt med vänsterhanden medan den är lång och sen skifta till att stötta handtaget med vänsterhanden när pinnen brunnit ner en bit. Förutsätter att du har hjälm förstås. Fick det tipset av din namne Henrik K.

Blir ju perfekt att köpa en övergång på Jula, men det är som sagt sällan problem med 10 A. När jag körde flera minuter i sträck på 110 A så blåste säkringen, det var första och enda gången hittills. Men skall du svetsa lite mer grovt så är ju det här en smidig och ekonomisk lösning.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

henrik_1  
#73194 Ska leta rätt på esab elektroder, bättre att de kostar lite o det är kvalitet som går o använda.

Jo det är väl som allt annat, övning ger färdighet..det gick ju åt rätt håll när jag tränade igår iaf..det blev bättre o bättre,..
Bra tips, testade faktiskt o använda båda händerna o då blev de stadigare, kommer jag fortsätta med

Likabra o ha 16 A, inte så roligt o byta säkringar stup i kvarten, det är ju inte nymodigheter på gården utan en "riktigt" propp man måste byta ut hela tiden, då betalar ju sig adaptern rätt snabbt, till skillnad mot att ha ut en elektriker...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).