Motorsåg och handhållet

Val av svets!

36 inlägg 38006 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av svets!

henrik_1  
#71081 Hej på er!
Jag funderar på att investera i en svets för gårdens behov, en liten smidig sak och en som inte kostar shortan men ändå fungerar bra.
Vi har endast 10 ampers säkring i våra uttag så frågan är om man ska satsa på en som går på 10 ampere eller man ska skaffa ett uttag med 16 ampere,

Svetsen har jag tänkt använda till reperationsarbeten på maskiner i mindre skala samt bygga en vagn till min minigrävare.

Räcker det med en svets i prisklass 2000 kr ca, skickar med en produktbeskrivning på en svets jag hittat, så får ni som är duktigare på detta området än jag är bedömma om den är bra eller en leksak.

gick inte o bifoga sidan här, men gå in på biltema.se o sök på 17-830 samt 17-832.

Eller har ni något annat förslag på en svets i prisklassen ca 2000 kr?

Tycker det är en hel djungel med olika svetsar, jag är nybörjare på det här området o tar gärna emot bra tips!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Bax  
#71089 Jag antar du menar pinnsvets.
Det ska vara en Inverter, precis som du är inne på. Dubbla gärna priset.
17-830 tycker jag är för liten, den bör nog kunna mata på med uppåt 130-140A.
Jag brukar annars förorda begagnade industrisvetsar i stället för nya billighetssvetsar.
Sök på "inverter" på Blocket.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71090 Det är ingen fara med 10a propp, det är bara att ställa ner svetsstyrka/köra kortare stunder.
Givetvis bör du skaffa 16a 3-fas uttag så du kan göra allt, sätt ett enfas 16a uttag bredvid så slipper du adapter.

Avatar Fallback

Re: Val av svets!

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71117 På de pinsvetsar så kommer du kunna svetsa 2½ 2.0 mm pinne sedan går intermitensen (värmen blir för mycket för svetsen) och bryter, eller så orkar inte din säkring mera.