Motorsåg och handhållet

Val av svets!

36 inlägg 38006 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av svets!

henrik_1  
#71081 Hej på er!
Jag funderar på att investera i en svets för gårdens behov, en liten smidig sak och en som inte kostar shortan men ändå fungerar bra.
Vi har endast 10 ampers säkring i våra uttag så frågan är om man ska satsa på en som går på 10 ampere eller man ska skaffa ett uttag med 16 ampere,

Svetsen har jag tänkt använda till reperationsarbeten på maskiner i mindre skala samt bygga en vagn till min minigrävare.

Räcker det med en svets i prisklass 2000 kr ca, skickar med en produktbeskrivning på en svets jag hittat, så får ni som är duktigare på detta området än jag är bedömma om den är bra eller en leksak.

gick inte o bifoga sidan här, men gå in på biltema.se o sök på 17-830 samt 17-832.

Eller har ni något annat förslag på en svets i prisklassen ca 2000 kr?

Tycker det är en hel djungel med olika svetsar, jag är nybörjare på det här området o tar gärna emot bra tips!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Bax  
#71089 Jag antar du menar pinnsvets.
Det ska vara en Inverter, precis som du är inne på. Dubbla gärna priset.
17-830 tycker jag är för liten, den bör nog kunna mata på med uppåt 130-140A.
Jag brukar annars förorda begagnade industrisvetsar i stället för nya billighetssvetsar.
Sök på "inverter" på Blocket.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71090 Det är ingen fara med 10a propp, det är bara att ställa ner svetsstyrka/köra kortare stunder.
Givetvis bör du skaffa 16a 3-fas uttag så du kan göra allt, sätt ett enfas 16a uttag bredvid så slipper du adapter.

Avatar Fallback

Re: Val av svets!

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71117 På de pinsvetsar så kommer du kunna svetsa 2½ 2.0 mm pinne sedan går intermitensen (värmen blir för mycket för svetsen) och bryter, eller så orkar inte din säkring mera.

Skall du ha för gården och enkla små reprationer så skulle du nog hellre satsa på en migsvets. Antar att du skall svetsa lite plogbilar, galler i stallet, någon stänkplåt till traktorn och sådant.

Jag har själv en pinnsvets tre fasare Kemppi 220 amp helt underbar, en Esab smashweld 250amp Mig svets, bra funkar men skulle hellre haft en 350 amp då den ibland är lite klen till att bränna igenom ordentligt.
Sedan så har vi senaste tillskottet som är en Esab Ta34 Tig 220 amp AC/DC helt underbar körde 0.6 mm aluminium med den i helgen, den är en 230 v maskin som kräver 13 amp säkring (svart eller brun).
Sedan så har jag en liten 170 amp migsvets som går på 230v den kan den är till salu..... klarar 0.8 tråd med bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Elias  
#71122 Min far lånade hem en liten kemmpi 1-fas. Svetsade lite rostfritt i mindre dimensioner + lite annat. Otroligt fin svets så jag blev kär direkt. Dock ingenting man svetsar riktigt tjockt med men då lånar jag en verkstad av en kompis och svetsar med deras stor- mig. Har även en biltema pinnsvets och den går inte att svetsa med. I stort sett omöjlig att tända fastän man dragit strömvredet i botten, kanske en liten överdrift men den är väldigt svårtänd vilken tråd man än använder. Speciellt när man ska svetsa lite tunnare och inte vill brassa igenom direkt.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#71139 Har en från Clas Ohlsson, skall enligt spec ha 16 A säkring, har kört 90 A och 3,2 mm elektroder och på 10 A säkring, inga problem, förmodligen blåser det säkringen om jag går upp på 120 men troligen inte förrän efter en bra stund om man kör trög säkring. Så du kan lugnt skaffa en svets och börja köra, om du sen får grövre behov så får du förstås börja fundera på att fixa elanläggningen. Har du trefasuttag för 16 så är det bara att göra en övergångskabel från trefasuttag till enfas.

Köp inte den lilla: 80 A är för lite, inte bara att det är lite att svetsa med, när du kör på maxström så slår svetsen av ideligen för att den blir överhettad, har du en 150 A svets kan du körra med 80 - 90 A och sällan råka ut för att den slår av, du har intermittensfaktor 60% på den vid 90 A och det räcker långt, medan du har det redan vid 55 med den lilla och det är ungefär den minsta ström man kör med i normalgods 3 mm och grövre.

Angående fabrikat så misstänker jag att de flesta i den här prisklassen är ungefär samma invändigt, det är nog mest så att du får vad du betalar för. Vanligtvis så funkar dom här billiga svetsarna rätt bra, se bara till att du köper där det finns garanti och reservdelar. Sen kan jag rekommendera en automatiskt avbländande svetshjälm, det gör det otroligt mycket lättare, särskilt om man inte är van att svetsa. Finns bl a på Jula, gav 800 nånting för min.

Tänk också på att det inte går att svetsa tunnplåt med pinne, 1,5 mm är nästan det minsta som går och allt under 3 är besvärligt. Har du mycket plåtsvets, köp MIG.

Avatar Fallback

Re: Val av svets!

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71262 Risken med för liten svets är att du inte kan tända pinnen då du har för låg bågspänning.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#71290 I varje fall inget problem med min 125 A svets, den tänder oerhört lätt och går att tända 2 mm pinne vid under 30 A i nödfall. Svetsinvertrarna av idag är otroligt mycket bättre än tidigare svetstrafos, dom var visst absolut hopplösa att få futt på bågen många gånger.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

johan eriksson  
#71292 Köpte en sådanhär i somras, nöjd så här långt.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=2909
Har dock kompletterat min med länge och grövre kablar då jag tyckte originalet var lite i kortaste laget.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

totte  
#71294 Finns också långa och utförliga diskussioner om svetsar här:

viewtopic.php?f=38&t=4410
viewtopic.php?f=38&t=5747

Avatar Fallback

Re: Val av svets!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71321 Letar själv efter en Kemppi Minarc. Fördelen med den är att du kan köra på länga skarvkablar och även elverk utan bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71326 Har en Kemppi Minarc 150 sen ett par år tillbaka. Supernöjd!
Lätt att bära, smidig att svetsa med. Perfekt till reparationer på gården. Använder ofta en 25m 3-fas förlängningssladd (2,5mm2) och en adapter ner till 1-fas i änden på den. Märker då ingen skillnad på funktionen.
Pinne är bra då man sällan behöver göra några stora förarbeten för att få en stark fog.

Avatar Fallback

Re: Val av svets!

massa-ved  
#71329 Har också en Kemppi 140 amp den är 10-11 år. Upp till 110 amp på 10amp säkring. Använder också 3-fas kabel med adapter med 1,5mm2 ska man helst inte ha över 10m kabel. De nyare är ju inte så känsliga för spänningsfall nu har väl alla proffssvetsar spänningskompensator.
Den på duabshemsida verkar rätt prisvärd om man tittar på intermittens % så ligger den rätt högt.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

johan eriksson  
#71408
massa-ved skrev: Använder också 3-fas kabel med adapter med 1,5mm2 ska man helst inte ha över 10m kabel. De nyare är ju inte så känsliga för spänningsfall nu har väl alla proffssvetsar spänningskompensator.
Den på duabshemsida verkar rätt prisvärd om man tittar på intermittens % så ligger den rätt högt.


Körde med ca 50m 3-fas förlängning 2,5mm2 funkade fint.

Användarvisningsbild

Re: Val av svets!

henrik_1  
#71674 Tack för era svar, har tyvärr inte haft tid o kolla tråden förrän nu.

3 fas uttag det har jag ju, fast det har jag ju inte bara tänkt på!! Men då är det ju mycket bättre att satsa på en riktigt bra svets när man ändå ska som håller o fungerar för lång tid framöver. Ska genast in på blocket o se vad som finns..

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).