Motorsåg och handhållet

Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

51 inlägg 49282 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Henrik.E  
#422534 Det får nog bli en manuell till att börja med då.
Man kan ju kanske komplettera med en stångsax ( sekatör ) om man vill kapa tunnare grenar längre ut.
Jag såg att det fanns som tillbehör till både SILKY Hayauchi och ARS och dom uppges klara grentjocklek på mellan
40-50 mm som mest.
Frågan blir väl då vilket av märkena man ska ha ?

Ang Husqvarnas motordrivna stångsåg så ser den väldigt lik ut den häcksax jag har nu.
Undra om det går att köpa till den övre delen från själva gashandtaget, alltså riggröret med skärutrustnin till
min häcksax så att jag kan utnyttja den som stångsåg också ?
Häcksaxen används ju bara 1 eller 2 dagar / år och det finns nog risk att stångsågen inte blir mer använd heller.
Det kan ju då vara motiverat att använda den som kombimaskin även om det tar en stund att bygga om den fram och tillbaka.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422570 Efter att ha testat både Stihl Turbocut (som är gjord av ARS) och Silky Hayauchi, så föredrar jag den senare. (Läs igenom denna tråd, så förstår du varför).

Notera att ingen av dessa är godkänd för att gå längs elledningar.

Angående högsta grendiameter, så är det en rekommendation. I nödfall går det att ta ner betydligt grövre grenar än så.

Angående ombyggnad av din befintliga häcksax, kan du kolla med din Husqvarna-butik. Mycket går att fixa för den som vill.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Ferguson system  
#422595 Både silky og ARS lager bra stangsager, men ARS er etter min erfaring best på markedet når det gjelder stangsakser (long reach pruner).

Husqvarna og Jonsered sine stangsager fungerer også greit.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

JensSkoog  
#426299
Niking skrev:Du har rätt i dina funderingar när det gäller kaphöjd och grenars svajighet.

Notera att de flesta motormanuella stångsågarna saknar en vinkelväxel, varför det då blir otrevligt lätt att såga fast sågen när grova grenar ska kapas högt upp. Det problemet är betydligt mindre med en bra manuell stångsåg.

Så mitt förslag är därför att börja med en manuell stångsåg och sedan vid behov komplettera med en motormanuell stångsåg.
/Niklas

Har en vinkel till min HT 131, och den är grym när jag jobbar med sågen på
fullt utskjut. Men, man ska ha huvuvet med sig så man inte körer fast. :mrgreen:

Men en manuel stångsag är ochså bra att ha om man jobbar mycket med
beskärning av fruktträd och trädgårdsträd. Har en Stihl, men funderar på att
skaffa mig en Silky Hayauchi. Den verkar vara bra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426325 Japp, Silky Hayauchi är några snäpp bättre än Stihl Turbocut, om du frågar mig...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

JensSkoog  
#426563
Niking skrev:Japp, Silky Hayauchi är några snäpp bättre än Stihl Turbocut, om du frågar mig...
/Niklas


Ja, Stihlen är inte så bra, tycker jag. Den blir för mjuk.

jhildeng skrev:Jeg har en Silky Hayauchi og den kan en borre nye hull mittveis på ledda,da kan en få en mere tillpassa
lengde hvis det er behov. Da kan en låse det ovale røret som orginalt.

Skulle gärna sett en bild av det, @jhildeng
Allt som kan göra jobbet smidigare är värd att lära sig :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).