Motorsåg och handhållet

Trasig gänga

20 inlägg 12695 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig gänga

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70879 Jag har en Dolmar ps5000 där ena gängan till svärdsbultarna har gått åt skogen, den främre om det spelar nån roll. Har inte funderat så mycket på det, men igår när jag var en sväng på Biltema köpte jag gänginsats (helicoil?) som jag tänkte sätta dit.
Nu när jag har funderat lite till kom jag att tänka på att det kanske är för lite gods där, man borrar ju upp hålet litegrann för att skruva i insatsen. Är det nån som har provat det eller finns det något annat bra sätt?
Finns ju diverse fantastiska produkter från Loctite men då sitter ju pinnbulten där den sitter sen, känns mycket bättre med gänginsats.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

skogsjan695xl  
#70890 det går inte borra igenom skruven och sen värma lite och en sån där skruvurdragare, griskuk som de heter med annat ord. då kanske du orkar dra ur skruven och rensa ur gängorna och sätta i ny skruv.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Skogshuggarn  
#70899 Har du rensat orginalgängorna så hjälper inte ens Loctite.
Däremot blir en helicoilgäng starkare än orginalet, men då gäller det som sagt att det finns kvar
gods så det räcker.

En bild på infästningen vore nog det säkraste för att undvika "tokiga råd".

Avatar Fallback

Re: Trasig gänga

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70901
skogsjan695xl skrev:det går inte borra igenom skruven och sen värma lite och en sån där skruvurdragare, griskuk som de heter med annat ord. då kanske du orkar dra ur skruven och rensa ur gängorna och sätta i ny skruv.


Pinnbulten går att skruva ur utan problem, det är gängorna i sågkroppen som är kass. När man drar åt muttern så följer pinnbulten med upp ur hålet bara.
Ska titta lite nogrannare imorrn, ska försöka slänga upp en bild. Just insatsgängor har jag använt förut och vet att det funkar bra, håller bättre är orginalet som du säger skogshuggarn men frågan är om godset är tillräckligt tjockt runt hålet. Kan tänka mig att det är rätt så tajt med tanke på oljekanaler osv.
Man ska borra med 8,3mm borr, så radien på hålet ökas med 0,15mm. Är ju väldigt lite men sågen är nästan ny så jag vill inte chansa..
Tror du tänker på Loctite gänglåsning skogshuggarn, men det finns en uppsjö andra lim från Loctite som nog skulle fungera, men då blir det permanent montering och det vill jag inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Skogshuggarn  
#70903
Jesper skrev:Man ska borra med 8,3mm borr, så radien på hålet ökas med 0,15mm. Är ju väldigt lite men sågen är nästan ny så jag vill inte chansa..


0.30 mm/diam är inte så farligt, men då ska ju gängen dit oxå.

Finns mycket man kan prova - "kemisk metall" tex, som både går att borra/gänga, men jag skulle nog satsa på H-C likafullt,,,, dvs om godset räcker till?.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70931 Vad är bakom pinnbulten?
Kan man sätta genomgående?
Bild?

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70970 Helicoil i all ära, men i magnesium är inget lätt!

Jag hade nog väldigt försiktigt provat med heli coil först.
Skulle det inte bli kanon hade jag slitit ur det igen, skurit lite jack i bulten i satt dem med kemisk metall eller riktigt bra epoxy.

Inte ofta man ser detta hända, men då o då händer det... Oftast på Jonsereds äldre modeller.

Två fingrar på sågnyckeln eller 1 om du är skåning räcker länge!

Att spänna dessa skruvar hårt är meningslöst då problemet man försöker spänna bort är av andra anledningar...

Avatar Fallback

Re: Trasig gänga

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70984 Har inte hunnit med att kolla på saken idag, men imorrn efter jobbet ska det bli av.
Provar först med helicoilen, funkar inte det blir det epoxy eller dyl.
Självklart kommer saken att dokumenteras med bilder för er som är nyfikna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Skogshuggarn  
#70994 Se nu bara till att centrera upp borruslingen noga som f-n!!!!! - och använd rödsprit som skäremulsion.

Avatar Fallback

Re: Trasig gänga

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71118 Nu är helicoilen monterad!
Gick fint, förutom att när jag skulle gänga hålet hamnade gängtappen en liten aning snett så gängan blev inte helt rak. :???: :oops: Magnesium är väldigt mjukt märkte jag, styrde inte alls lika bra som när man gängar i järn.
Det var iochförsig väldigt lite, men störande! Aja inte mycket att göra åt, drog ner pinnskruven och satte på muttern och knackade försikigt så den blev rak.
Om jag nån gång ska göra det igen så ska jag spänna upp den i en pelarborr istället, funderade på det innan jag började men kom fram till att det skulle ändå vara så svårt att spänna upp sågen rakt i vilket fall så det inte skulle löna sig. Men om man tänker efter skulle det inte vara så svårt, man sätter en 8mm borr i chucken och sätter ner den i hålet, sen spänner man fast sågen. Sen är det bara att byta borr, borra och sen i med gängtappen och gänga.
Det kom jag på efteråt när jag åt middag lite småsur över saken. :x
I vilket fall som helst fungerade det, så nu är det bara att gasa vidare!
IMG_0003.gif

IMG_0004.gif

IMG_0006.gif

IMG_0007.gif

IMG_0010.gif

IMG_0012.gif

IMG_0013.gif

IMG_0014.gif

IMG_0015.gif

IMG_0019.gif
Senast redigerad av Jesper mån 09 nov 2009, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Skogshuggarn  
#71123 Ja, vad säger man!?!,,,,,"grattis"!

Pelarborr är helt klart att föredra vid dylika operationer, trots att man kanske måste "improvisera" ibland och tom tillverka en "jigg" för att spänna upp offret i.
Fördel nummer 2 är att efter borrning så skiftar man bara in en "dubb" och håller ner denna mot dubbhålet i gängtappen så är även tappen vertikalt centrerad i hålet som ska gängas.

Åja,,,,du får köra den metoden nästa gång! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Elias  
#71125 Bra gjort! Har använt en annan modell som inte är en fjäder som helicoil utan en stålgängshylsa eller vad man ska kalla det. Funkade också riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Trasig gänga

Matspakullen  
#71135 Har bytt pinnbult på en husqvarnasåg i vintras det var en specialbult med fläns inne i oljetanken. Den kunde bara bytas genom att knacka in bulten i tanken och sedan trä den nya innifrån oljetanken och ut. Tur att jag köpte bulten först innan jag försökte ta bort den dåliga :-)

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

totte  
#71136 En kommentar kring gängning, m anl av bild ovan. Dra inte gängtappar med vanlig universalnyckel, det Blir Snett. Skaffa svängjärn eller en bra verktygshållare så man har två pinnar att dra i, det är mycket lättare att hålla någorlunda rakt då. Bra jobbat annars!

Ett tips för att gänga helt rakt. Spänn upp i pelarborrmaskin, sätt en spetsig dubb i schucken, sätt i gängtappen i hålet och sätt på svängjärn. Sen trycker man dubben ner i den lilla fördjupningen som vanligen finns i bakändan på gängtappen och följer med ner med chucken allteftersom man drar i tappen.

Användarvisningsbild

Re: Trasig gänga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71150 Jo, du...

Magnesium/aluminium som det är i block är inget o leka med, man får bara en chans.

Dubbelsidigt är tvunget vid mindre gängor, och särskilt i detta material.

Inget o banka sig blå över, de flesta som skruvar lär sig den hårda vägen!
Lägg det i konto "Utbildning" alternativt "erfarenhet", svär lite o skyll på vädret, sen går det över!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).