Motorsåg och handhållet

Optimal inkörning av motorsåg?

6 inlägg 3201 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Optimal inkörning av motorsåg?

Michael  
#5284 Hur kör man egentligen in en såg på absolut bästa sätt? Ställer in förgasaren på en lite fetare blandning, och sedan bara kör på riktigt ordentligt med undantaget att inte ge fullgas med sågen obelastad? Vissa säger ju att man ska ta det lugnt och försiktigt de första tankarna, inga högre varvtal, större belastningar - men behöver inte sågen få jobba och belastas ganska hårt för att kolvringarna ska sätta sig och man ska få optimal kompression? Vilket är egentligen det "rätta" förfarandet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5286 jag har kört mina nya med lite fetare blandning och full fart,men med belastning såklart :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5296 Många som kör väldigt försiktigt och med fet blandning i ny motor.
Låter förnuftigt, men är helt fel. Som sagt så behöver kolvringar tryck för att nötas in jämt. Det man ska undvika är konstant varvtal, tex kapa ved av grov stock eller låta sågen stå på tomgång länge. Korta start o stopp bör också undvikas. Tror detta gäller även sågmotorer.

Å andra sidan har jag läst att skillnaden i effekt mellan bra- o dålig inkörning bara är ett par procent,vilket knappast märks i en såg.

/Nisse

Avatar Fallback
Michael  
#5335 Men det är ju klart att man vill krama ur även de sista procenten ur sin nyinköpta betta. 8) Även om skillnaden knappt är märkbar och mest sitter i huvudet vill man ju känna att man gjort sitt bästa för att den ska fungera optimalt som trotjänare i några år framöver!

Det enda som står i Husqvarna-manualerna är att alltför höga varvtal (vad det nu är) inte rekommenderas de första 10 timmarna. Hade bestämt för mig att jag läst en rekommendation om att lägga sig ett par hundra varv under rekommenderat maxvarv också (alltså fetare blandning) men hittar inte det nu. Men det kan väl knappast vara negativt?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5337 500 rpm under max har jag för att det står i verkstadshandboken till min 346:a ,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5341 Inga tok rus obelastat, lite fetare blandning, håll lite koll på den så den inte går för varm o kör på.

Efter 5-7-10 tankar så efterdra bultar o justera in den riktigt så du får se vad den går för o lägg dig 5-1500 varv under max (beroende på max talet).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).