Motorsåg och handhållet

partner p100 kastskydd

30 inlägg 9771 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#78951 Jag ska ta några bilder på sågarna och lägga upp här. När jag tittar på sågarna du länkade till ser jag att det inte stämmer med mina. När jag gick igenom listan varifrån min länk kom så var det P100 och P100 super som kom närmast. Men det är nog som du säger fast de är snarlika.

Jag har även en Jonsered som jag vöre glad att få identifierad. Den finns det dock en plåt på med någon form av serienummer.

Tack så länge så kommer bilder.

/Mats

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: partner p100 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78952 Upp med bilder ska du se saken blir biff!

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#78982 Här kommer lite bilder.
såg 1 (4).jpg
såg 1 (2).jpg
såg 1 (1).jpg

såg 1 (3).jpg


/Mats

Användarvisningsbild

Re: partner p100 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79083 Detta skulle jag gissa är en R18 eller R18T beroende på om det är Tyristor eller inte.
Ser den andra lik ut förutom start är det nog R22.

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#79109 Ja R18 verkar stämma bra överens förutom kastskyddet då. R22 ser däremot lite annorlunda ut när det gäller kåpan över tändstiftet. Jag jämförde sågarna lite närmare och de enda skillnader jag kan se är att lufthålen på kåpan med startmekanismen är rutmönstrade och att den sticker ut lite mer. Sedan på undersidan så saknas den lilla luckan men däremot sitter en skruv i ett ganska djupt hål. Skulle tro det är inställlningen för kedjeoljan.

Ställer man in hantagsvärmen men den lilla skruven som sitter på de små rören vid ljuddämparen? Är dom i så fall öppna när mejelspåret står längst efter det lilla röret eller slangen.

Den ena sågen fungerar för övrigt otroligt bra för att vara bortemot 40 år. Den andra saknar gnista men jag ska väl försöka felsöka lite och se vad det kan vara. Kanske det finns något stndardfel på dem.

Tack så mycket för hjälpen! Kommer kanske med lite bilder på min Jonsered också vad det lider. På den finns ju även ett nummer inanför startkåpan att gå efter.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: partner p100 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79122 Hur ser kåpan över stiftet annorlunda ut?

Innanför luckan sitter Oljepump om jag inte minns fel.

R522 har inte lucka till exempel utan oljepump innanför kopplingstrumman.

Du har rätt för dig om värme ledningen.

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#79280 Nej jag utryckte mig lite otydligt. Det jag menade var att kåpan inte liknar R22:an på Chain saw collectors sida och det var ju inte så lät att förstå. http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ed1d619968136da688256af40002b8f7/4d68933b32ad624388256afd004a8cc8?OpenDocument

Däremot ser dom likadana ut på båda mina sågar.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: partner p100 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79282 Det är ingen R22 på cilden där i Chainsaw Collectors Corner.
Den bilden är en reklam bild från en annons om en farmrr version som kom efter R22.

Här finns bilder på diverse samlares Paretner sågar:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=20

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#79360 Den här verkar vara helt likadan som min http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=8830&sid=fb4ba2c4e84f1a6a08810397b0d48b74

Vad är det första du skulle kollat när det gäller gnistan på den sågen ?

/Mats

Användarvisningsbild

Re: partner p100 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79369 522 och 22 är väldigt lika, tändningarna skiljer dock.
Lyft på locket, av med starten o knäpp en bild på tändningen.
Den är troligtvis brytarlös o enda du kan kolla då är avstånd till svänghjul, kablage o anslutningar.
Första jag skulle kolla är dödarkabeln. Tändkabeln efter det.

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

Filip_björndahl  
#79383 apropå den här gamla tråden min kamrat hittade ett nästan nytt kastskydd till p100 i Tyskland och har det på nu. det ser bra ut den är i bra skick.

här är en film



MVH Filip.B

   TS
Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#79401
Mange skrev:522 och 22 är väldigt lika, tändningarna skiljer dock.
Lyft på locket, av med starten o knäpp en bild på tändningen.
Den är troligtvis brytarlös o enda du kan kolla då är avstånd till svänghjul, kablage o anslutningar.
Första jag skulle kolla är dödarkabeln. Tändkabeln efter det.


När jag tog bort kåpan för att kolla lite upptäckte jag att svänghjulet tog i spolen. Anledning är att ramlagren är glappa. Jag testade att justera ut spolen lite men det blev ändå ingen gnista. Den sågen får nog bli reservdelssåg åt den andra.här

/Mats

Ps
Ursäkta mig om jag har kapat den här P 100 tråden. Kanske skulle startad en ny tråd.

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

Filip_björndahl  
#79405 spelar ingen roll för mig det är ett avklarat kapitel. så du kan kapa på hur mycket du vill det är bara bra att någon annan gillar gamla partner sågar jag har 2st original r522 och en trimmad som jag ska pröva en massa olika trimningar på. men för jonsereden kan du väll starta en ny tråd för den hör inte hemma här. :lol: 😈

MVH FIlip.B

   TS
Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

senmathal  
#79427 Nej såna kvalitessågar startar vi en egen tråd för :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: partner p100 kastskydd

Filip_björndahl  
#79468 gör det du :grin: men kvalitet vet jag inte :mrgreen:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).