Motorsåg och handhållet

Sågfunderingar!

34 inlägg 13378 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
woody  
#5312 Du menar att det inte är någon skillnad mellan 242/346 när du körde med samma kedja "pixel".?

mvh woody

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5317 Inte särskilt märkbar när man körde i gran. Möjligen att det var lite bättre segdragning i 346:an så egentligen borde man hitta ett bra ek- eller askbestånd där man kan prova och skiva lite stock för att bättre avgöra kampen. Vid normal kvistning kändes ingen skillnad.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5367
th skrev:Har också provat och köra 242 och och en inte riktigt inkörd 346 i parallel. 346:an kändes vassare ända tills jag bytte svärd och kedja mellan dem. Det verkar vara större skillnad mellan "normal" 0.325-kedja och pixelkedja än det är mellan sågarna. Visserligen kan det bero på filningen men båda kedjorna var relativt nya, kanske bara filade en tre fyra gånger, så tänder och underställningsklackar borde inte skilja sig särskilt mycket.


Enl din mening är det alltså stor skillnad mellan 0,325pixel och 0,325 1,5mm?

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5369 Nej, inte direkt men det kändes som att kedjan gjorde större skillnad än sågen när jag körde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).