Motorsåg och handhållet

Byta såg?

3 inlägg 2099 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta såg?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68448 Jag har funderingar på en annan såg, även fast jag bara har haft 345an i ett år. :roll: Mycket vill ha mera.
Till största delen är det fällning så gäller, dock är jag tveksam till ett 15 tums svärd. Tycker oftast att 13 tum räcker eftersom jag inte fäller grovt.
Husqvarna är det enda som gäller men sedan är jag inte lika säker.
Första tanken är en 346xpg med triobrake. Har dock aldrig testat någon sådan så jag vet inte hur mycket skillnad det är kraftmässigt dom 2 emellan. Triobrake är inget krav men om det finns är det lika som handvärmen ett +.
Ovanför 346an är dom väl gjorda för att hantera riktigt grovt med. Och då kan väl vikten bli ett problem eftersom det kan bli 1-2 h fällning i rad.
Tycker det kan vara lite klurigt med alla sågarna som finns eftersom man inte kan hitta info om äldre sågar.

Skulle vilja vet vad ni skulle ha valt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta såg?

swe#kipp  
#68515 Eftersom du inte fäller grovt så skulle jag inte välja en såg större en 346XPG och nya 346 är en "bra på allt" såg som funkar fint att fälla med och även för kvistning.

Vilka äldre sågar är det undrar över då ??

Avatar Fallback

Re: Byta såg?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68541 Har väl mest varit någon såg som har poppat upp på blocket någon gång. kan inte namnge dessa, men dom har inte varit äldre än 10 år.
Ska höra mig för vad dom ska ha för en 346a.
Har även en gammal 44 som jag undrar var den ligger i jämförelse med 345an.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).