Motorsåg och handhållet

Vilken Gräsklippare?

26 inlägg 17137 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5176 Jag har iaf sett både Honda och Yamahaklippare, men vet inte var dom säljs.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
woody  
#5178 JA! det har dom...

Det är ju lätt att tycka bra om grejor som fungerar klockrent.
:D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5186 vet du om dom har nån hemsida?

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5202 Har en klippo,utan drivning å annat tjafs! den rullar lätt och fint! klippresultatet är nog det bästa jag sett! att den dessutom har en honda 4.5hk motor,gör ju inte saken sämre!! min granne jobbar åt kommunen, och dom har provat en massa olika märken genom åren,bla huskvarna,honda,stiga mfl! men klippo är det enda som håller för omild behandling som det ofta kan bli på "kommunkörning"! dom är enkla å robusta,"riktiga" lagringar av hjulen, och inte en massa plastkrafs! hondas motorer är nog svårslagna! handlaren som jag köpte min dolmarsåg av,säljer honda gräsklippare,snöslungor,trimmer mm!

sån här har jag:

http://www.klippo.se/o.o.i.s?id=372&pid=16&qid=331

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5203 Jag har en Husqvarna handgräsklippare, motorn heter Jenny... :-)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5204 Flikar in med en liten varning för Hondas egna klippare. Dom är väldigt gedigna o så men också klumpiga. Farsan har en som jag provat o när jag skulle dra den bakåt första gången fick jag en smärre chock. Trodde det var nån broms eller nåt som låg på för den va skittung att dra baklänges, det var dock inget fel utan dom är såna. Inget att ha om man har mycke träd o buskar. Själva motorn går kanon dock.
Dom har en annan grej som är både bra o dålig. Kniven drivs via en koppling så det är två handtag att hålla in när man ska klippa. Fördelen är att man inte behöver stänga av motorn när man tömmer uppsamlaren, kniven står still fast motorn går.

Själv kör jag Partner åkklippare samt Stiga Turbo 48S

MAgnus M

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5206 jo jag har aldrig sett en kommun "gubbe" som inte haft klippo, så det vore kanske en tanke ställare om man kunde få prova en klippo med honda motor utan drift eller dyl med kniv o inget tallrik å tjafs

kan vara så att den skulle hålla bättre än en hva,

vad kan en sådan klippo kosta?

det eju rätt lockande endå med en hva.. hm :?:

   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5212 klippo finns väl bara utan drift med honda motor

Avatar Fallback
fm  
#5224 Klippo med Honda motor är svårslaget. Finns tyvärr inte med drivning.
Toro gör bra och prisvärda klippare med steglös hastighet=anpassar sej efter hur snabbt du går.
Har själv en partner med honda 5,5 hk. Motorn är hur bra som helst resten är inget att ha.

Avatar Fallback
fm  
#5229
Mange skrev:Nåt jag lärde snabbt har att det inle ska spolas vatten i ett lager.
Helt OK o tvätta kåpa OSV, men vatten i lager är förödande.
gräs+vatten=rost

Jag rensar för hand o blåser tryck luft.
innan vintern tvättar jag med högrtyck, låter den torka lite o sen blåser jag diesel i alla skrymsle, lager o hål med avfettar munstycke o tryck luft.
Under vinter eller innan den ska igång igen servas den riktigt.

Multiklipp = kraft sugare.
Har 6 hästars B&S 55 cm klippbredd med drift o mindre vill jag inte ha.
Har man uppsamlare eller sidutkast funkar det bra med mindre 4 hp motorer, men inte med multiklipp.
Honda o Yamaha är bra grejer, toppventilsmotorer tror jag knappt B&S har, i så fall de senare åren.
Jag valde Murray för att klipparen verkade rubust o lätt att underhålla.
Den kostade 3700 för 5-6 år sen.
Hoppas att den håller nåt år till.

B&S finns nu med toppventilsmotor men dom är inte att jämföra med en Honda

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5243 oavsett märke så kommer det vara krav på honda motor, ska kolla upp om toro har nån sida på begripligt språk tack för tipset!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).