Motorsåg och handhållet

Lossa koppling?

19 inlägg 12266 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
peter399  
#5092
nisse skrev:Glömde fråga vilken kedja som kan vara lämplig till denna såg?(dvs om jag får liv i den)
Har HVA H30 .325 pixel som går bra på min 346. Bekvämast vore kanske samma även på 262, men den kanske mer kommer till sin rätt med 3/8?
Hade tänkt mig ett längre svärd, typ 15-18"

/Nisse



På min 262 har jag nyligen bytt från 0,325 med 15" svärd till 3/8 med 18" svärd. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Sågen balanserar bra, kraften räcker gott och väl och sen tycker jag det är mer lättfilat också med 5,5mm fil till 3/8. Kör med 7 kuggars drev (kan vara lite bökigt att få tag på, min handlare hade det inte hemma utan fick beställa, det är ju det lilla hålet i drevet och inte det stora som är vanligare för 3/8. Kedjan är Oregon L73 (HVA H42). Alernativet kan ju vara ett kortare svärd och högre drevning för 0,325. Motorn drar ju som sagt det mesta.

/Peter

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5096 Det får bli 18" - 3/8 för min del på 372án, även om det blir udda uppsättning på den jämfört med de andra sågarna.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5098 Skogshuggarn berätta vad du tycker om balansen med 18" när du provat det är du snäll, jag är sugen på ett till min :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5099
swe#kipp skrev:Skogshuggarn berätta vad du tycker om balansen med 18" när du provat det är du snäll, jag är sugen på ett till min :)


Absolut!.

Var det 16" och 20"------> som du hade provat?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).