Motorsåg och handhållet

Lossa koppling?

19 inlägg 12283 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lossa koppling?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5038 Håller på att demontera min 262 som faktiskt inte ser så eländig ut som jag trodde.

Använde startsnöret som kolvstopp o en vanlig 19mm hylsa, men den sitter som berget. Har provat knacka lite utan resultat. Ingreppet är rätt kort, så hylsan kan nog lätt kliva av om man går på med mutterdragare. Funderar på att offra en hylsa o skära ut tre klor så den sitter bättre. Kanske finns bättre metoder?
Använder HVA en speciell hylsa?

Och ja, jag lossar medurs.. :)

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5039 Glömde fråga vilken kedja som kan vara lämplig till denna såg?(dvs om jag får liv i den)
Har HVA H30 .325 pixel som går bra på min 346. Bekvämast vore kanske samma även på 262, men den kanske mer kommer till sin rätt med 3/8?
Hade tänkt mig ett längre svärd, typ 15-18"

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5040 Kör med 3/8 som på de flesta större sågar. Jag tycker att den är bättre på att "dra ut" spånet ur stammen även om den ger ett bredare skär än en 0.325 pixel

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5042 Jag knackar bort kopplingarna på 90% av sågarna.
Bra dorn o liten hammare. Ett par bestämda knäppar runt om sen snurrar de av.

Använder sällan kolvstopp, men de gånger jag har använt, har det varit rep. Mutterdragare funkar fint oxå.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5055 Funderade på en dorn, men jag vet inte var man törs sätta an.
Vill inte gärna göra en grad där skorna löper. Utanför skon blir ansatsen ganska smal, men det kanske räcker?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5058 Ursäkta en förmodligen dum fråga nisse, men du drar väl muttern åt rätt håll? :roll: det ringde en snubbe till mig härom dan och frågade hur fasen han skulle göra,för hans koppling var omöjlig att få loss! men han hade dragit muttern åt samma håll som när man lossar en "vanlig" mutter! :? å det går ju som bekant inte så bra!! :lol:

God fortsättning på det nya såg & skogsåret!! NYTT ÅR= NYA SÅGAR MM!! :lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5059 Hmmmm! kom att tänka på att det kanske inte är nån mutter på huskvarna!!?? :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5062 Har man gassvets så kan man prova att värma lite försiktigt (max 150/200 grader),med ett 75 L munstycke precis runt förskruvningen på kopplingen.
Har varit vungen att gör detta på några sågar, bla 1 som var loctitad. 😡

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5066 det sitter "flikar" på kopplingen som man lägga donet mot och knacka lite så gjorde jag på min 262:a funkade utmärkt !!
Lycka till :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5070 5-56 + Hår tork funkar utmärkt.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5076
Huggarn skrev:Ursäkta en förmodligen dum fråga nisse, men du drar väl muttern åt rätt håll? :roll: det ringde en snubbe till mig härom dan och frågade hur fasen han skulle göra,för hans koppling var omöjlig att få loss! men han hade dragit muttern åt samma håll som när man lossar en "vanlig" mutter! :? å det går ju som bekant inte så bra!! :lol:

God fortsättning på det nya såg & skogsåret!! NYTT ÅR= NYA SÅGAR MM!! :lol:


Om du läser sista raden i mitt första inlägg...

Det löste sig. Slipade en mässingsstav så den passade på den smala ansats på "flikarna" som skorna inte löper på. Den höll tre svaga knack, vilket var vad som behövdes.

Någon som vet hur HVA's avdragare ser ut o kostar?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5077 du kan ta en gammal hylsnyckel hylsa och kapa till så att den får tre klackar som du kör in i kopplingen och vrider loss den med, det är tre klackar på orginal verktyget ,,,,,,,,

Glömde tillägga att detta är till nyare sågar utan mutter på, vet inte om det passar på gamla kopplingar ,,,,,,
Senast redigerad av swe#kipp tis 02 jan 2007, 09:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5080 Jag kan inte minnas att det finns något special verktyg det är en 19 nyckel som gäller & lite lagom med stryk.... :D
Till dom nyare sågarna finns det en massa olika verktyg
det finns en Verkstads handbok till jonsered (tyvärr på engelska) utlagd på nätet med bilder & Art nr På lite olika verktyg för den som är intresserad, det är ju samma till Hva...
http://weborder.jonsered.com/order_stat ... 874-26.pdf

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5081 Jag kan inte minnas att det finns något special verktyg det är en 19 nyckel som gäller & lite lagom med stryk.... :D
Till dom nyare sågarna finns det en massa olika verktyg
det finns en Verkstads handbok till jonsered (tyvärr på engelska) utlagd på nätet med bilder & Art nr På lite olika verktyg för den som är intresserad, det är ju samma till Hva...
http://weborder.jonsered.com/order_stat ... 874-26.pdf

Avatar Fallback
Fredrik  
#5086 Hej,
Tack för länken Sågmek, den gick inte av för hackor!

MvH Fredrik

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).