Motorsåg och handhållet

Köpa motorsåg, motiverat?

58 inlägg 20815 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa motorsåg, motiverat?

kräftan  
#67691 hej! Är i valet och kvalet om jag ska köpa en egen motorsåg. Jag är snart 20 och älskar att jobba i skogen.
Blir mest helger och ledig tid under vinterhalvåret åt lite folk runtomkring. Skulle gärna gått som manuellhuggare på heltid, men tror att det ej finns tillräckligt med jobb här omkring. Har också fått upp ögonen för röjning, och har gått ett antal dagar i far mins ungskog och läser på allt jag kan om röjning. Har gjort detta gratis för att lära mig och få in ett bra flyt i röjningen, har ett antal hektar kvar om jag vill.
Har i vintras kört med farsans 2054 och en runt 20 år gammal dolmar 115. dessa funkar relativt bra men de är klumpiga. skulle vilja ha en 2153 eller 346 med värme och helst ska den skickas på trimning.
detta skulle gå loss på ca 8-9 lapp. Jobbar på en bygghandel som säljer jonsered, farsan äger den dessutom så borde kunna få loss en 2153 lite billigare.
Är det någon som tycker det är en bra idé att köpa en så pass dyr såg när man inte har nått direkt behov av den eller att det ska gå ihop sig ekonomiskt? Eller ska man vänta och se vad som händer och använda de äldre klumparna som visserligen går bra (men inte lika roliga som 346)?
/ Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67693 Det är klart du ska ha en riktig motorsåg pojk. Men bry dig inte om det där snacket om trimning. Motorsågar är inte leksaker det är arbetsverktyg som ska funka länge. Om din far säljer sågar så är han ju en riktig snåljåp om han inte ger dig en ny såg till att jobba i hans skog.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67695 Hej och välkommen till forumet. Jag har både 2054 och 346 (första generationen) och håller med det där om klumpigheten. 2054 har ett lugnare temperament och varvar inte så snabbt men har en bra råstyrka och funkar därför till det mesta. 2054 har en stor fördel med att den har utanpåliggande kedja vilket gör att det är rätt enkelt att ta sig loss och sätta på reservsvärdet/kedjan om man sågat fast och inte har andra verktyg.

Rent objektivt känns det som om man har en bra 2054 och bara hugger på helger under vintern eller om man inte har ett tillräckligt stort nöjeskonto så är det svårt att motivera att lägga 7 papp på en ny såg (du borde kunna pruta en 346 till runt 7000, kanske lite mer om man vill ha värme) så länge den gamla fungerar. Å andra sidan, om man tycker att pengarna finns så är det aldrig fel att skaffa riktiga grejor, de kommer att hålla i många år. Väljer man dessutom med värme så blir arbetet på vintern mycket behagligare.

Har aldrig provat en 353 men skulle gissa att den är rätt lik 2054 i beteendet.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

kräftan  
#67697 2054w är det visserligen, ej gått mycket så är i kanonskick. men fortfarande klumpig och dessutom är den inte min.
i hans skog är det mest bara röjning som gäller, röjsåg till största delen. sågen är till för att såga i andras skog i första hand. har dessutom en 2095 turbo så har ej behov av något att såga speciellt grovt med. den är dock inget man går med särskilt länge och inte om det inte är extremt motiverat.
älskar 346ans temperament!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67707 Vaddå motivera inköp?
Klart du ska ha alla leksaker du har råd med.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

kräftan  
#67709 jo men grejjen är den att nu när jag bor hemma och bor billigt har jag råd med för mycket leksaker som jag aldrig kommer ha råd med när jag flyttar hemifrån.
men trimning av 346 tycker dom flesta är onödigt eller? verkar jävligt kul iallfall och känns som rätt vettigt att få mycket effekt i ett kompakt och smidigt skal. slits koppling onödigt mycket om man kör trimmad 346 med 18 tum? köper jag en såg ska den hålla ett bra tag. Ökar vibrationerna om man trimmar sågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67711 De som konstruerade sågen gjorde det naturligtvis för att den skulle gå bra så bra som möjligt och hålla så länge som möjligt.Tro inte att du kan deras jobb bättre än dom. Det är inte som strypta mopeder.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67713
Slurfi skrev:Vaddå motivera inköp?
Klart du ska ha alla leksaker du har råd med.


En liten varning Kräftan: Forumköpgrupptrycket är rätt stort, finns ganska många sågdårar här :grin: :grin:

Jag köpte min första såg i ungefär din ålder men det blev en beg proffssåg med värme som som höll bra i flera år, såg nr 2 var också beg, en 242XPG som funkade bra t.o.m. Gudrun, innan den blev ersatt av en ny 346. Varför inte prova något liknande? Även om du har pengar nu så kommer de att behövas när du flyttar hemifrån.

Rekommenderar inte heller trimning även om en och annan moderator kanske tycker annat :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

totte  
#67718 Trimning är för dom som är Mycket vana, en trimmad såg är en ganska farlig grunka, kastrisken ökar rätt ordentligt när du sprättar upp både varv och hk i en relativt lätt sågkropp. Skulle inte rekommendera det. Hållbarheten minskar ju också och framför allt krävs det även här god långvarig erfarenhet för att veta hur man justerar och använder en uppskrämd såg utan att plåga livet ur den.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

kräftan  
#67721 ska ej trimma själv så fall, skickar till skeppshult

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

swe#kipp  
#67724
kräftan skrev:jo men grejjen är den att nu när jag bor hemma och bor billigt har jag råd med för mycket leksaker som jag aldrig kommer ha råd med när jag flyttar hemifrån.
men trimning av 346 tycker dom flesta är onödigt eller? verkar jävligt kul iallfall och känns som rätt vettigt att få mycket effekt i ett kompakt och smidigt skal. slits koppling onödigt mycket om man kör trimmad 346 med 18 tum? köper jag en såg ska den hålla ett bra tag. Ökar vibrationerna om man trimmar sågen?


Klart du skall trimma sågen :)
Älskar min trimmade 346xpg stark som tusan och för mig den perfekta sågen !!
lätt, stark och väldigt lite vibrationer och jag har inte haft nå problem med kopplingen när jag kört med 18" svärd på :D

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67741 Första och enda egna sågen man knappt har råd till skulle inte jag skicka på trimning.En begad 346 för 3-4 tusen låter som ett bättre alternativ. Hugger du ej heldagar tror jag inte 2054 är så mycket sämre.
Ett givet,och urtråkigt,tips när man jobbar och bor hemma är att lägga undan en slant.Den behövs när första skogsskiftet skall köpas..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67745 2054 är en utmärkt såg om den går som den ska!
Den har precis samma gång o egenskaper som den vanligare 254'an.
Det är en allround såg. Passar bra till allt, fungerar och håller bra!
Att den sen inte är optimal fällsåg eller kvistnings såg får man svälja!
Vill du ha den lite rappare så öppna upp den lite så den andas lättare.

Du säger att den inte gått mycket...
Då hade jag defenitivt satsat på den!

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

kräftan  
#67748 får se lite hur mycket det blir framåt hösten/vintern. Blir det lite att göra i bygghandeln kanske det blir mycket sågning och då får det nog bli en egen såg.
skulle gärna gått heldagar i skogen ( som röjare så fall troligtvis) men det finns nog ingen som vill betala eller anställa en 20åring utan större erfarenhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, motiverat?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67751 Jag har anställt 5-6 st 20 åringar till röjning, ingen med någon större erfarenhet... Men efter en månad så börjar dom klara sig hyfsat på egen hand... Men det e klart alla annonser med mera man ser på arbetsförmedlingen osv har oftast som krav att man jobbat med röjning i minst 2 år... men bara man visar ett stort intresse så är det nog inte allt för svårt att få jobb inom röjning även för en som inte är allt för erfaren!

Gäller bara att ta initiativ och ringa runt till röjningsfirmorna i närheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).