Motorsåg och handhållet

Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

10 inlägg 7005 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67637 Är något irriterad på gasspärren som sitter på utsidan av handtaget, är den inte intryckt fullt
så är gasen spärrad. Klart att det ska vara så men irriterande då jag har för vana
att inte krama handtag så hårt när man sågar.
Jag gör det inte med motorsågen eller när jag kör motorcykel heller.
Är man komplett idiot om jag lindar ett varv tejp runt hantaget för att slippa göra
omtag när det ska gasas?
Gamla sågen hade ingen spärr och det gick bra 8)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Elias  
#67639 Är kanske lite hillbilly över det men handtaget går inte att montera isär och bygga på lite i klacken så den inte behöver vara intryckt lika mycket?

Borde gå att fixa eftersom man ska inte behöva klämma hårt för att det ska fungera men annars finns det inget val att tejpa den. Men eftersom det rör sig om en röjsåg är det lite mindre vådligt.

Avatar Fallback

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Nonkan  
#67657 Det är inte fel på den då? Hårt ska man inte behöva trycka in, det brukar räcka med att hålla handen runt och det ska du göra oavsett. Hade gamla sågen ingen spärr så var den antingen skitgammal eller trasig :)

Hemmafix är inte bra alls på säkerhetsdetaljer. Låt bli helt enkelt.

Dessutom upphör CE-märkningen om du meckar själv, kan ju vara bra att veta om du lånar ut sågen och den som kör skadar sig.

Användarvisningsbild

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67690 Är det detta handtaget du har ? Då måste det ha hänt något inne i, spärren brukar räcka att "nudda"
Är sågen gammal ?

Avatar Fallback

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67736 Sågen är väl ca 3år gammal. Mycket lite använd. Spärren måste tryckas in helt, gör man inte det så går det inte att röra gasen.
Mycket irriterande när man t.ex går i oländig terräng eller ska sträcka fram sågen för att ta en buske utan
att behöva flytta sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67763 Det MÅSTE vara fel på spärren då .... du får åka till en verkstad om du inte vill ta fram tejpen eller öppna handtaget själv 😈

Avatar Fallback

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68498 Nu blir det verktstad igen 😡 Tumgasen går inte att manöverera, mycket irriterande.
Sågen höll ihop 15 timmar denna gång innan den gick sönder. Usch vilket skräp :x
Den får en chans till sedan blir det byte till en Stihl

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68521 Vad var felet tidigare?
Fick du detta vidgjort eller du har stått ut med det så länge?

Avatar Fallback

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68737
Mange skrev:Vad var felet tidigare?
Fick du detta vidgjort eller du har stått ut med det så länge?

Förra felet var avgången gaswire. Något har väl hänt med plastbitarna inuti
handtaget. Plastbiten (tumgasen) känns billig i sitt utförande och fungerar väl därefter 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Gasspärr röjsåg Huskvarna 345F

Nonkan  
#68840 Gasvajrarna går sönder iland, men det är mest på de tidigaste 345:orna. Oftast går de av inne vid förgasaren, alt fryser. De här problemen är lösta vad jag har märkt i alla fall.

Vi har inte haft några problem med tumgashandtagen på 345, så att det är billigt skräp håller jag inte med om. Däremot kan man ha otur. I ditt fall är det nog bäst att byta hela handtaget så allt blir fräscht. Det borde inte vara dyrare än att öppna och mecka. Har du en bra ÅF kan de ju kanske ta det som goodwill iom att du haft problem tidigare och sågen gått såpass lite.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).