Motorsåg och handhållet

Stihl svärd

8 inlägg 5151 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl svärd

fm  
#4999 Varför är det inget hål för att smörja noshjulet på Stihlsvärd?
Det fungerar ju bra ändå men hur?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5011 Samma sätt som kedjan.

Teorierna om att smörja eller inte går isär.
Antingen smörjer man alltid eller aldrig.

Oljan som kedjan har med sig räcker om det är rent o fint. Smörjer man då o då påstås det att fettet lägger sig ivägen o hindrar oljan att komma dit....

Har inget konkret o komma med men tvättar svärd o blåser rent ofta, smörjer endast om de ska lagras.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5031 Om man har börjat att smörja noshjulet på ett svärd,måste man oftast fortsätta att smörja det! om man däremot aldrig börjat,så smörjer kedjeoljan noshjulet!!! jag kan faktiskt inte minnas när jag smörjde ett noshjul senast!!? :roll:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5033 Har man börjat smörja och vill sluta går det bra att göra rent noshjulet med brakleen spray och sen blåsa rent med tryckluft och därefter doppa det i lite kedjeolja :)

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#5034 När vi ändå talar om Stihl svärd så undrar jag om alla av deras svärd har samma infästning även om det är till stora sågar?

För husqvarna har ju en större infästning till sina större sågar & svärd.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5037 Ms 170-250 har samma infästning! ms260-ms660 har samma! sen har ms880 en egen infästning!

Avatar Fallback
PJ  
#6948 Enligt min handlare så har stihl valt att inte ha något hål på grund av att man vill undvika att få in föroreningar i lagret.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7908 stämmer det där med att de ej vill ha in skit i lagret dä-r framme, sedna så till de stora sågarna där du har storinfästning så finns det kjdje smörjare du kan även även köpa sådan svärd ex via skogma till sthil som är smörjbara. ex när du kör i sågverk eller så.

själv smörjer jag mina jonseres svärd och hva svärden stihl svärdet smörjer jag inte utan när jag tar det loss & vänder det efter en dags körning så får det först gotta sig lite i Diesel sedan blåser jag rent det och fettar in det och kjedjan så det är klart för nästa dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).