Motorsåg och handhållet

huggarn!

30 inlägg 11987 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4972 han såg inte ut å ha nån vidare stenkoll..?? såg rent av farligt ut med stor risk för sågning i kängor/stövlar och förstörning av dyr kedja..

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4976
swe#kipp skrev:90 killen var nog inte så händig på sågar ,,,,,


Haha!! nja...måste nog hålla med!! :D det är en 090G(gear drive)! kedjan går så sakta så man hinner nästan fila kedjan i farten!! :lol:
min är en "vanlig" 090! jag tycker att kedjan går sakta på den!!! dom varvar ju inte så mycket dom gamla klenoderna!! :D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4980 vad är gear drive för nått??

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4983 Geardrive är en typ av växellåda som växlar ner sågen så den blir starkare! kedjan går väldigt sakta!! såga med skjutande kedja är inte ens att tänka på!! :D då kan man få sig en rejäl åktur!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4984
björken skrev:Undra hur bra koll den här killen har på var han lägger svärdet när trädet börjar falla?

Björken


Det är väl samma folk som är med i den här väldigt "intelligenta" :roll: rullen,,,,,


Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4991 huggarn va tyckte du om svullos imitation av dejj? (skojjar) :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4993 Önönönönönönönönöööööööönnn!!! Hahahaha!!! jo då!! det är en fin gammal klassiker!! själv kallar jag det för "norsk" motorsågning!! :D

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4994
Skogshuggarn skrev:
björken skrev:Undra hur bra koll den här killen har på var han lägger svärdet när trädet börjar falla?

Björken


Det är väl samma folk som är med i den här väldigt "intelligenta" :roll: rullen,,,,,



Man fattar inte vad folk håller på med ibland. Att inte fälla det påfällda trädet är ju en av de första sakerna man får lära sig att inte göra.

Däremot undrar man ju hur de gör med ett bamseträd som fastnat, det går inte direkt att plocka fram brytjärnet och vrida ner det ens med en stor hävstång. Stora träd kräver ju stora doningar så vad använder man egentligen: jättevinschar, traktorer eller gör man verkligen så här och litar på att de högre träden ger lite mer tid att springa undan än vad man får med en svensk medelgran?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4995 huggarn äre så du jobbar?? med tanke på att du måste ha så stora maskiner :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4997 th , jag läste lite om att stor träds fällning igår på en sida och svaret är att man får inte fälla fast, läste nått om att spränga loss träd ,,,,,
men tydligen brukar man göra en lite öppning på riktskäret så att brytmånen går av ganska tidigt så trädet får rotation och på så sätt kan rulla av träd som det tar i på vägen ner !?!?
låter ju vettigt om man tänker lite på det, det går ju som du säger inte att plocka fram vändband och vrida ner det precis :? :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4998 kipp haru några bilder på när du jobbar?? :)

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5001 inte en enda :(

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5005 kan du inte fixa det?? :)

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5010 Växlade såg har jag kört lite...

McCulloch Super 33 är en favorit, men Jonsereds XB, XD var inte illa.
Skjutande kedja funkar om det är vasst, men dragande o utan spikar är inte kul kan jag säga av erfarenhet....

Har en 8 hp Homelite som är växlad, 8-29. Hade kontakt med en kille som hade kört 7-29 (nästan samma fast vanligare o 7 hp) med 118" svärd!

Denna har jag dock inte ens startat.
Jag väntar på att Kipp ska komma o rycka lite! :shock: :lol: :lol: :lol:
Har några 150cc+ som jag skulle vilja testa, men behöver lite hjälp....

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5035
swe#kipp skrev:th , jag läste lite om att stor träds fällning igår på en sida och svaret är att man får inte fälla fast, läste nått om att spränga loss träd ,,,,,
men tydligen brukar man göra en lite öppning på riktskäret så att brytmånen går av ganska tidigt så trädet får rotation och på så sätt kan rulla av träd som det tar i på vägen ner !?!?
låter ju vettigt om man tänker lite på det, det går ju som du säger inte att plocka fram vändband och vrida ner det precis :? :wink:


Låter lite likt skruvfällning, men där kapar man ju medvetet en del av brytmånen istället för att låta den gå av i förtid, resten måste ju hålla länge för att ge effekt. De gånger jag prövat det så får trädet alltid lite rotation och har faktiskt aldrig fastnat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).