Motorsåg och handhållet

Stihl 480 röjsåg

22 inlägg 16844 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 480 röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66996 Handlade en sån igår och har kört med den idag. Är helnöjd med sågen. Stark, lätt, smidig och lättstartad. Men selen som följde med var bedrövlig. Den sitter inte ihop i mitten utan hänger på utsidan av axlarna som en annan ryggsäck. Stod ut halva dagen. Som tur var hade jag en husqvarnasele liggande.. Köp gärna en Stihl röjsåg men bara om ni får en husqvarnasele med eller har nån på lagret.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

Elias  
#66997 Jag har hört det också, enligt en kompis som kör röjsåg hela dagarna sa han att stihlsågen är fin men selen är mer gjord för kvinnor. Dvs sitter inte så tätt mot bröstet, så hans tips var köp gärna stihl men med husqvarna comfort sele. Prövade en sådan idag faktiskt!

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67001 Tänkte också på det. För en tjej med stora tuttar som ska röja lite gräs runt hästhagen är nog selen perfekt. Men inte för nån annan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Filip_björndahl  
#67002 jo det är fint med comfort selen och en stihl såg jag har kört en sån kombo i 4 veckor och kan inte klaga men se upp för att inte kroken som sågen hänger i går av för stihl sågen har mycket hårdare stål så att kroken nöts skit fort på 3,5 vecka så är den haft igenom så det är nog bäst och konstruera en ny krok om man orkar

Mvh Filip.B
Senast redigerad av Filip_björndahl fre 11 sep 2009, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67006 Det var ett bra tips. Stihl har ju en vass plåt med hål i. Sätta nåt schackel och en länk emellan kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Filip_björndahl  
#67011 joo det är nog en bra sak och göra

Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

Elias  
#67012 Det går ju att trä på någon typ av bränsleslang eller någon annat som passar på kroken. Då nöts den inte av.

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Filip_björndahl  
#67035 jag tror att den går igenom men jag kan ha fel, dom jag röjde med på praktiken hade satt en schackel så den inte skulle slitas men det är kanske att gå en onödig väg om man bara kan ha slang på kroken man vad vet jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67039 Nog funkar Stihlselen, men den känns lite liten?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67056 Jo jag kan bara hålla med, husqvarnaselen är betydligt skönare, speciellt om man är lite längre!

Men så länge men har ställt in stihlselen rätt så fungerar den hyfsat....


Min favorit är dock baggenselen, dock så nöts som sagt kroken av på både baggen och husqvarnaselen om man kör med stihlsågar

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Nonkan  
#67077 Det där med krokarna är lite märkligt, för det är aldrig några problem med att kroken på Stihl-selen nöts ut. Det kan iofs ha att göra med att alla lägger selen i förrådet och kör med HVA-selarna :)

Dock får man väl påpeka att det är bättre att kroken nöts än upphängningsöglan på sågen, den är ju liiiite jobbigare att byta ut.

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Tre Huggare  
#67082 Vilken sele fick du med till sågen ???
Den enkla eller den som har riktig ryggskena ??

Den med ryggskena är betydligt bättre.Mer som att sätta på en ryggsäck som sitter bra.

Fast den är lite dyrare ... :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl 480 röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67093 Det är förmodligen den bättre selen jag fick med. Men det hjälper inte jag gillar den inte i alla fall. Priset spelar mig ingen större roll i det här fallet bara det blir bra. Kanske är jag för smal för stihlselen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

Elias  
#67125 Det finns 2 st husqvarnaselar som har en ryggplatta. Verkar som den på balance standard inte kan justera längden på ryggskenan medans på balance xl kan man justera den + en massa andra saker som midjebälte osv.
Såg att den dyraste kostade 1100 spänn på husqvarnas hemsida, 995 tror jag det var för den lite billigare

Användarvisningsbild

Re: Stihl 480 röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67154 För mig, som har lång rygg, är Balance XT i kortaste laget. Det skulle inte skada om ryggplattan förlängdes med ca 1 dm och fick ett fjärde justeringshål.

På den gamla Balance X-selen går axelremmarna att sprätta upp närmast ryggplattan, för att sy på lagom breda förlängningsband.

Själv kör jag med Baggens kombisele med röjtillsats. Notera att Baggens kombisele finns i två olika modeller, där den gamla modellen är ca 10 cm längre än den nya modellen. Dock gillar jag inte riktigt axelremmarna utan funderar på att montera på modena svängda axelremmar. Däremot har jag monterat på ett bröstrem, så att axelremmarna kan åka av axeln. Baggenselen finns på http://www.baggen.se/baggenselen.htm
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).