Motorsåg och handhållet

verktyg att rekomendera

19 inlägg 8214 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

verktyg att rekomendera

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66829 Vissa saker tänker man ju inte på själv alla gånger, så ja satt å funderade på att vissa har ju bra ideer om kanske special verktyg, eller vanliga som kan rekomenderas trots att det är "billighets" grejjer! så har ni ngra sånna grejjer eller verktyg att rekomendera så skriv :lol:


Själv köpte ja på vinst å förlust, en batteridriven handklinga på vinst clasohlsons, efter som vi just nu gör många takbyten så är det skönt att slippa sladden när det ska kapas tegelläkt osv, å eftersom det är hela 2 års garanti så köpte ja, som sagt på vinst å förlust, går den sönder så äre ju bara att åka å få en ny :lol:
Men, nu så har vi garanterat använt den till ALLA jobb, allt från nybyggen, till inredning å tak osv... å priset 699- har ja för mej det var, exl batteri å laddare, å märket heter ryobi, den har funkat så bra att ja även köpte en tigersåg, sticksåg, å en vinkelslip som min far har lagt beslag på, den har han å slipar knivarna på aggregatet å kapar bort sheva shackel å så, helt perfekt å helt utan sladd, å den dyraste av maskinerna kosta 699- batterierna köper man separat å 1 batteri med laddare kostar ca 1000- å endast batteri kostar ca 600-

Nått ja rekomenderar om man nu behöver sånna här grejjer :lol:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Elias  
#66830 Men om hela maskinen kostar 700 och då ingår batteri/laddare så köper man inte dem separat för 1000;. om man behöver ett extra batteri eller förstod jag det hela fel?

Om man ser till ett kanske inte så billigt men ett otroligt bra köp så är det min 138 delars kamasa sats med verktyg.

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66835 Biltemas största verkytgssats är mkt prisvärd.
Kostar en dryg tusing och har bra hållfasthet och optipunkt-hylsor.

Avatar Fallback

Re: verktyg att rekomendera

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66841
Elias skrev:Men om hela maskinen kostar 700 och då ingår batteri/laddare så köper man inte dem separat för 1000;. om man behöver ett extra batteri eller förstod jag det hela fel?

Om man ser till ett kanske inte så billigt men ett otroligt bra köp så är det min 138 delars kamasa sats med verktyg.




Ja glömde nog skriva det att batterierna/laddare köper man separat! sorry...

   TS
Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Skogshuggarn  
#66850 Finns mycket "bra-och-ha" när det gäller verktyg, men det viktigaste för mig brukar vara att det är kvalitetsgrejor som håller/håller vad de lovar.

Gjorde dock ett avsteg "från den rena läran" häromsistens, och akutköpte en billig luftpåfyllare med manometer för att pumpa bla bildäck hos J*la.
Det fanskapet funkade inte ens "out of box"!!!, och då får man ju god lust att backa över skiten - helst med lastmaskin. 😡

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Elias  
#66851 Jag brukar leva efter den skolan också, handlar mestadels bara kvalitetsgrejor förutom om det bara är en skitgrej som jag behöver 1-3 gånger om jag inte får låna den av någon. Därmed inte sagt att det man tror är kvalitetsgrejor fungerar alltid heller, har bytt alla mina spärrskaft på ovan nämnda verktygssats men det fick man på garantin iaf.

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Skogstomte  
#66855
Skogshuggarn skrev:Finns mycket "bra-och-ha" när det gäller verktyg, men det viktigaste för mig brukar vara att det är kvalitetsgrejor som håller/håller vad de lovar.

Gjorde dock ett avsteg "från den rena läran" häromsistens, och akutköpte en billig luftpåfyllare med manometer för att pumpa bla bildäck hos J*la.
Det fanskapet funkade inte ens "out of box"!!!, och då får man ju god lust att backa över skiten - helst med lastmaskin. 😡


Just luftpåfyllare verkar inte finnas bra och billiga. Efter 4 - 5 st för c:a 200:- köpte jag en för 1000:-, men den funkar ju också...

Annars när det gäller handverktyg har jag blivit lite förtjust i Ampro, enligt mig lika bra som de dyra proffsmärkena men halva priset.

Avatar Fallback

Re: verktyg att rekomendera

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66873 jag gillar bacho inte billiga men tål att slipas rätt hårt (pu nyckllarna alltså)

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

totte  
#66894 Finns en sak där det inte duger med billigt och det är insexnycklar. Hade varit körd helt häromdan om jag inte haft kvalitet. Nyckeln stod som en sprättbåge varje gång innan bulten släppte taget. En billig nyckel hade bergis antingen gått av eller blivit rund. Vanliga nycklar och hylsor funkar oftast bra i billigare kvaliteter, nackdelen är om det är trångt, för dom billiga är ofta tjockare i godset.

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Torparn79  
#66896 en sak till totte, att man aldrig ska köpa 12-kantiga hylsor, nedrans skit som garanterat spricker när man behöver dom som mest..
likaså med dom spärrskaften som det är korta slag på, alltså tätt med kuggar på kransen, dom är oxå för sköra, visst man ska inte "dra loss" med spärrskaft, men ibland kommer man inte åt med det stela skaftet..

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

totte  
#66913 Kan nog stämma i allmänhet, fast jag har en gammal sats med tolvkanthylsor, ingen aning om vad den kostat, fick den på födelsedan nån gång i tonåren. Den har hållit hela tiden trots grav misshandel. Men det har förmodligen blivit sämre sen 60-talet. Och spärrskaft måste vara dyra som attan om dom "fintaggiga" skall hålla, det stämmer. Mitt gamla grovtaggiga har motstått dragning med halvmeters rörförlängning, 1 kg:s slägga och flera andra verktygsmördarmetoder.

Förresten borde inte den här tråden flyttas till verkstan? Fredrik?

Avatar Fallback

Re: verktyg att rekomendera

mrlynx  
#66917 Ett halvmeters kraftskaft borde tillhöra standardsatserna med verktyg men tyvärr gör det inte det.
Mycket bättre än att rappla med rör eller knäcka spärrskaft.

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

totte  
#66920 Problemet är väl att om dom skicka med ett sånt så måste dom göra hylsor som tål det.

Användarvisningsbild

Re: verktyg att rekomendera

Elias  
#66927 Jag kan bara säga såhär att gamla biltema hylsor/ringnycklar osv som är ca 20 år håller för vad som helst! har våldat otroligt mycket med sådana. Däremot om man köper billigt idag så går de sönder direkt, knäckte 2 hylsor och ringen + käften på en ringnyckel på 1 bult när jag mekade i crossen för några år sedan. Totalt värdelösa, efter det köpte jag kamasa. Har även några gamla bahco spärrskaft och det är otroligt hur mycket man kan misshandla dem utan att de tar någon skada.

Avatar Fallback

Re: verktyg att rekomendera

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66931 BORR!!!!!!!

Tog farsan borrsats som han köpt för 99 kr, kunde med fingarna böja borren, inte såvrt att säga att denna sats var köpt på Jula.
Har själv borrsats som går från 1 med 0.5 steg upp til 13. Dewalt, betalade 899 kr ink moms för denna.
Hade även en borrsats som jag köpt från LUNA för 599 kr med borr 1-10 med 0,5 stegring.

Och vilken skillnad på att använda riktiga borr, kunde skära fina spån med dewalt satsen när jag använde en borrsväng och blev bara något vitt kladdigt mos när jag köpde med julasatsen, böjde förresten samtliga borr. Rätt de var så mjuka så de gick inte av utan vred sig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).