Motorsåg och handhållet

Vilken hade ni valt?

14 inlägg 4619 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken hade ni valt?

erm  
#66707 Hej,

Jag kan inte bestämma mig mellan en Stihl FS480 eller Husqvarna 345. Vilken hade ni valt?

Tack för hjälpen.

//ERIK



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

peter399  
#66709 Funderar själv på samma sak, fast valet står nog mer mellan en 480 och en 355:a. Lutar åt 355:an
eftersom vi har rätt mycket eftersatt röjning och underröjning före gallring.

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66710 Största(enda?) fördelen med stihl är att den finns med långt riggrör. Skönt om man är lång och vill ha korta stubbar. För ren skogsröjning skulle jag rekommendera 355.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

erm  
#66713 Varför hade du valt husqvarna och inte Stihl? Har inte Husqvarna en del barnsjukdommar, folk har ju skrivit om detta?

//ERIK

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken hade ni valt?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66725 Dom "sista" 355:or har gått bra utan problem :!: dom första var lite trubbel med men nu funkar dom :!:

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

Nonkan  
#66812
sågmek skrev:Dom "sista" 355:or har gått bra utan problem :!: dom första var lite trubbel med men nu funkar dom :!:


"Lite trubbel" är nog årets underdrift :)

Nu går dom kanon, så valet är svårt (eller lätt, båda är ju skitbra så det spelar liksom ingen roll). Dock tycker jag FS480 är den mest driftsäkra sågen på marknaden, de enda reservdelar vi har hemma till den är luftfilter, bränslefilter, tändstift och en startapparat. Startapparaten är mest utifallatt, säljs väl en vartannat år, men när den behövs är det bråttom :)

Sen tycker jag HVA-selen är bättre än Stihl, men det är ju samma pengar så det borde inte vara något problem att välja sele fritt när du köper såg så länge handlaren har båda märkena.

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

Naders  
#66817 Jag köpte faktiskt en 355:a för 2 veckor sedan.
Min far har en Stihl480 så jag har haft möjlighet att prova båda.
En av skillnaderna är att det sitter en klinga med en diameter på 225mm på 355:an. Stihlen har bara 200mm.
Alltså tar du grövre stammar med 355:an.
Nu är den inte lika rapp i accelerationen som Stihlen men det kompenserar den med ökat vridmoment istället.
Stannar inte lika lätt vid motstånd som den vita.
Och selen.... Husqvarnas är lite bättre....
Nu väger 355:an dock lite mer men det kompenserar selen.
Nu var det iofs 345:an du tänkte inhandla men ett tips:
Har du lite grövre röjning så är 355 ett säkert kort.

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66818 Har 225 klinga på vårat Stihl 480 o alltid haft.

I valet mellan en 345 och 480 så hade jag nog i dagens läge slagit till på en 480 igen. Inte mycket som krånglat på den sedan den införskaffades för två år sen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken hade ni valt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66823 Jag hade valt FS 480 med lång rigg och handtagsvärme igen.
Vikten på det du ska bära långa dagar är betydelsefull och där vinner väl Stihl som vanligt?
Klingdiameter väljer man ju efter tycke och smak, ta bort klingskyddet och gasa på.
Har kört Stihl nu i flera år och ser inga nackdelar, selen är förstås en smaksak och jag
har övervägt att skaffa Sthils XL-sele för standardselen känns lite liten, nån som testat?

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

erm  
#66843 Hej,

Jag tackar för allas svar.
Jag har haft Stihl tidigare men denna gången föll valet på Husqvarna.
Det som gjorde att jag valde den var dels selen, men även att den har kraftigare bom, vilket gjorde att den kändes stabilare.

Tiden får utvisa om jag valde rätt eller fel :)
Jag återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken hade ni valt?

Torparn79  
#66846 @ erm:
vart det en 345´a, eller??
köpte du en med handtagsvärme??

Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

erm  
#66892 Yepp det blev en 345:a, jag valde utan hantagsvärme.
Kände inte att jag behövde hantagsvärme (bor i GBG området).

Vi får se om det var rätt eller fel :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

erm  
#67145 Kan bara konstatera efter en helgs röjningsarbete (10cm gran) i skogen med den nya sågen är jag SUPER NÖJD!!!.
Husqvarnas sele är toppen bra, sågen är stark och stabil. Det enda jag inte är helt van vi är tumgas (är van vid Stihl).

Kan bara rekomendera husqvarna 345Fx :grin: :grin:

//ERIK

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken hade ni valt?

peter399  
#67266 Tror nog du gjorde helt rätt. En 345 Fx är lättare än en FS480. Effekt / Vikt -> alltid HVA (och Dolmar PS7900) ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).