Motorsåg och handhållet

Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

11 inlägg 4093 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Phantom  
#65282 Känns som jag skulle behöva en till lite större såg då jag endast har en HVA 240e i dagsläget.
Har kollat lite och det verkar finnas en möjlighet att få tag på en HVA 242, 51 eller 55 för en rimlig slant. Dessutom verkar de flesta vara nöjda med dessa sågar.
Det finns inte så stor plånbok för detta inköp så därför kikar jag efter begagnat och en större såg än vad jag har. Den ska mest användas för vedkapning och fällning för husbehov och till och från även användas att hjälpa markägaren här bredvid när han inte hinner med.
Finns något speciellt att se upp med och är dessa sågar något att ha för mitt användningsområde?
Att sågen är lite tyngre än den jag har har mindre betydelse, utan det känns viktigare att det ska finnas en extrasåg ifall man sågar fast eller när lite mer kraft behövs.
Tips, tankar och idéer tas tacksamt emot :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Tre Huggare  
#65286 242 sågen är ett bra alternativ som är gånbart i dagsläget.
Priset på en beg. såg ligger mellan 1000 kr till 3000 kr om du inte gör ett fynd. :lol:

Du bör se upp med hur sågen är. Skicket på sågen brukar motsvara priset..
Vissa smörjer inte det dom ska mm... utan bara bösar o kör..

Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

frassee  
#65586 Har bara använt 55:an en kortare tid men den känns helt ok, används till inte allt för grova träd och vedkapning. Nu har jag bara en fungerande såg men skulle jag ha två sågar så skulle jag gärna ha en lite större såg än 55:an också. Det bästa är ju om du kan testa tex en 55:a och se om den känns tillräcklig. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Phantom  
#65589 Jag tänkte höra med markägaren vad han kör för sågar, och kanske prova vad som känns bäst för mig.
Jag har än så länge klarat mig med min 240e, men som sagt så känns den lite klen ibland så det gäller att ha det välslipat.
Till kvistning är den lättmanövrerad och funkar bra, men en vilopaus för sågen får man räkna med...

Jag tackar för de tips som kommit och hoppas fler har något att rekommendera...det som skulle passa mig bra tror jag är en 346, men priset är lite högre på en såg i bra skick :roll:
Foto0032.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Naders  
#66099 Det funkar nog med en sådan såg med ser det ut som.
Tänk bara på att fila kedjan rätt så du inte filar ner ryttarna för mycket.
Då kan sågen "verka" slö trots att den skall orka.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Phantom  
#68957 Nu blev det ingen av nämnda sågar i rubriken...än så länge iaf. Vad som händer i framtiden vet ingen :roll:
Jag har fått tag på en HVA 254G och undrar nu mellan vilka år den tillverkades?
(vet att jag sett en sådan tråd här där det nämndes årtalen men hittar den inte nu)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68966 Ett vanligt system för HVA är att första siffran i serienumret är den sista siffran i tillverkningsåret, de följande två talar om vilken vecka det året den tillverkats och de fyra sista är serienumret för veckan.

Mer data om din såg hittar du på
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Phantom  
#68971 Men mellan vilka år tillverkades den? Den jag har heter ju G och inte XP, är det samma tekniska data på sågarna bara att XP är senare tillverkad än G?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68993 Ingen större skillnad...

Nån 55G har jag aldrig sett dock..

"G" står för Generator till handtagsvärme.
XP är en marknadrsförings grej o då blev det XPG för de med värme.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68995 Jag tror alla 242 hade "G" påplåten o XPG på dekalen...

Avatar Fallback

Re: Fundering kring en extrasåg 242, 51 eller 55

Phantom  
#76388 Nu så har 254:an bytts ut mot en lite nyare och mindre såg. Och denna gång blev det en 242 med handtagsvärme.
En fråga angående 242 är:
mellan vilka år tillverkades 242 och när började den betecknas som XP?

Den jag nu fått tag på verkar vara i helt ok skick och till vettigt pris dessutom, men en service och nytt svärd, kedja m.m ska införskaffas. Sen tror jag att jag har det jag behöver för att täcka mitt behov...men drömmen om en 346 lever vidare :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).