Motorsåg och handhållet

Vilken Yxa för fällning?

40 inlägg 26197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65167 Har letat runt på nätet efter lämpligt yxa (vet varken vilken typ av yxa, eller bra märken)
Har behov av att fälla ca 20 träd på gården, under en månad. Jag vill inte ha en motorsåg då jag vill ha träning.

Någon som kan rekommendera en bra kvalitetsyxa för fällning?

Tacksam för svar.

/Grinch



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65169 Bågsåg, säkrare.

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65170 bågsåg, hmm, funkar det med. Någon bågsåg att rekommendera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65173 Ta en timmersvans istället för bågsåg, skär bättre och mindre risk att det nyper fast i skäret

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65176
th skrev:Ta en timmersvans istället för bågsåg, skär bättre och mindre risk att det nyper fast i skäret


vart köper man en sån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Skogshuggarn  
#65180 "Surplus",,,, (se milltära överskottsbolag)

"Kronan" höll sig dessutom med "Sandvikensvansar", och sämre kan man ju hitta,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

totte  
#65182 Håller med föregående, fäller gör man med såg, men du lär väl behöva en yxa i vilket fall för kvistning och sånt. Bland Sveriges bästa yxor är Gränsfors, http://www.gransfors.com/. Dyra är dom men skall du jobba seriöst med handredskap så skall du ha riktiga grejor, annars blir du bara less och förbannad. Gränsfors har två skogsyxor i olika storlek.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Skogshuggarn  
#65183 20 träd!?!....

Du tror inte att det räcker med en "Hultafors" totte? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65184
Skogshuggarn skrev:20 träd!?!....

Du tror inte att det räcker med en "Hultafors" totte? :wink:


Totte?? vad e det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65185
Grinch skrev:Totte?? vad e det?


Ett användarnamn på en (av många) trevliga personer på detta forum! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Skogshuggarn  
#65187
Grinch skrev:
Skogshuggarn skrev:20 träd!?!....

Du tror inte att det räcker med en "Hultafors" totte? :wink:


Totte?? vad e det?


Se Nikings inlaga.

Letar du yxa så kan du med fördel surfa in här,,,,,,

http://www.hultafors.se

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

totte  
#65188 Tack för det Niklas! Jo då som sagt det är undertecknad som är totte, välkänd storpladdrare här :lol: . Nåja Hultafors funkar väl dom också, nu vet jag ju inte om det blir nåt mer hugget längre fram eller vilken budget vår gode Grinch har, tyckte bara att jag skulle visa fram det bästa, innan ni andra snåljåpar kommer med era budgetyxor :D . Förresten får man väl betala rätt bra för en Hultaforsare också. Och det är en jäkla skillnad i känsla.

Skulle väl också skrivit innan: Välkommen hit till Skogsforum, Grinch!

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Skogshuggarn  
#65189 Dyrt behöver inte betyda "bäst".

Har du testat någon H-fors,,, totte?

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65190 Jag kan ju också nämna att det finns två olika yx-serier från Hultafors. Dels de vanliga yxorna från Hultafors och dels Hultafors Classic-serien. Den sistnämnda Classic-serien härstammar ifrån Hults bruk, som köptes upp av Hultafors. Dock sätts loggan för Hults bruk numera på både den vanliga Hultafors-yxan som Hultafors Classic-yxan.

Det kan vara värt att nämna att militären hade en modell från Hults bruk, som numera finns att köpa på överskottslager för en billig peng (40 kr i överskottsbutiken i Acklinga). Dock är yxorna i ett sådant skick att de vanligtvis behöver handfilas i någon timme samt få ett nytt skaft och helst även ett eggskydd. När väl detta är avklarat så har du en fin kvalitetsyxa för ca 300 kr som bör hålla.

PS! militären hade även sämre yxor än de från Hults bruk, så kolla noga på yxhuvudets logga.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 18 aug 2009, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

halvproffs  
#65191 Håller med Totte här. Har använt båda sorter och Gränsfors är den absolut bästayxan. En vasshet i eggen som heter duga och en härlig och smidig känsla när dom används. En Hultafors känns klumpigare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).