Motorsåg och handhållet

2t-olja

31 inlägg 20586 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2t-olja

Naders  
#73428 Tankar själv 95 från pumpen å blandar i 2% av Husqvarnas olja.....

Hade gärna kört Aspen om det inte varit så dyrt.

Det är ju så lustigt att det ska vara dyrare att vara miljövänlig. Detta är ju inte det enda kända fallet direkt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

softarn  
#73453 Alkylatbensin kostar om man hittar det på tapp inte så mycket mer än BF95, någon krona per liter bara, här i Västerås.

Är det någon skillnad prestandamässigt om man blandar själv mellan BF95 och 98 eller rent av V-Power (lite mer oktan och garanterat ingen etanol)?

Med passande tvåtaktsolja och modifierad förgasare skulle kanske även E85 kunna vara ett alternativ...

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73472 Jag som sågar varje dag uppskattar verkligen att slippa tvåtaktsröken, jag kan ha arbetskläderna inne utan att det luktar olja i hela huset.
Sen om det är miljövänligt också så är det ju bra...

Jag har aldrig tömt ur förgasarna på sågarna och har aldrig haft några problem så jag vet inte om det är så verifierat...
Alkylatbensin blir inte dåligt när det åldras heller som vanlig bensin.

Alla får göra som de vill, jag kör på med alkylat!

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73525 Håller med föregående inlaga helt och hållet.Körde två kvällar med lånad såg med hemblandad bensin,hade en retlig hosta efteråt .Då hade jag inte kört med hemblandat på ett par år så det är skillnad på avgaserna.

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

escargot  
#73605 Jag har kört enduro o motocross i 25 år,just nu har vi tre "små" cross o endurohojjar85-125cc. 3 motorsågar, en stor å en liten röjsåg i familjen ,alla åker på samma bränsle.
V-power eller i undantagsfall vanlig 98 och Biltemas syntetiska tvåtaktsolja(Statoil)2%. Förbrukningen av 2t bränsle är minst sagt hög.

Det har mest med inblandning och bestyckning/justering av motorn att göra. Inga som helst problem med rök eller lukt, när motorn är varm, när man är noggrann.

KTM experimenterar med 0-0,25% inblandning på småhojjarna just nu. Dom är som kanske bekant ganska vassa, att jämföra med ca 16 hästar i en vanlig 50cc såg.... som standard från fabrik.

Aspen är inte ens i närheten av ett alternativ för mej.

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73609 Det är nog riktigt!
Man får se till var o en lite grann. Det är en avvägning man själv gör bäst.

Kan man blanda rätt o vet lite vad man sysslar med så funkar det. Går man sen i detta var dag kommer man att få problem. Mer eller mindre.
Inget jag drar till med bara utan nåt som varit ett problem i industrin sedan sågen blev lite effectivare på slutet an 50 talet o börgan av 60.

Att jämföra cross maskiner o sågar är inte rättvist. Visst går det att plåcka ut mer från sågmotorn, men drift timmar, service kostnad o tillförlitlighet blir lidande.
Inte många 2T crossar går 8 tim/dag i två år med lika lite service o underhåll?

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Torparn79  
#73612
th skrev:.....Med vanlig soppa fick jag ofta huvudvärk efter en dag i skogen men med Aspen försvann problemen.....

för mig är det tvärtom, jag får huvudvärk och blir illamående av Aspen istället..
värst är det när man går och kvistar risiga granar, då avgaserna "stannar kvar" i risverket..
och jag vet flera som säger samma sak, kanske är en lokal allergi mot Aspen.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73615 Visst finns det de som reagerar fast de har Alkylat i tanken.
Några får detta avhjälpt genom att byta kedje olja, andra genom att blanda själv med mineral 2T olja.

Några slår i Alkylat i såg som tidigare fått hemma blandat o då det som sitter lite varstans i motorn eldas upp reagerar de o klite felaktigt skyller på det nya bränslet.

I mitt tycke får Alkylat vara i sen ny eller får sågen rivas o rengöras ordentligt först.
Annars luktar det apa när all gammal hinna eldas upp.

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73620 Körde några tankar vanlig soppa+biltemas syntetolja i röjsågen i helgen.Tydligen kan jag inte justera motorn rätt för det luktar rejält jmf med alkylat.
Jag kör alkylat i allt, skoter,atv,trimmer, röj-och motorsågar. Enda problemet är att macken har slut i pumpen periodvis.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73625 Använder Aspen och har ej några problem.Tycker ni tar och prövar lite äldre blandningar som till Homelite 7-19
med blandning 1:10 Olja SAE30 eller EIA Typoon 1:16 Olja SAE 40. Så får ni se vad vi jobbade i för miljö utan att
tänka på det då. Har även kört veteransågar på Aspen men nu har jag en del som jag kör på orginalblandning så
det ryker ganska bra.
Senast redigerad av backman tor 03 dec 2009, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

BM 35  
#73630 Jag har kört med både 95 och alkylat som blandas med Aspen olja och får huvudverk och illamående

Men blandar jag med vanlig 2t olja så går det bra och det är ingen inbilning´

Företaget jag röjer med körde med aspen olja tidigare och . I två veckor var jag illamående varje dag vi for hem från röjningen och huvudverk. Så tog oljan slut och vi blandade med vanlig olja och besvären försvan direkt sen dess har vi aldrig kört på Aspen

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

massa-ved  
#73643 Förr fanns det alkylatvärmare som bla användes i skåpen på lastbilar när man fraktade frost kännsliga varor som tex frukt och grönsaker. Det luktade ingenting om de värmarna. Bogserade en bil en gång ca 3,5 mil med en sån värmare i kupen,
brinnande alltså utan att det luktade. Men det här som säljs som motorsågsbränsle idag har ju en stickande lukt som många får huvudvärk och illamående av spelar ingen roll om det är en helt ny såg eller en som gått men vanlig bensin innan.
Nån som vet om det är nån tillsats som gör att det luktar så?

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73666 Det är med stor säkerhet Oljan du reagerar på, inte bränslet.

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73852 Har nu provat att köra med aspen,castrol tts,maxima castor 927,redline racing och husqvarna low smoke!Det jag har kommit fram till är att dom dyra racingoljorna har för hög flampunkt och inte förbränns i en såg,så att efter ett tag så får man orolig tomgång och det sölar mycket runt ljuddämparen.Men med aspen och husqvarnas olja så förbränns den och sågen går jämnare.Det kan beropå att mina sågar är moddade och går svalare,en teori som jag själv tror på!vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2t-olja

axwell  
#74046 Till "drängafan"
Dubbelt så dyrt med miljöbensin? Ja faktiskt, om man håller sig alkylatbensin i femlitersdunkar. Detta jämfört med att tanka likadant bränsle från pump i egna dunkar. Senast var literpriset 16 kr/l för 4-takt och under 17 kr/l för 2%. Jag har för mig att tex. Aspen-dunken kostar ca. 150kr/5lit
Tyvärr är ju distributionen av pumpalkylaten så underdimensionerad att min närmaste mack kan vara utan långa perioder. Mackpersonalen påstår att det bara finns en(1) tankbil för hela vårt långsmala land. Är det fler som har upplevt samma problem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).