Motorsåg och handhållet

2t-olja

31 inlägg 20651 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2t-olja

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65067 Jag har exprimenterat lite med olika bränslesorter till sågarna,efter alla inlägg om aspens för och nackdelar.Det jag har kommit fram till är att sågarna går bra mycket bättre på hemblandad 98 jämfört med aspen 2-t.Nu undrar jag lite vad ni som kör på "hemkörd" soppa använder för 2-t olja?.Själv har jag precis börjat köra på maxima castor 927(svindyr,ca 250 kr/L),men den doftar "dragrace".Någon som har erfarenhet om den oljan,och i såfall hur många procent blandar ni den?.(Castor 927 är en 2-t racingolja).Det ska också nämnas att jag alltid har kört mina maskiner uteslutande på aspen,men när jag provade"vanlig"bensin så kommer det aldrig mera aspen i mina motorer pga effektskillnaden(förlåt alla miljövänner och förståsigpåare,men skillnaden var för stor för att gå tillbaka till miljösoppan!).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

johan eriksson  
#65079 Lite billigare, samma produkt.
http://www.locknersbilochmc.se/index.ph ... ts_id=4724

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65090 100kr billigare!

:shock:

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

totte  
#65100 Noterar att det stod "dock ej för vinterbruk", något att se upp med för motorsågar som ju ofta används vintertid.

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65103 [quote="huggar*n"]Jag har exprimenterat lite med olika bränslesorter till sågarna,efter alla inlägg om aspens för och nackdelar.Det jag har kommit fram till är att sågarna går bra mycket bättre på hemblandad 98 jämfört med aspen 2-t.Nu undrar jag lite vad ni som kör på "hemkörd" soppa använder för 2-t olja?.Själv har jag precis börjat köra på maxima castor 927(svindyr,ca 250 kr/L),men den doftar "dragrace".Någon som har erfarenhet om den oljan,och i såfall hur många procent blandar ni den?.(Castor 927 är en 2-t racingolja).Det ska också nämnas att jag alltid har kört mina maskiner uteslutande på aspen,men när jag provade"vanlig"bensin så kommer det aldrig mera aspen i mina motorer pga effektskillnaden(förlåt alla miljövänner och förståsigpåare,men skillnaden var för stor för att gå tillbaka till miljösoppan!).[/quote

Hur stor blir skillnaden, kan du uttrycka det på nåt sätt? Ska jag typ köpa i moppepumpen eller kräver effekttillskottet att jag köper just 98 och blandar i olja själv?

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65112 Jag tycker inte att det märks någon effektskillnad mellan Aspen och vanlig soppa (kör HVA 346 och 242 samt Jonsered 2054 0ch 670). Med vanlig soppa fick jag ofta huvudvärk efter en dag i skogen men med Aspen försvann problemen. Jag tänkte se hur det går om man köper OK:s miljösoppa på tapp nästa gång man har ett ärende till Göteborg ,och blanda själv med en bra tvåtaktsolja (litar inte riktigt på OK.s färdigblandade soppa efter diverse rapporter här på forumet). Har kört OK 4T miljöbensin i gräsklipparna i många år och det fungerar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65126 jojo nu fick man rätt igen
och det finns till och med handlare som säger samma sak aspen är dålig

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65195 Jag blandar själv.
Blandar 2% med Castrol 2-takts olja och 95-oktan.
:wink: :roll:

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Elias  
#65202 Jag blandar min soppa själv. Har inga bra erfarenheter av aspen när jag hade mitt första sommarjobb. Körde enbart aspen till både 2t och 4t. Mådde väldigt dåligt med huvudvärk och illamående som följd så jag ska aldrig mer använda aspen. Sedan är ju frågan OM aspen är miljövänligare. Kanske bränslet i sig färdigt men framställningen då?
Ett bra exempel är etanol, om man räknar litegrann på det. Den enda typen av etanol som går att försvara i produktion är av sockerrör MEN den tillverkas då i brasilien där de skövlar regnskog nu enbart för att producera sockerrör till etanol.
Undersökningar har visat att etanol från träd i sverige eller andra länder så är det lika bra att köra på bensin eftersom utsläppen och mängden träd det går åt för att få 1 liter etanol blir lika mycket förlust som att köra på bensin och lämna träden.

Så en viss politiker som tillhör C-blocket förespråkade etanol så himla mycket att det var framtiden hon har konstigt nog vänt kappan efter vinden och insett att det var kanske inte så bra. Man skäms att hon förknippas med västerbotten eftersom hon bor här.

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65210 Aspen är ett Alkylat bränsle.
Det är den renaste formen i petrolium (bensin, gasoline) fraktionen.

Bild


I vanlig handels bensin finns tillsatser som i bilden här kallas Cracker. Restprodukter som blandas i o eldas upp i bilarna istället för att tas om hand på dyrare sätt.
Alkylat bränsle har inte bensen, de fetter o canserogena ämnena som finns i handels bensin.

Eftersom Alkylat bränsle inte är aggresivt så håller gummi o plaster bättre (ren fakta ingen åsikt!).

Bild


Lägger upp den enda vettiga test jag läst om detta från Svenska maskin provningen....
Kan laddas ner Här:
http://chainsaw.mine.nu/downloads/SLO

Läsvärt:
http://www.petrotrin.com/Petrotrin2007/GasOpt.htm
http://www.informaworld.com/smpp/sectio ... =713240928

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65212 Det som är konstaterat är att kör man på färdigblandad aspen så bör man köra ur förgasaren soppan det är nämligen så att när soppan dunstar så blir deras dåliga 2takts olja kvar och täpper till kanalerna i förgasaren med följd att den inte fungerar som det skall det är verifierat .
sen om man blandar själv så kan man köpa 4t alkalyt och blanda själv så man slipper deras dåliga 2 taktsolja jag gör så själv och då med 3% och har inget problem med halsen eller illamående.
sen är aspen ett varumärke och att inte förknippa med alkalyt det finns fler som saluför alkalyt bränsle och det är samma sikt som aspen har.

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65213 Hade inget annat hemma då när testet gjordes o ville göra så klart som möjligt vad det handla om.
De som är intresserade vet vad Aspen är, men Alkylat bränske missuppfattas gärna att vara annat än en petrolium produkt.
Därför sa jag så i klippet.

Jag har testat flera olika Alkylat bränsle o ser ingen större skillnad på det jag kört förutom priset...

Användarvisningsbild

Re: 2t-olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65214 Att det ska köras ur förgasare har jag inte märkt nåt av. Det går fint o starta dem efter ett par år på hyllan o bränsle i!
Gick de bara när de sattes upp så...

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

Husby småmaskiner  
#65604 Till mina maskiner jag använder som tex röjsåg, motorsåg, moped och även båtmotor så använder jag Oregons 2t olja och vanlig soppa från pumpen.. (95) Jag har inge som helst problem och jag tycker effekten är som den ska oberoende vad jag pysslar med.
Ang aspen har jag provat.. vist rakvatten luktar gott.... men full blir man inte !!!!!

Avatar Fallback

Re: 2t-olja

drängafan  
#73423 Lustigt hur olika folk ser på saken tur det väll kanske men jag har alltid kört Aspen å är helnöjd dock fick kompisen fatt i en dunk miljösoppa på shell när han glömt köpa Aspen å det va dubbelt så dyrt å hälften så bra va stor skilnad mot Aspen.
Tror kanske det är så att tror man det går bättre på det ena eller andra känns det så me!!
Är glad å kunna ha huggarkläderna i källaren utan att det luktar avgaser i hela huset å dessutom mår man ju som efter en bättre fest när man är i närheten av nån som kör hemblandat!!
Aspen är bättre än hemblandat iaf tycker jag det!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).