Motorsåg och handhållet

Tjurig 238:a, förgasarproblem?

10 inlägg 7278 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Gilbert  
#64842 Har en Husqvarna 238 i garaget som inte riktigt vill vara med, det började med att den tjuvstannade vid vedkapning i nåt som absolut liknade bränslebrist, för att sen direkt gå att slita igång utan protester, så kunde man köra nån minut till innan den återigen fick bränslebrist. Jag köpte då en renoveringssats till förgasaren och bytte ut allt som följde med, lite skräp var det i den också,och nu vill den inte alls, går att starta, men dör så snart man tar åt gasen. Har skruvarna på grundinställningen. Några ideer och tips om vad jag ska fortsätta med?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Phantom  
#64852 Du kan prova med att byta bränsleslang och kolla upp tändstiftet 🧠

Avatar Fallback

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Gilbert  
#64854 Tändstiftet är nytt, bränsleslangen har jag tänkt på, en visuell undersökning säger att den är sprickfri, men kan ju vara nåt litet hål inne i tanken där man inte ser,blir nog byte av den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

totte  
#64880 Det kan vara rätt många orsaker. Om du inte hittar några fel på bränsleledningen, kolla tankluftningen får du vakuum i tanken så kan det ge såna här symptom. Är det inte det så kan det vara luftläckor till vevhuset, förgasarpackning, eller i värsta fall slitna vevaxeltätningar. Läcker det luft till vevhuset blir det inte tillräckligt tryck där för att ge impulser till förgasarens pumpmembran. kolla också så att impulskanalen inte är igensatt eller otät.

Om inget av ovanstående kan du ha en sliten kolvring, det ger också ganska exakt dessa effekter.

Avatar Fallback

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Gilbert  
#64881 Tja, tankavluftningen, har faktiskt haft övertryck i tanken nu i värmen...fast den kanske bara går en väg avluftningsventilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64885 Något tryck ska det vara. Helt i sin ordning...

Kan vara en luft läcka i vevhus tätning. Det är nog närmast troligt!

Användarvisningsbild

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

totte  
#64888 Tankluftningen är enkelt att kolla, när den börjar tappa ork så lättar du på tanklocket lite grann (helst inte mer än 1/3 tank i). Om den då går normalt igen så är det luftningen. Annars lägger jag nog min röst på samma som Mange. Men kolla först dom enkla grejorna som förgasarpackning och sånt, innan du sliter isär nåt mer.

Avatar Fallback

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Gilbert  
#64893 Det verkar som att tankavluftningen är tät, har testat såhär: Hittade en slang som passade precis i hålet där tankavluftningen sitter, och när jag blåser i den slangen med tanklocket av så är det tvärstopp, kommer inte en gnutta luft in till tanken den vägen. Kan man testa den på detta sätt eller tänker jag fel?
Förgasarpackningarna är fina och rättvända, och kolvringen relativt nybytt...komp finns i massor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64895 Tankluftningen är en finurlig sak. Ofta bytt i onödan eftersom det inte går att blåsa igenom med fritt flöde så att säga.
Det ska sippra in luft väldigt långsamt, eftersom urtaget av bensin är litet behöver inte tillsläppet av luft vara mycket heller.

Användarvisningsbild

Re: Tjurig 238:a, förgasarproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64896 Kör på Totte's linje, lägg den på sidan o kör tills den bråkar, öppna tanken o kör vidare, förstiktigt.
Håller bränslenålen under membranet tätt? Är den rätt justerad?

Tycker det låter mer som en läcka nånstans, men det här med internet diagnostik är inte lätt...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).