Motorsåg och handhållet

Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

17 inlägg 10911 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

swe#kipp  
#74202 Menade inte att låta grabbig bara att jag föredrar när tillverkaren anger hastigheten i stock det är ju ändå den man jobbar med så att säga.
Oftast tror jag man träffas av kedjan när man inte håller fullgas utan tex vid nån enkalare/kortare förlyttning när hastigheten är på väg ner, men jag har provat på ett par gamla huggarbyxor (hva´s enklaste byxa) med en lätt trimmad 346:a på fullgas och det stoppade dom så jag tror/hoppas att det finns lite marginal på skyddet i byxorna :)

Vill bara säga skydd är för mig inte nått att vara grabbig eller skojja om och om du uppfattade det så ber jag om ursäkt !!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har jag räknat rätt? (Kedjehastighet)

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74487 Detta med olika skyddsklasser tror jag (måste vara så) är ett sätt att standardisera nivån på skyddet och inte att det just klarar 20 m/s under alla förhållande.

Det måste vara skillnad om man har ett 12" svärd med pickokedja eller ett 24" med 1,6 mm drivlänksbredd även om de har samma hastighet tex 20 m/s. Det är ju mycket mer energi i den längre och bredare kedjan, troligen sitter den dessutom på en större såg som har större svänghjul, mer kräm i motorn osv.

Dessutom är jag rätt säker på att byxan skyddar olika om skyddet är spänt tex över ett knä eller om det hänger fritt. Känner till en som sågade sig i knät när han satt på knä på marken, kedjan gick igenom hela skyddet och stannade inte förrän det rispat i långkalsongen. Dock ingen person skada. (Jag tror det var Hq 346 med 13" kedja med 1,3 mm drivlängsbredd.)

Min svärfar sågade sig i vaden trotts skyddsbyxor. Kedjan drog med sig byxan och plötsligt var byxan snodd så där inte fanns något skydd längre. Det skall tilläggas att han träffade byxan i gränsen mellan skyddet och där det inte finns något skydd och sen skall det också tilläggas att han inte hade några skyddstövlar vilket kanske annars hade räddat honom. (Han är helt återställd.)

Martin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).