Motorsåg och handhållet

0.325 eller 3/8 kedja?

52 inlägg 51739 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

0.325 eller 3/8 kedja?

Phantom  
#64481 Relativt ny vad gäller användning av motorsåg och fällning och röjning, men lär mig med tiden. Tar man det lugnt och tänker två gånger så går det bra...än så länge :smile:
Frågan är nu om jag som hobbysågare(fäller och sågar ved för husbehov) skulle märka någon skillnad på att använda en 0.325 kedja mot en 3/8? Jag har inte riktigt förstått vad som är skillnaden på dessa.
Fick en HVA 240e i våras för ingen visste då hur mycket den skulle användas, och än så länge räcker den till(har märkt att den ibland är för liten, men med en välslipad kedja går det mesta) men kommer troligen att utökas med en till och större såg i framtiden.
Om man byter från 0.325 som jag har idag, kan man göra det rakt av eller behöver något mer bytas som svärd eller så? Kör ett 13" HVA svärd på sågen idag. Enligt info om sågen står det vad gäller kedja 0.325/3/8, så jag tolkar det som man kan använda vilken som, men har inte fått klarhet i om det bara är att byta kedja eller inte och om jag skulle märka någon skillnad.
Tacksam för tips och råd om detta...

PS. mycket matnyttigt har jag funnit på detta trevliga och intressanta forum :!:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

totte  
#64485 Först: Det finns två olika typer av 3/8" kedja, dels den professionella som används på lite större sågar, dels en smalare mindre som finns på många hobbysågar. Den senare lämnar vi därhän.

3/8" är alltså måttet för hur långa drivlänkarna på kedjan är, 3/8 tum eller 0.325 tum motsvarar 9,5 mm resp 8,25. För att byta kedja måste du också byta svärd och kedjedrevet. Kan inte se att det finns nån anledning att lägga på 3/8" på en 240, den kapar knappast mer med en grövre kedja. 3/8" kedja kommer till sin rätt vid kapning av lite grövre träd med en ganska stor och stark motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64487 Delningen på sågens kedja avgörs oftast med motorn/sågens egenskaper i kombination med vilket arbete som ska göras.
Man brukar se efter cc i motorn till o börga med. På tillverkarnas hemsidor finns bättre kanske, men detta ger en uppfattning:
Upp till 35cc, 1/4" delning.
30-45cc 3/8 Hobby delning.
40-60cc .325 delning.
55-90cc 3/8 delning.
80-110cc .404 delning.
100 och uppåt 1/2" eller 3/4" delning.
Finns alltid undantag o olika tyckanden. Jag gillar 3/8 i vedhögen. Klarar bara sågen det så är det toppen!!
Max cc är nåt o tänka på för det är inte alls säkert kedjorna håller annars..

Sågens drivande drev, svärdets trissa och kedjan måste ha samma delning för att det ska funka.

Just den såg du har nu trivs nog bäst med .325 delning.

Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

totte  
#64489 För att förtydliga vad jag och Mange sagt: En grövre kedja skär mer ved i varje varv genom veden, men för att det skall bli effektivt måste man ha mer effekt annars belastar man bara sågen för hårt, den orkar helt enkelt inte att dra kedjan med korrekt arbetsvarv. Skulle också säga att en 240 är i minsta laget för vedkapning, men det funkar om man inte kör för hårt.

Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64496 Är helt övertygad om att en 240 skulle gå alldeles utmärkt med en ex vis sthil picco kedja! (3/8hobby)!! :grin:

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Phantom  
#64498 Nu vet jag vad skillnaden är och vad som krävs om man önskar byta kedja, tack så mycket :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Nonkan  
#64502 Nu är ju frågan löst, men jag vill ändå göra lite tillägg...

Den 3/8" som nämns i instruktionsboken för just 240e är 3/8" Hobby. Den kedjan (Stihl kallar den Picco Mini) har en väsentligt lägre kasttendens, den är alltså säkrare för den som är ovan.

I Sverige använder inte HVA 3/8" Hobby speciellt mycket, den sitter endast på elsågarna, men i USA är det ganska vanligt och eftersom 240e:s hemmamarknad är USA så är det naturligt att den finns i båda varianterna.

Jag har för mig att .325 inte säljs till vem som helst i USA heller. Stihl färgkodar iaf hobbykedjorna med grönt (grön etikett på kartongen och enlänk på kedjan är grön) för hemanvändare och har gul eller röd etikett på de lite farligare kedjorna.

Jag gillar också "grova" 3/8" på vedbacken, det händer liksom lite mer, men det är kanske inte en sån kedja/såg man ska börja med om man aldrig har sågat (lite självlösande problem då sågarna kostar mer än vad många förstagångsanvändare tycker är motiverat).

Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64505 Amerikanska marknaden är olik vår på många sätt.
Konsumenterna är mer lätt påverkade o riskerna för dåligt köp ska kunna innebära skador o hutlösa ersättningar är högre.

De får inte sälja en hobby såg med annat än säkerhets kedja. 3/8 Hobby finns ju som vanlig med i de flesta märke, men inte tillgänglig eller att rek. för alla.
.325 finns även med säkerhets länk, dock inte här.

Bra inlägg, Nonkan!

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Phantom  
#64535 Nu har jag fått mycket info om detta, och jag kör nog vidare med 0.325 kedja på denna sågen. När det sen blir dags för ny och större såg får vi se vad som händer...för än så länge hänger den med men kraftprovet för sågen blir på en stor fet björk(enligt min mening då jag inte tagit något grövre än 40 cm tall med denna) någon av kommande veckor :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

torkel  
#64536 På den lille sagen der kan du også bruke noen litt smalere kjeder som Hq kaller pixel, mon tro om det ikke er 1,3 mm mot 1,5. Med litt smalere sverd vil du nok øke effekten på kappinga litt.
Ellers vil jeg anbefale lengre sverd, 15", hvis du skal kappe mye. Men vær forsiktig!

Torkel
som har 6 357XPG (15" og 0,325) og 2 575XPG (18" og 3/8)

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Phantom  
#64541 Jag har den smalare varianten(1,3) monterad på sågen, men skulle längre svärd göra skillnad för vedkapning? Jag trodde att längre svärd kräver lite mer kraft av sågen...men som sagt så är jag på inlärningsstadiet och har samlat på mig iaf några timmar i skog och på vedbacken.

   TS
Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

torkel  
#64657 Lengre sverd krever vel noe mer kraft av sagen, det koster mer og det tar lenger tid å file, men det er hendig dersom du skal kappe grovere dimensjoner, sånn at du slipper å kappe fra to sider. Derfor bruker vi store sager med 18" sverd på velteplass. Hvis veden du skal kappe nesten aldri er over 30 cm ville jeg beholdt 13".

Torkel

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64663
Huggarn skrev:Är helt övertygad om att en 240 skulle gå alldeles utmärkt med en ex vis sthil picco kedja! (3/8hobby)!! :grin:


Stihls picco-kedja har inte många likheter med övriga 3/8-hobby.Jag tror min 346 skulle gå lika bra med Picco som den Pixel som nu sitter på.
Tyvärr vägrar ju Stihl släppa några vettiga filmallar,annars hade jag bara kört stihl-kedjor(och svärd om de passat).

/Nisse

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Husby småmaskiner  
#65608
nisse skrev:
Huggarn skrev:Är helt övertygad om att en 240 skulle gå alldeles utmärkt med en ex vis sthil picco kedja! (3/8hobby)!! :grin:


Stihls picco-kedja har inte många likheter med övriga 3/8-hobby.Jag tror min 346 skulle gå lika bra med Picco som den Pixel som nu sitter på.
Tyvärr vägrar ju Stihl släppa några vettiga filmallar,annars hade jag bara kört stihl-kedjor(och svärd om de passat).

/Nisse



Min fråga tillbaka till dig... Varför skulle du använda sthil kedjor om de passat??
År det stav fel eller? Du vet väl att Vw hade en bil modell som hette passat?
Min erfarenhet är att speciellt på de grövre kedjorna är sthil klenare än tex oregon och windsor kedjorna.
Varför vill man välja en svagare kedja ? Bara en fråga!

Avatar Fallback

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65788 Klenare hur då? Går de av ofta? Jag har faktiskt aldrig kört av en kedja av något fabrikat.
Ang stihls Picco-kedjor så finns det ingen motsvarighet,vad jag vet iaf.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).