tor 13 aug 2009, 18:13#65048
Jag kör sågar både med o utan triobrake!
Som tidigare nämnts så har man ett dåligt arbetsmönster om man hindras av triobraken! Det är framför allt om man börjar
lyfta sågen över axelhöjd (o det ska man ju inte göra
)som triobraken ställer till det!
De riktigt stolliga grejorna med en motorsåg blir svårare att utföra.
Jag tycker faktiskt att det är lite smidigare att få på kedjebromsen med det bakre skyddet. Det kräver en mindre rörelse med handen!
Men det är små skillnader! När man är van så märker man ingen skillnad o kan utan problem skifta mellan sågar med och utan triobrake.
Kan man köpa sig en gnutta liten säkerhet så är det ju värt pengarna tycker jag!
Det beror lite på hur man ser till sin egen säkerhet. Kör man utan hjälm o sågskyddsbyxor samt stövlar så känns det ju
bara löjligt att köpa en såg med triobrake!
Givetvis går inte säkerhet att köpa för pengar men genom att INTE snåla på skyddsmaterial så har man iallafall hjälpt turen
lite på vägen!
Största säkerhetspåverkan har givetvis det sätt som man använder motorsågen på!
Varför inte gå en motorsågskurs o lära sig lite nymodigheter och säkerhetsgrejor?
Det är kul att träffa så många människor och prata motorsågning. Gissa om det kommer fram många bra tips och ideér
när man samlas!
Bara några enkla tankar från mig!
Vesslan
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan