Motorsåg och handhållet

Ny såg med eller utan TrioBrake?

14 inlägg 8851 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny såg med eller utan TrioBrake?

buster67  
#64126 Jag har tengt att köpa mig en ny 346 men jag har tengt lite på om jag skulle köpa med eller utan Trion :roll:

kom med vad ni tycker och erfarenhet :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

swe#kipp  
#64148 för min del tror jag inte att det kommer att bli en med trio brake nästa gång jag köper en men bara för att jag klättrar lite med min 346:a och misstänker att det skulle bli lite bökigare med trio brake om det inte vore för detta skulle jag köpa med trio brake är väldigt förtjust i att ha ett litet övertag vad gäller säkerhet :)
men jag har inte nån rejäl erfarenhet av trio brake att dela med mig av, men det finns ju några andra här på sidan som har det så vi får hoppas dom vill ge sig till känna :D

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64181 Har en 346 med triobrake, och ser inga nackdelar. Är den i vägen gör man fel är min känsla.

Håller med swe-kipp om att det är skönt om säkerheten har ett övertag på en.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

buster67  
#64226 Oki jag skal fundera lite til :wink: om det går å ta av den så köper jag nog med trion :) Jag skal låna med mig en demosåg så får vi se :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64291 Jag har en Husqvarna 242 XPG med föregångaren till triobrake och min nästa såg lär definitivt ha triobrake. Mycket bekvämt vid kvistning tycker jag. :-bd
Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64360 Enkelt svar! Med!

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

buster67  
#64542 i dag provkörde jag demosågen 346xpg E-tech NE :D med trio brake :) om det blir ny 346a så blir det nog med trio brake ;) Det fungera kanonbra smidig och bra för det om den har trion jag blev rent imponerad :oops: :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65048 Jag kör sågar både med o utan triobrake!

Som tidigare nämnts så har man ett dåligt arbetsmönster om man hindras av triobraken! Det är framför allt om man börjar
lyfta sågen över axelhöjd (o det ska man ju inte göra :oops: )som triobraken ställer till det!
De riktigt stolliga grejorna med en motorsåg blir svårare att utföra.

Jag tycker faktiskt att det är lite smidigare att få på kedjebromsen med det bakre skyddet. Det kräver en mindre rörelse med handen!

Men det är små skillnader! När man är van så märker man ingen skillnad o kan utan problem skifta mellan sågar med och utan triobrake.

Kan man köpa sig en gnutta liten säkerhet så är det ju värt pengarna tycker jag!


Det beror lite på hur man ser till sin egen säkerhet. Kör man utan hjälm o sågskyddsbyxor samt stövlar så känns det ju
bara löjligt att köpa en såg med triobrake!

Givetvis går inte säkerhet att köpa för pengar men genom att INTE snåla på skyddsmaterial så har man iallafall hjälpt turen
lite på vägen!
Största säkerhetspåverkan har givetvis det sätt som man använder motorsågen på!

Varför inte gå en motorsågskurs o lära sig lite nymodigheter och säkerhetsgrejor?
Det är kul att träffa så många människor och prata motorsågning. Gissa om det kommer fram många bra tips och ideér
när man samlas!

Bara några enkla tankar från mig!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Deminer  
#65056 Har sågar både med och utan TB. När jag byter nästa gång kommer det resultera i att jag bara har TB sågar.
Håller med i det som de flesta TB sågägare ovan skrivit.
Slutsats alltså: Köp med TB!!

Avatar Fallback

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Röjaren  
#65152 Håller med tidiogare inlägg. När man använder sågen som det är tänkt märker man inte att sågen har ett "extra handtag". Innan man provat praktiskt så tror man inte det.

Avatar Fallback

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

gasljus  
#79232 Ni som sågar ofta, och mycket. Hur ofta har ni fått såna kast på sågen så kastskyddet löst ut ?

Avatar Fallback

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Naders  
#79246
gasljus skrev:Ni som sågar ofta, och mycket. Hur ofta har ni fått såna kast på sågen så kastskyddet löst ut ?

Det var väldigt länge sedan den utlöstes av ett kast. Visst, i början, innan man vande sig så hände det väl allt som oftast men inte nu längre. Har haft sågar med TrioBrake i 8 år nu.
Däremot så har jag tagit för vana att slå i kedjebromsen vid lite längre förflyttningar och då är det lätt att bara knycka till med högerhanden och sedan traska iväg. Smidigt!

Avatar Fallback

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Röjaren  
#79250 Tycker det inte händer så ofta, oftast då man skall göra ett instick med toppen av svärdet och får sågen i lite fel vinkel. Då är man oftast medveten om risken och håller hårdare i sågen så det går sällan så långt att man påverkar kastskyddet. Ibland kommer jag när någonting på baksidan av trädet som man missat kan det bli ett litet kast och hugg.

Inte så ofta, men jag skulle aldrig använda sågen om det inte fungerade. Det räcker ju med en gång.

Ungefär som varför man skall ha hjälm. Vet minst två som fått grenar i huvudet så det blivit både yra och fått märke i näsan efter hjälmen. En av dem hade nog inte överlevt då toppen kom med spetsen först.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg med eller utan TrioBrake?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79259 Har sällan löst ut triobraken av misstag men däremot det tröghetsutlösta kastskyddet.
Det går i ibland när jag kvistar och har lite fart på det.

Tar man då en kvist långt ut på svärdet i en förflyttning av sågen så kan det smälla i ibland.!!

Vesslan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).