Motorsåg och handhållet

Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

12 inlägg 15206 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Sven Lundmark  
#64122 Hejsan! Vad ska man tänka på när man väljer motorsåg? Användandet kommer att vara till vedkapning, fällning och kvistning osv.
Men sågen kommer till största del användas till vedhanteringen hemma på gården.
Är inne på märket just Husqvarna.

Eftersom jag är ny till ämnet så skulle jag gärna vilja ställa några korta frågor :smile:
Jag har funderingar kring om det kanske vore smart att köpa två motorsågar och två uppsättningar med arbetskläder, så att man då kan jobba två man ute i skogen och ha varsin motorsåg med olika svärdlängder. Att alltså jobba två man ute i skogen med varsin motorsåg och hjälpas åt. Vi kommer nämligen hjälpa en god vän med fällning och avverkning på hans 10 hektar stora mark lite då och då.

Då har jag varit inne på det spåret att kanske köpa en lite svagare och billigare maskin, t. ex. -"Husqvarna 435"
(Cylindervolym 40,9 cm³, Effekt 1,6 kW) med svärdlängd på 13" för att ha som som användning till kvistningen på träden mm.
Och sedan en lite dyrare 2:a maskin med lite mera pulver i, låt säga t. ex. -"Husqvarna 445 e-series" (Cylindervolym 45,7 cm³,
Effekt 2,1 kW) med en längre svärdlängd på 16" eller 18" som jag antar är det bättre valet vid fällning och vedhanteringen när man sågar i tjocka stammar osv.

Idén blir ju då att man köper två motorsågar, en lite starkare och dyrare och en lite billigare och svagare för att använda ute i skogen till lite olika arbetsområden.
MEN eftersom man köper två motorsågar så måste man ju även köpa två uppsättningar av arbetskläder vilket inte är helt billigt det heller :P

Är då allt detta en smart idé eller tycker ni att det är onödigt att köpa 2 maskiner för 2 man vid såna här arbeten? För det är ju trots allt ganska mycket pengar vi snackar om.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Nonkan  
#64123 Det finns ganska många trådar som täcker in val av modell.

Jag tycker det är lite onödigt att börja med två sågar om fastigheten bara är 10 ha. Själva sågandet går faktiskt ganska fort (om man inte sågar fast), det är släpa omkring på stockarna som tar tid, så det kan ju den ena ägna sig åt medan den andra sågar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

totte  
#64159 Om det handlar om övervägande arbete på vedbacken som du skriver så skulle jag defintivt gå upp i 50-kubikskklassen t ex Stihl 260, gärna mer om budgeten tillåter.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

halvproffs  
#64182 Jag får det intrycket att ni är ganska unga och oerfarna, så jag tycker att man först och främst skall gå en motorsågskurs! Val av motorsåg anser jag att det räcker gott och väl med en 40-45 kubikare( ju större desto tyngre). Jag har huggit många tusen träd med en Husqarna 238 (38cm3) och aldrig haft längre svärd än 13tum. Vid riktigt grova frötallar kan man behöva göra instick i riktskäret. Ett 13 tums svärd sticker ut 31 cm utanför sågkroppen, ta det dubbelt och det är 62cm du kan såga omkull. Det borde väl räcka eller?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64189 Köp en bra maskin som klarar alltihop.

Ingen ide o ha två såg så vitt jag kan se, bättre o turas om.

Att ved backen är tyngre för sågen är det inget tvivel om!
Det ska vara bra grejer om det ska hålla!

Visst kan man stå med små såg med, men det kräver mer kunskap och erfarenhet för att hålla.
Kan bli dyrt att lära sig...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64290 Att ha med sig en reservsåg ut i skogen är ingen dum idé, då det är lätt hänt att man sågar fast om man inte ser upp. Då är det riktigt gott att ha en reservsåg med sig. På vedbacken är det inte lika enkelt att såga fast, även om det går. :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64307 Något som jag läst, men inte testat själv, är att ha med en extra sågkedja. Kör man fast, lossar man kedjan, och kan dra ut svärdet. På med extrakedjan man har i fickan och såga loss den fastsatta kedjan.

Kanske kan vara ett, billigt, alternativ till en extra såg. Inte så tungt att kånka på heller.

//.D

Avatar Fallback

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Nonkan  
#64310
Sundhult skrev:Något som jag läst, men inte testat själv, är att ha med en extra sågkedja. Kör man fast, lossar man kedjan, och kan dra ut svärdet. På med extrakedjan man har i fickan och såga loss den fastsatta kedjan.

Kanske kan vara ett, billigt, alternativ till en extra såg. Inte så tungt att kånka på heller.

//.D


Det här är enklare med Stihl då kopplingstrumman sitter inåt på dem, på HVA/Jons måste man kränga kedjan runt kopplingen. Den underlättar det om man har kedjespänning från sidan, men det har ju i stort sett alla nyare sågar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64311 Jag håller med, extra såg eller extra kedja är för mig nästan ett krav.
Är man lite färsk och vill hålla en budget så ska man ju köpa billiga småsågar och när man
senare har bättre ekonomi och högre krav då kan man slå till på en MS 260 eller liknande.
Då säljer man en av småsågarna till nån annan nybörjare/villaägare och alla är nöjda.
Jag vill åxå tipsa om beggade proffssågar, kan vara värt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64318 En beg proffssåg är inget dumt val för den storleken av mark. Om man har tur kan man hitta en bra beg Jonsered 2054 eller 2055, lokalt tillverkad produkt som dessutom har utanpåliggande kedja för att underlätta byte om (när?) man kör fast.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Sven Lundmark  
#64321 Marken vi kommer att jobba på en hel del är 40-50 ha så det är alltså inte 10 ha som jag nämnde tidigare :P (sorry jag blev felinformerad tidigare).

Efter alla kloka tips så här långt så lutar det nog åt en Husqvarna 346. Vilket är snäppet värre i motorstyrka en vad jag först hade tänkt mig, men vad jag har hört så vill man hellre ha den lite starkare maskinen än den lite klenare maskinen :smile:

Så allting lutar då åt att det blir köp av en motorsåg och så kommer vi att jobba två man och turas om att såga och dra stockarna ute i skogen. Sen får vi se sen i framtiden när vi hållit på ett tag om det kanske kommer kännas trökigt och hålla på med en maskin ute i skogen på 40, 50 ha. vad vet jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med med frågor och val av motorsåg?

Skogshuggarn  
#64332 Inhandla en "NE" eller nyare av 346án så orkar du både upp i 50 cc och får en "allround-proffssåg" på köpet.
Det hade jag gjort oavsett om det rört sig om 10-40 eller 400 ha.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).