Motorsåg och handhållet

Första sågen, blir inte klok.

23 inlägg 7756 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

nexon  
#66654 Vet inte om det är så akuellt längre men när jag skulle ha en ny såg så köpte jag en som var demokörd, fick samma garanti som en ny och den blev 3000 billigare. Blev lite pengar till större svärd och dyl.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

peter399  
#66711 260 är inte min favorit i 50cc klassen efter att ha ägt en själv men man kan absolut inte säga annat än att den är prisvärd för sina 5 tusenlappar eler vad den nu kostar om man jämför med en 346:a eller liknande för 9. En såg som jag tyckte var ruggigt bra för sitt pris var HVA 350. Kolla om din handlare har kvar någon sådan till ett bra pris. En polare har en sån och den har varit med om det ena och det andra och trots att den inte saluförs som proffssåg har den visat sig hålla.. Om de nya är lika bra så är det ett intressant alternativ. Även om de inte säljs som proffssågar så är det en 20 år nyare konstruktion än en 260 med lägre vibrationer, lägre bränsleförbrukning och (betydligt) bättre luftrening. Kanske är det viktigare för dig än att sågen håller i 25 år istället för 20 år med några timmars körning i veckan ?

Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

Primator  
#66840 Tack för alla tips. Kan berätta att efter hjälp från er och den lokala återförsäljaren blev det en stihl 230 C. Jag är oerhört nöjd med den. Verktygslös kedjespänning, easy start, 1,8kw, smidiga tanklock mm. Den enda nackdelen är lite för litet svärd(räcker inte till var 20:e träd) men det går köpa större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

Naders  
#66875 Angående de här "snäpplocken" som Stihlarna har?!
De verkar smidiga.
Skulle de kunna passa till en Husqvarna 346:a tro?
Skiljer gängan nåt?

Användarvisningsbild

Re: Första sågen, blir inte klok.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66877 Nope, då får du nog gjuta nya tankar för att få locken att passa.
Det är ingen gäng, det är som ett spår bara.

Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

skotarmasse  
#66878 Har HVA något motsvarande?Dom borde ha det iaf,riktigt bra detalj! :smile:

Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

Naders  
#66879
Slurfi skrev:Nope, då får du nog gjuta nya tankar för att få locken att passa.
Det är ingen gäng, det är som ett spår bara.

Jahapp så var det med det.
Låter ju inte så billigt ditt alternativ...... :grin:

Avatar Fallback

Re: Första sågen, blir inte klok.

Nonkan  
#66940
skotarmasse skrev:Har HVA något motsvarande?Dom borde ha det iaf,riktigt bra detalj! :smile:


Det kommer nog när patenten går ut. Stihl och HVA sneglar ganska friskt på varandra, jmf kedjespänning från sidan, verktygslös kedjespänning och centrifugalreningen (turbo, air injection)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).