Motorsåg och handhållet

Big bore cylinder till 372xpg

63 inlägg 22553 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4684 God fortsättning alla,,,,,,

Antar att KNAGGEN!, kört roadracing upp till 125 cc, ja kanske tom uppemot 250 cc och det är väl 2 taktare.
Kawa tex, hade ju en fruktad 3 cyl 2 taktare ändå upp i 750cc klassen även om det är mången år sedan.
Senast redigerad av Skogshuggarn mån 25 dec 2006, 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4685 Sven Johnsson hade 500cc Motorcyckel motorer ett tag men gick tillbaka till modifierade sågar.

70+ o tävlar fortfarande.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4686 Behöver man tillägga att han är Svenk ättling....
Hans mor o far kom från smålands skogarna.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4688
Skogshuggarn skrev:God fortsättning alla,,,,,,

Antar att huggarn kört roadracing upp till 125 cc, ja kanske tom uppemot 250 cc och det är väl 2 taktare.
Kawa tex, hade ju en fruktad 3 cyl 2 taktare ändå upp i 750cc klassen även om det är mången år sedan.


"Huggarn" har inte kört en mm roadracing över huvud taget!! :D och kommer aldrig att göra det heller!! :? :lol: du kanske menar "knaggen"?? "huggarn" trodde dock att det satt 4-taktare i roadracingmaskiner! men se så fel man kan ha! en jag jobbade med förut pysslar lite med roadracing,mest på skoj! tror han har en yamaha 1000cc eller nåt! men nog tror jag att det är en 4-taktare!! :roll: :?:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4690 Edit!

Jag menar naturligtvis Knaggen.

Sorry huggarn,,,,, :oops:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4691
Mange skrev:Sven Johnsson hade 500cc Motorcyckel motorer ett tag men gick tillbaka till modifierade sågar.

70+ o tävlar fortfarande.


Hehe.

Har en T-Bird 650 cc från -53.
Får väl damma av den och köra lite vintage racing på äldre dar.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4692
Huggarn skrev:Å tusan! ja om trimmning,portar å annat krafs vet jag i princip inget! men nog trodde jag att jag visste att det satt 4-taktare å inte 2-taktare i roadracingmaskiner!? :roll: och dom ska väl inte trimmas på riktigt samma sätt tack vare ventiler mm!! eller? Ja där ser man vad lite man vet!! men hur som helst så misstänker jag nog att vissa av dom killarna på bla AS som inte gör annat än trimmar motorsågar vet vad dom pysslar med! eftersom folk anlitar dom gång på gång! :lol:

Ja...trovärdighet.....det är det som är frågan!!?? :wink:(den har ju haft en "tendens" att "spåra ur" förrut....milt uttryckt!! :lol:) ska bli kul å se vad nästa "hit" blir!! :wink: :D

jag gjorde bänk provningar på lite olika setups på rr hojen och med bland anat ett set amerika trimmade burkar med tillhörande toppar och fick ut lägre effekt än med en original uppsättning.
utan det mesta hanlar om att ändra på spolvinklar så man får en annan strömning på blandningen sen skall man titta över vevhus kompressionen
där finns mycket att hämta se hur det ser ut i en motor ser ut skratt retande dåligt med ett runt hål inga spol kanaler i blocket och det ger ju optimalt flöde.
huggarn vet ej i vilken klass du mekar i men det finns både 125-250 racing och det är endast 2 taktare
så vad jag menar att det som kommer från andra sidan atlanten inte altit är bäst det fins både finnar danskar och svenskar som är duktiga motor trimmare

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4693
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:Sven Johnsson hade 500cc Motorcyckel motorer ett tag men gick tillbaka till modifierade sågar.

70+ o tävlar fortfarande.


Hehe.

Har en T-Bird 650 cc från -53.
Får väl damma av den och köra lite vintage racing på äldre dar.

triumph

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4694
Skogshuggarn skrev:God fortsättning alla,,,,,,

Antar att KNAGGEN!, kört roadracing upp till 125 cc, ja kanske tom uppemot 250 cc och det är väl 2 taktare.
Kawa tex, hade ju en fruktad 3 cyl 2 taktare ändå upp i 750cc klassen även om det är mången år sedan.

har endast tävlat på nivån under eliten i enduro
men har skruvat en hel del på racing hojar

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4696
knaggen skrev:
Skogshuggarn skrev:
Mange skrev:Sven Johnsson hade 500cc Motorcyckel motorer ett tag men gick tillbaka till modifierade sågar.

70+ o tävlar fortfarande.


Hehe.

Har en T-Bird 650 cc från -53.
Får väl damma av den och köra lite vintage racing på äldre dar.

triumph


Javisst!.

Helrenoverad i egen regi.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4697 Nu ska "huggarn" klargöra EN GÅNG TILL! att han han varken kör eller mekar med roadracingmaskiner! det närmaste roadracing jag har varit är att titta på tv!!!!!!! och borde inte ens finnas med i denna debatt!! :D men eftersom tråden från början handlade om bigbore kit från usa, till motorsågar upp till ca 90cc!!! så är jag kvar!! 8) mina kunskaper om motorer,framför allt trimmning av motorer är MYCKET begränsade! därför måste någon annan göra det åt mig,om det ska trimmas!!! det jag däremot tycker mig kunna rätt hyfsat,är att ANVÄNDA motorer,framför allt motorsågar! och håller mig därför till det!! :D

Hoppas att alla förstått!! :roll: :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4701 Så vad har du haft för bågar o brummat med, Huggarn???

Ha.

Skoja bara...

Det är inte riktigt samma sak o jämföra olika typer av tvåtaktare. De är utvecklade för att ha olika egenskaper.

Tror inte många enduro killar strävar efter att ha max effekt vid 14 000 varv, men jag är van att ha fel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4703
Mange skrev:Så vad har du haft för bågar o brummat med, Huggarn???

Ha.

Skoja bara...

Det är inte riktigt samma sak o jämföra olika typer av tvåtaktare. De är utvecklade för att ha olika egenskaper.

Tror inte många enduro killar strävar efter att ha max effekt vid 14 000 varv, men jag är van att ha fel.


Grundprincipen är väl densamma mange, men det är mera en fråga om var man ska plocka ut effekten.
Ta bara detta med ljuddämparna.
För mig som novis är det en hel jävla djungel som man aldrig riktigt orkat sätta sig in i.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4706
Mange skrev:Så vad har du haft för bågar o brummat med, Huggarn???

Ha.

Skoja bara...

Det är inte riktigt samma sak o jämföra olika typer av tvåtaktare. De är utvecklade för att ha olika egenskaper.

Tror inte många enduro killar strävar efter att ha max effekt vid 14 000 varv, men jag är van att ha fel.

5st husqvarna från 250 till 500
2st yamaha 250
1st cagiva /husqvarna
2 st suzuki 250
1 st ktm 250
och för att sen tillägga så har en 2 taktare vändspolning och det gör ingen skillnad om motorn är på 45cc eller 500cc sen finns det lite andra skillnader på om det är kolvstyrt insug eller vevhusstyrt insug
road racing hojen jag skruvde på den började att leva vid 9000rpm
och varvade utan problem 15000 rpm
slänger en länk på en liknande hoj som jag skruvade på
http://www.triplemmmracing.co.uk/2003ga ... RS250R.jpg

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4727 Ok.
Då borde alla 45cc såg ha samma effect, varvtal etc.
Så är inte fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).