Motorsåg och handhållet

Min julklapp :)

74 inlägg 26588 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5007 skogshuggarn bor du i lavliden eller avliden??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5008
pgo_jim skrev:skogshuggarn bor du i lavliden eller avliden??


Aliden,,,, samma by som älgen Hälge faktiskt.

Det är ganska "dött" här om man säger som så,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5014
Skogshuggarn skrev:
pgo_jim skrev:skogshuggarn bor du i lavliden eller avliden??


Aliden,,,, samma by som älgen Hälge faktiskt.

Det är ganska "dött" här om man säger som så,,,, :wink: :lol:


Västerbotten??

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5015
Bild

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5020 Nu är den testad ett par tankar med nya dämparen, efter lite varmkörning så fick jag justera förgasarn 1/2 varv ut på H-skruven för att få den att hålla ca:13200 rpm.
Kan säga att det märks redan bra skillnad i ork i stock mot innan :)
så nästa sak att prova är 3/8 kedja på den, Fredrik kör du 3/8 på din ??

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6681
Huggarn skrev:
swe#kipp skrev:Huggarn det står i papperen som man får med Stalpen !?!?
Jag har alltdi trott att det var mindre lyftkraft i stalpen typ 1,5 t eller nått sånt.
så jag blev lite förvånad när jag läste att det var 2,9 t lyftkraft ,,,,,



Hmmm...... om det stämmer att det är 25ggr den kraft man lägger på veven på stalpeln(som det står i skogmakatalogen),så måste man alltså lägga på 116kg för att det ska bli 2.9ton!! det måste ju innebära att RH-pusher 5 trycker 4640kg :!: :!: :?: (116kgx40ggr) kan det verkligen vara möjligt? frågan är ju när det skulle behövas!!?


Har nu ringt runt lite!och gjort en liten "utredning" ang tryckkrafterna på stalpen & RH-pusher! jag har utgått ifrån 70-75kg belastning på veven som är någorlunda realistiskt!(så räknar rh-pusher) då borde stalpen rent praktiskt trycka 1875 kg! Jag beställde en Rh-pusher 6 idag! kommer troligtvis imorgon eller onsdag! :D ska bli intressant att se hur den funkar! den har 47ggr utväxling,så då bör den ju trycka 3525kg! men å andra sidan väger den 24kg! ja ja...hur som helst så lär nog bägge räcka till det mesta!

Sen beställde jag även en metallsökare för gårdsträden! har fått en hel del fint timmer vrakat pga "metall"! 😡 tänkte att om man kan upptäcka metallen(oftast spikar) så kan man ju aptera därefter! och/eller ta bort spik mm om det sitter ytligt! jag har en hel del "gårdsjobb" framöver,och dom flesta vill ha bort både virke & ris! så det säljer jag! så metallsökaren är nog intjänad rätt snabbt! vet ej hur mycket jag förlorat på allt vrak,men det är en hel del sköna tusen lappar! :( eller ska man kanske räkna det som antal uteblivna sågköp måhända!! :lol:

Fasen....... nu är man som ett barn som väntar på tomten......IGEN!! :lol:

hare gött!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6682 Nice Huggarn :)
Jag nyttjade min till gårdsgran för 2 veckor sen ca 70cm i brösthöjd, var nog lite i mesta laget för den, fick ta till kilar ,,,
skulle nog valt pushern om jag köpt den själv ,,,,
Har ett par gårdsfällningar denna vecka som det verkar varav den ena kan bli spännande så det skall bli skoj, skall försöka ta med kamera om jag kommer ihåg :)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6684 nice bild kipp! :D får man sno den å ha som visningsbild på msn??*snor tråden lite*

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6685 visst gör det du :)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6687 kanske skulle få tag i den i storbild å printa ut å sätta på hjälmen? xD

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#6827 De sa va Sthil även om jag själv har HVA så tyker jag att de regerar.
Så snälla kipp ta bort din fåniga bild hehe...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6828 😈

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6834 tycker kipps bild är helt okej xD

läser du hälge skogshuggarn?? kan du fota vägskylten? :P

Användarvisningsbild
Mangelu  
#6842
Huggarn skrev: jag har en hel del "gårdsjobb" framöver,och dom flesta vill ha bort både virke & ris! så det säljer jag! så metallsökaren är nog intjänad rätt snabbt! vet ej hur mycket jag förlorat på allt vrak,men det är en hel del sköna tusen lappar! :( eller ska man kanske räkna det som antal uteblivna sågköp måhända!! :lol:

Fasen....... nu är man som ett barn som väntar på tomten......IGEN!! :lol:

hare gött!


Har du nån maskin som du kör ihop med eller lejer du någon ???

/ Mangelu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).