Motorsåg och handhållet

Märklig misständning Hva 345

9 inlägg 3376 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Märklig misständning Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63258 Min röjsåg har börjat missa på ett underligt sätt, om jag håller fullgas så varvar den upp snabbt som attan och håller maxvarv i ett par sekunder innan den dippar ner varven under kanske en sek för att sen varva upp igen bara för att dippa igen osv. Sådär håller den på.
Det är precis samma frekvens på varvandet och avslaget hela tiden!

Jag undrar lite om det kan bero på soppapumpen, att den inte orkar med maxflödet, vad tror ni?
Tändstiftet är torrt och moccafärgat efter en fullgasrepa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Märklig misständning Hva 345

Phantom  
#63262 Hur ser bensin och luftfilter ut?
Det krävs ju god genomströmning vid fullgas och att inget vacuum byggs upp i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63264 Hur långt ner i varv går den?
1/2?
1/3?
1/8?

Misständer den under belastning?

Tändmoduler kan ge ruggit skumma symptom...

Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63265 Soppafiltret ser bra ut men jag har aldrig bytt det, den är fortfarande ren iaf.
Luftfilter byts frekvent så det är som nytt.

Den sänker varven med 2-3000rpm eller nåt sånt, sågen har öppnare ljuddämpare och varvar mer än original så jag tänkte att soppan kanske inte räcker till.
Den gör precis likadant vid belastning, men det tar ju några sekunders fullgaskörning innan den dippar så jag hinner göra skäret med full effekt. Jag råkade märka det här när jag gav mig på en seg gran och behövde gasa lite längre än vanligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63269 Låter nästan som den inte får tillräckligt...

Gjorde den så innan du öppnade upp den? Efter de kan andas vill de ofta ha lite mer bränsle o ge lite mer kraft...

Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63271 Har du provat o justera om den?

Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63316 Den är justerad, den beter sig likadant även med fetare blandning, men den mängden som man justerar med är väl otroligt liten, alltså skillnaden i soppamängd mellan fet och mager blandning.

Jag kom på att jag nämde till farsan redan i våras att sågen har konstiga avslag ibland, sen har jag tydligen glömt bort det...

Jag har en till likadan såg med likadant öppnad dämpare och den går fint. Igår kväll kom jag på att min har fått ny bränsleslang ifjol, undra om inte den kanske är av fel dimension?
Vet nån vad det brukar vara för dimension på slangen?

EDIT: Provade montera 4mm slang ist för 3mm som sitter där nu men den större går inte igenom genomföringen till tanken. Tillbaka till ruta ett!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63358 Testa en enkel sak byt tändstift & kolla det kan vara så enkelt :!: :!:
annars är det nog tändmondulen, eller kabelstammen precis vid gashandtaget så stopp kabeln ligger mot jord ibland

Användarvisningsbild

Re: Märklig misständning Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63743 Vad ska det vara för gap på stiften?
Min var ca 1mm så jag knackade igen det till 0.8, misständningen är nästan helt borta! Har nog inte kollat gapet när jag bytte stift sist :oops:
Vad enkelt det kan vara ibland...

Den missar fortfarande om jag ger fullt utan belastning men om jag sågar så ylar den glatt utan att missa :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).