Motorsåg och handhållet

Byta klinga Jonsered RS44 röjsåg

5 inlägg 15965 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta klinga Jonsered RS44 röjsåg

Nanoo  
#244 Hej hopp!

Köpte ett begagnat röjsåg av märket Jonsered RS 44 idag med tillhörande klinga och trimmerhuvud. Då jag inte fick med någon instruktionsbok och inte är av den högre tekniska skolan har jag en liten dum nybörjarfråga. :oops: Hur byter man mellan klinga och trimmerhuvud och tvärtom? Vågar inte riktigt bryta för mycket i grejerna, är rädd att jag gör sönder något.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#245 Mitt råd är att ta kontakt med din lokala åf av Jonsereds produkter och be dem skaffa fram en instruktionsbok.
Bortsett från det tekniska/service och handhavande så är det en hel del säkerhetsaspekter som du bör känna till om du aldrig kört röjsåg tidigare.

Avatar Fallback
Nanoo  
#246 Jo då, röjsåg har jag kört en del innan, det är bara byte av "verktyg" som jag är osäker på.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#247 Tjena, och välkommen till forumet!

Det brukar vara 19mm nyckel som behövs samt ett klingstopp (en pinne som man stoppar i ett ca 5mm hål som sitter ovan klinga eller trissa på snäckväxeln), tänk på att axeln med största sannolikhet är "felgängad" alltså skruva åt fel håll för att lossa (medurs).

Sitter grästrissan på så är det sannolikt också så att den ca 5-10cm långa axeln också ska bort.

Tja, går nog att utveckla mer men du får fråga vidare på forumet i såfall...

En nyttig länk som tips till slut (hela skolan är läsvärd innan du drar igång):

http://www.svo.se/minskog/templates/SiteMap.asp?id=7728

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Nanoo  
#248 Som jag trodde då, men blev lite osäker när jag tog ilite och det inte hände något. Nytt försök imorgon :wink:

Tackar för en bra länk!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).