Motorsåg och handhållet

söker råd om stamkvistare

15 inlägg 6348 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#62929 funderer på att köpa en stamkvistsåg(stångsåg) hva 327p5x ell. Stihl HT131 till att hamla med. Har en del reataureringshamling att göra och det funkar inte med en vanlig stångsåg. lutar mest åt Stihlen även om jag egentlig mest är HVA kille :grin: ,men stihlenär mera motorstärk + 40cm längra och med teleskoprör sen har de en rigtigt bra sele till den.HVA sågen är billigare och inte lika tung.
Vad tror ni om det?? funkar det att hamla med en sån såg och hvilken är bäst. Tacksam for svar

Mvh Henrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Nonkan  
#62946 Vi säljer enbart Stihl just för att den är teleskopisk. HVA är lite krånglig att jobba med om du inte ska såga på exakt rätt höjd.
HVA är väl mest riktigt bra om du ska stamkvista en allé för lastbilar som behöver 4,5 m höjd.

Köper du Stihlen så se till att köpa till den bra selen om du ska gå länge, axelbandet som följer sågen är inte speciellt ergonomiskt.

Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#62954 Hej Nonkan
Tack for snapt svar. Om det blir Stihl köper jag selen +vinkelväxel foratt få den så lättjobbat som mögligt

   TS
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#63555 Nonkan:
Har du riktpriserna på Stihl HT 131+ sele och vinkelväksel ??

   TS
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Nonkan  
#63564 41386400201 VÄXEL VINKLAD 876,00:-
41827904400 SPECIALSELE FÖR HT 1.180,00:-
41822000062 HT 131 KVISTSÅG 7.272,00:-

Priserna är EXKLUSIVE moms.

Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#63600 Tack så mycket, blir väl att beställe en i slutet av vecken.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#64083 Hej har fått hem stångsågen igår, det blev en Stihl HT131 med sele samt vinkelväxel.Har hunnit hamla ett par träd med den och
det funker jättebra :grin: , men J..... var den är tung %-( %-( ^#(, eller det kanske snarere är jag som har blivit svag och lat ^#(^ .

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Nonkan  
#64119
Henrik Petersen skrev:Hej har fått hem stångsågen igår, det blev en Stihl HT131 med sele samt vinkelväxel.Har hunnit hamla ett par träd med den och
det funker jättebra :grin: , men J..... var den är tung %-( %-( ^#(, eller det kanske snarere är jag som har blivit svag och lat ^#(^ .

Henrik


Du släpar ju omkring på några meter metallrör så det är klart att den väger lite. Drivaxeln måste ju tåla en hel del belastning. Men jag tror nog det stora problemet är att du är svag och lat ;)

Användarvisningsbild

Re: söker råd om stamkvistare

totte  
#64160 Ni har för mycket god mat i Danmark och för små backar, du har inte hunnit bli tillräckligt härdad av den karga och kuperade Småländska naturen tydligen :lol:

Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#64197 Jag tror tyvärr du har rätt totte, det värste är bare att det inte värker bli bättre, sitter väl for mycket bak om min ratt i lastbilen
istället for att klätra i backerna med sågen :wink: .Det syns på magen ochså :D .
PS. det var väldig kul att fölge med på din resa ned i landet. Du kan ju PM"a näste gång du ska iväg, så bjyder vi på kaffe.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: söker råd om stamkvistare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64202 Resmålen tätnar på Totte's Årliga tripp.

Nästa år får du se till o komma till Tändkulan i degeberga för då har vi ju internationell sågsamlar träff igen här!

Användarvisningsbild

Re: söker råd om stamkvistare

totte  
#64241 Ja, jo, ska bara fixa ett litet mellanspel med 11 månaders jobb först :sad: :wink:

Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64255 Jag har kört en hel del med stihls stamkvistare. Jag använder aldrig selen. 8h om dagen ger bra träning för armarna.

Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Henrik Petersen  
#64270 Tror jag det! jag skulle inte klara av 2 timer. Är det något särligt jag bör veta om den?.


Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: söker råd om stamkvistare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64283 Ja glöm inte att den ska ha oljeblandad bensin trots att det är en fyrtaktare. Var noga med filningen och fila inte någon agresiv profil. Jag vet en del som tar bort "kroken" under svärdet.
Har man rätt teknik så blir det inte så jobbigt. Det finns en förlängare till den, har inte provat den själv men den lär inte bli lättare precis.
På bägge våra maskiner lossade bensinslangen i tanken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).