Motorsåg och handhållet

Husqvarna 36 startar ej

19 inlägg 17880 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62817 Min Husqvarna 36 har varit svårstartad under en längre tid. Idag fick jag inte igång den alls. Gnista finns hela tiden. Kompressionen känns bra. Jag skruvade isär förgasare och blåste rent med tryckluft. Den startade fortfarande inte. Sprayade lite startgas och den gick igång med ett stort blått moln. Sågade av tre stockar och så tappade den orken. Gick till slut bara på tomgång och sedan stannade den. Fortfarande fin gnista men nu startar den inte ens med startgas. Någon som har en begåvad gissningatt bjuda på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 36 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62821 Min gissning:
Luftläcka som lett till att den kanske till o med skurit!

Lägg den under bänken o gnäll lite när du betalar för nästa såg istället för att stoppa fler kulor i denna...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62824 Har ännu inte lagt en spänn på denna då jag fått den efter fadern. Käkade mat och gick ut och drog i snöret och den startade på första rycket. Jag justerade tomgången som var för hög och sågen gick riktigt riktigt kalasbra. I två minuter. Sedan kändes det som soppatorsk och den dog igen. Om den skulle ha skurit - fastnar inte kolven i cylindern så att den inte går runt då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 36 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62827 Inte alls säkert att den fastnar...

Att du tyckte den hade för hög tomgång, kan ha varit för att den fick för lite bränsle...

Då har du den i rätt summa pengar!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62842 Var kan den dra tjyvluft? Packningarna på förgasaren såg bra ut och sannolikt var det första gången någon skruvat där sedan maskinen var ny. Om den skurit och inte fastnat - borde den inte gå väldigt trögt då? Kan det vara läge att byta kolvring? En ny kostar sex dollar på ebay. Hur ställer man förgasaren? Tomgången fattar jag - men de andra två skruvarna :?: På motorsågen står det 36 och på pappren som (jag tror) hör till den står det Husqvarna 240. Är det samma sak? Om man lyfter topplocket - måste man ha ny packning då? Många frågor. Hoppas på svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 36 startar ej

totte  
#62847 Lär inte ha nåt topplock, cylinder och lock är i ett stycke, man lyfter av hela cylindern. Kan vara lite petigt om man inte är van att meka med sågar. Skulle kunna tro att du har en utsliten kolvring, har haft exakt de här symptomen på en äldre Jonsered och det var ringen som var slut. Skruva av ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut. Är det långa repor i den så är den förmodligen skuren och oanvändbar. Ser kolven OK ut där kan det vara värt att plocka av cylindern och kolla ringen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 36 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62855
pingis skrev:Var kan den dra tjyvluft? Packningarna på förgasaren såg bra ut och sannolikt var det första gången någon skruvat där sedan maskinen var ny.

Den kan dra tjyvluft i vevaxelns tätningar, cylinder fot, gummit till förgasare/mellanstycke eller i förgasaren (även om packningar till cylinder är hela).

pingis skrev:Om den skurit och inte fastnat - borde den inte gå väldigt trögt då? Kan det vara läge att byta kolvring? En ny kostar sex dollar på ebay.


När de skär så fastnar ofta kolvringen. Kolvringen kan fastna ändå eller som Totte säger vara sliten, men dessa sågarna brukar inte hålla tillräckligt länge för att ringen ska slitas upp. Nån gång har jag sett de varit utslitna på avgasports sidan, men inte en 36/136..

pingis skrev:Hur ställer man förgasaren? Tomgången fattar jag - men de andra två skruvarna :?:


Du har tre skruvar.
T har du räknat ut, den reglerar hur mycket gas spjället ska vara öppet på tomgång. Har inget med bränsle blandningen i sig o göra, bara en stopp på en spjällaxel.
H är Huvudmunstycke/högfarts kretsens nål. Den reglerar bränslemängd till L nålen och toppvarv.
L är lågfartskretsens nål. Den reglerar bränslemängd på låga varv samt accelleration.

pingis skrev:På motorsågen står det 36 och på pappren som (jag tror) hör till den står det Husqvarna 240. Är det samma sak?

Du har fel papper. På din manual ska det stå 36 eller 36/41. På sprängskiss likadant...
Skicka ett mail till mig kan du få sprängskiss, forumadmin@chainsawcollectors.se
240 är en annan, troligtvis äldre såg...

pingis skrev:Om man lyfter topplocket - måste man ha ny packning då? Många frågor. Hoppas på svar.


I ditt fall har du horisontalt delat vevhus. Halva sitter i cylindern o sen en botten till det. detta sitter sen bultat i motorkroppen.
Du har ingen packning i den bemärkelse du menar utan en tätning med gimmi o ofta silicon.

Men i de fall det finns packning så kan man ofta återanvända dem så länge de är hela o sväller lite då man strycker olja eller bensin på. Torra packningar tätar sämre då de sen spänns. Det kan bli en glasaktig uta do av vibrationer o tryck vilket öppnar dörren för läckor.

Har svarat så gott jag kan baserat på den info jag fått o erfarenhet jag har.
Internet diagnostik är skitsvårt eftersom man inte ser, hör eller kan känna på grejerna!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62859 Tusen tack för alla tips. Jag ska trixa med motorn idag så får vi se hur det går. Visst är internetdiagnostik svårt men det brukar kunna lösa sig den vägen. I detta fall är det väl enda valet. Sågen är smidig och mycket användbar när den går. Dock så billig att ett par reservdelar eller en felsökning på verkstad säkert kostar lika mycket som en ny kina-såg hos Jula. Det vore kul att få liv i den igen framförallt därför att den är så smidig. Fortsättning följer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62878 Nu har jag tittat in i cylindern. Vad jag kunde se är både kolv och cylindervägg i jättefint skick. Jag petade på kolvringen med en skruvmejsel och det finns spänst i den. Sedan gjorde jag ännu en gång rent tändstiftet och tryckte i en dusch startgas. Drog igång och motorn gick i 20 sekunder. Nu väntar jag förväntansfullt på sprängskissen så att jag bättre förstår var luftläckorna kan uppstå. Min gamla sprängskiss på HVA 240 - ska jag slänga den eller är det någon här som vill ha den i original eller scannad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

Phantom  
#62889 Har inte elektroden rätt avstånd på tändstiftet kan du få liknande symptom. Kan ju vara något att kolla upp.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 36 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62898 Kolla bränsle ledning så den inte suger luft....
Sitter en liten tätning i cylindern där inpuklsen kommer till pumpmembranet... Kolla den med...
Slå lite blandat bränsle i luft filtret i stället ett par tre gånger o se ifall du inte kan få den o pumpa bränsle igen...
Kanske det är kass membran? provtrycka den brukar visa ett o annat..

Kolla och uteslut systematiskt efterhand....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62899 Jag knackade ihop elektroden en aning och sågen blev plötsligt väldigt lättstartad med startgas. Törs inte köra med startgas för mycket för då ryker väl lagren. Jag la märke till att trots att sågen går igång står en luftbubbla i soppaslangen still. Ska man gissa på stopp i slangen eller att suget från motorn tar vägen någon annanstans än förgasaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

pingis  
#62915 Nu tror jag bestämt att jag hittat felet. Jag tog loss bensinslangen igen och sög kraftigt. Totalt stopp. Inte en droppe i munnen. Jag lär demontera tanken imorgon och kolla vad som hänt. Konstigt. Jag pillade ur slangen och filtret ur tanken idag och allt verkade rent och fint. Var köper man en så tunn soppaslang som det sitter i lilla Husqvarnan? Nu när jag knackat tändstiftselektrod - vad ska avståndet egentligen vara? Mange - tusen tack för ditt mail. Detta ska sparas för framtida behov!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

Nonkan  
#62945
pingis skrev:Var köper man en så tunn soppaslang som det sitter i lilla Husqvarnan?


Du kan ju prova i Husqvarna-affären kanske :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 36 startar ej

Phantom  
#62958 Avståndet i min såg och flera nyare HVA ska vara 0,5mm om jag inte minns fel, men det kan skilja på din såg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).