Motorsåg och handhållet

Varm vinkelväxel på röjsåg...

14 inlägg 22367 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varm vinkelväxel på röjsåg...

fredar  
#61880 Hej

Har övertagit en Husqvarna 244rx röjsåg som går som ett spett.
Det jag undrar över är vinkelväxeln. Den blir varm så in i h-vete. Eventuellt
vatten (eller fuktigt gräs) som lägger sig på vinkelväxel gör att det ångar om den
mitt i sommaren och bränner sig gör man garanterat om man skulle ta på den.

Trodde först att växelhuset gick torrt så jag skruvade bort skruven för att kolla.
Växelhuset var fullt med fett så nog får det smörj alltid.

Är det normalt med så här heta vinkelväxlar eller bör jag ta isär och inspektera
mer noggrannt??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61881 Nog blir de varma, men om den snurrar lätt, inte låter konstigt och fettet är kvar så vad är problemet?

Användarvisningsbild

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61888 Trodde också att det var fel på växeln på min 244 när jag köpte den en gång i tiden, men konstruktionen är nog sådan. Se bara till att ha hyfsat fräscht fett i den så kommer den att hålla i många år framåt.

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

HN  
#61902 Kanske ska växelhuset inte vara helt fyllt med fett.

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

fredar  
#61942
Nog blir de varma, men om den snurrar lätt, inte låter konstigt och fettet är kvar så vad är problemet?


Problemet... njae det är det förståss inget ännu men överdriven värmeutveckling (som jag tyckte det här var) tycker jag
är skäl till oro...

Får tacka för svaren, det verkar som om detta är normalläget på dessa sågar och inget att bekymra sig över alltså...

   TS
Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61945 Kör så det ryker.. :D
... :roll:
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

totte  
#61956 Växelhuset på en röjsåg blir normalt ordentligt varmt. Det har sin förklaring i den effektförlust som man får i alla kugghjulsväxlar. Och all effekt du förlorar i friktion i kugghjulen omvandlas till värme. Antag att du genomsnittligt utvecklar 2 kw effekt, och antag en effektförlust på 5% i vinkelväxeln. Det ger då att den värms upp med 2000 * 0,05 = 100 W 100 w värmeeffekt i en sån liten metallklump måste göra den ganska varm. Mina siffror är tagna ur luften i o f s, men de borde ge en fingervisning om vad det är som sker.

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

dika  
#181654 Min vinkelväxel blir så varm att den smälter plasten i trimhuvudet, har bytt lager men den blir fortfrande varm, kan någon tala om vad felet är?

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

Phantom  
#181681 Har du tillräckligt med fett i växelhuset?
För så varmt ska det inte bli så trimmerhuvudet smälter.
Vad för röjsåg är det?

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

ÅsaNisse  
#181687 Det får inte var för mycket fett i huset. Halvfullt är ganska lagom ( eller halvtomt).
Är det fullt så expanderar fettet och trycker ut lagren om man har otur. Det ger också extra värme.
Att det blir varmt är ju också ett bevis på att det händer något med sågen. När den hänger på kroken så svalnar den.

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

Nolltax AB  
#181702 Gick en skogskurs en gång för länge sedan.
En dag handlade om röjsåg.

ÅsaNisse har helt rätt. Växeln ska vara halvfull med fett.

-Ajdå, sa jag då. Måste hem å tömma växelhus....

En majoritet av deltagarna nickade igenkännande...

Användarvisningsbild

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181710 ÅsaNisse ar alltid rätt :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

Skogshuggarn  
#181711 Dessutom ska man ha ett fett av god kvalitet som är avsett för högvarviga lager/vinkelväxlar.

Jag har kört i åratal med:

http://www.klueber.com/

Avatar Fallback

Re: Varm vinkelväxel på röjsåg...

PETER.ERIKSSON24  
#181726 vanligt att man trycker i för mycket fett som det skrivs om sen ryker packningarna-
halv eller 3 kvarts räcker,,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).