Motorsåg och handhållet

Triobrake???

25 inlägg 18630 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Triobrake???

Robertberg  
#75760 Vikten är nog väldigt liten skillnad, jag tänker inte på viktskillnad mellan tom eller full tank, och inte heller när jag byter mellan trio-break eller inte.
Jag kör också med bakrehandtaget mellan benen vid start, iom att reglaget har en ledning åker reglaget ner mot handtaget när man sätter emot mellan benen.
Och iom att reglaget är ledat kan man plocka bort själv reglaget om man tycker det är ivägen, Själv saknar jag trio-break när jag byter såg, och jag har endast kört ca åtta tankar med trio-break

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Triobrake???

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75804 Nackdel?? råkade bryta av klykan när jag slängde över sågen över ett brett dike....
En ny kostade 250:-+m inkl stolpen den sitter i.

Kan nog inte påstå att den räddat mej än så, men den hindrar mej från att bete mej dumt så den är bra

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Kse  
#75863 Skulle vara att den är lite klen byggd, har oxå haft sönder min när jag hanterat sågen lite ovarsamt.

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

Nonkan  
#75865
Kse skrev:Skulle vara att den är lite klen byggd, har oxå haft sönder min när jag hanterat sågen lite ovarsamt.


Skulle den vara grövre hade den nog varit ivägen.

Det är för övrigt inte alls vanligt att den går sönder. Kastar man sågen över ett dike eller så och den landar fel så får man nog räkna med lite svinn :)

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Kse  
#75884
Nonkan skrev:
Kse skrev:Skulle vara att den är lite klen byggd, har oxå haft sönder min när jag hanterat sågen lite ovarsamt.


Skulle den vara grövre hade den nog varit ivägen.

Det är för övrigt inte alls vanligt att den går sönder. Kastar man sågen över ett dike eller så och den landar fel så får man nog räkna med lite svinn :)


Inga problem att göra den lite kraftigare just i ledningen för det är där det går sönder.
Triobrake hantaget är enligt mig den svagaste punkten för fysisk åverkan på sågen.
Är den så bra att den inte kan förbättras? Knappast.
Underbar uppfinning annars, väntar redan på quattrobrake.

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Elias  
#75894 En sak jag tycker är ganska smart är lösningen som stihl har, att i gasspärren så stoppar man kedjan också. Istället för det stora handtaget. Då har man alltid låst kedja när man släpper bakre handen osv från handtaget. Dock får man ingen hjälp om sågen kastar och bryter uppåt som triobrake gör men det händer inte så ofta känns det som.

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

Robertberg  
#75910
Elias skrev:Dock får man ingen hjälp om sågen kastar och bryter uppåt som triobrake gör men det händer inte så ofta känns det som.


Det är inte så ofta man får kast så att man skadar sig, men när det händer vill man nog ha det där kastskyddet :-h

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Elias  
#75922
obantteg skrev:Det är inte så ofta man får kast så att man skadar sig, men när det händer vill man nog ha det där kastskyddet :-h


Självklart håller med dig att det är en bra sak, men det finns ju på en vanlig såg också att om den kastar så löser det ut. Ser inte triobrake som en dålig sak utan som ett steg i rätt riktning. menade att stihls lösning är bra på sitt sätt.

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

kosmos  
#75956 nu har det gått en tid sedan jag fick köpt hva 346 med trion å jag är vansinigt nöjd med den sitter inte ivägen det minsta, ser bara fördelar med det, som dem flesta här säger... här om dagen så tog jag fram den gammal stihlen å prova den lite å det känndes ungefär som att gå utan kalsonger under jeansen att köra såg utan triobrake, man vänjer sig otroligt fort å får en mycket skonsamare arbets ställning så den är ju inte bara positiv för säkerheten...

   TS
Avatar Fallback

Re: Triobrake???

kallen  
#216174 Hur byter man bara handtaget från leden på en 346? Halkade idag så fjädern och sprinten som håller handtaget fick sig en körare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).