Motorsåg och handhållet

Triobrake???

25 inlägg 18552 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Triobrake???

kosmos  
#61723 lite nyfiken på det här med triobrake extra säkerhet är ju bra... men är det inte i vägen vid t.ex kvistning, prata med min återförsäljare å enligt han vänjer man sig på en kvart.. å får en mycket skonsamare arbets ställning.. så vad tycker ni som kör med triobrake här??
några för å nackdelar??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Triobrake???

Hjelms  
#61724 Har använt trio-brake sedan 02 första dagarna va jobbiga med de blir en vane sak, ha kappat loss framför skördare med en 346 hela Gudrun och halva Per så sågen är mycke använd men aldrig någe fel med trion!

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

kosmos  
#61730 ok det värkar ju lovande ska nu idagarna beställa mig en ny 346 men inte bestämt mig om det blir med eller utan trion..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Deminer  
#61733 Kör också TB utan problem!
Skulle jag köpa nytt idag, skulle det bli samma koncept!

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61753 Skulle nog påstå att din ÅF har rätt, eller kanske lite fel ändå... för jag vande mig nog på 5 minuter.... har aldrig svurit över att triobraken suttit i vägen...

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61754 Jag har föregångaren till Triobrake på min Husqvarna 242 XPG. Mycket bekvämt vid kvistning när avsågade grenar ska plockas bort från stammen. I en enda rörelse med högerhanden löser jag först ut kedjebromsen och fortsätter sedan att plocka bort grenarna med samma hand. Hur säkert som helst.

Visst händer det för mig att triobrake löser ut av misstag men på det hela är jag mycket nöjd med systemet. Jag har faktiskt lekt med tanken att införskaffa en Jonsered 2153 (samma såg som Husqvarna 346 NE) och eftermontera en triobrake, då jag har betydligt närmare till min jonseredshandlare än till närmsta HVA-handlare.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

kosmos  
#61759 ok då lutar det nog mer å mer å trio värkar ju inte vara någon som har något negativt..jasså är jonsered 2153 precis samma såg som 346xp ne bara vinkeln på främre handtaget som skiljer då eller är det mer??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61812
kosmos skrev:ok då lutar det nog mer å mer å trio värkar ju inte vara någon som har något negativt..jasså är jonsered 2153 precis samma såg som 346xp ne bara vinkeln på främre handtaget som skiljer då eller är det mer??


Färgen :?: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

totte  
#61829 Tusan Th, du snodde repliken för mig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61831
th skrev:
kosmos skrev:ok då lutar det nog mer å mer å trio värkar ju inte vara någon som har något negativt..jasså är jonsered 2153 precis samma såg som 346xp ne bara vinkeln på främre handtaget som skiljer då eller är det mer??


Färgen :?: :wink:


Dekalen? :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Triobrake???

kosmos  
#62112 ingen som har något negativt om triobrake??

   TS
Avatar Fallback

Re: Triobrake???

Nonkan  
#62135
kosmos skrev:ingen som har något negativt om triobrake??


Det enda är väl att det inte är lag på det och att det inte finns till Stihl :)

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62140
kosmos skrev:ingen som har något negativt om triobrake??


Finns väl vissa moment som den sitter i vägen, men det är när man hanterar sågen som man inte ska göra, :oops: så då är det kanske bra att den sitter i vägen så man inte gör något dumt... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75673
Niking skrev:Jag har faktiskt lekt med tanken att införskaffa en Jonsered 2153 (samma såg som Husqvarna 346 NE) och eftermontera en triobrake, då jag har betydligt närmare till min jonseredshandlare än till närmsta HVA-handlare.


Fast när Jonseredshandlaren väl kollade lite närmare på detta projekt, visade sig att hela bottenplattan inklusive bensintanken måste bytas ut, varför totalpriset skulle bli betydligt dyrare än en ny HVA 346 XPG med triobrake. 😡 Således åkte jag till Tibro och köpte mig en sådan orange julklapp! :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Triobrake???

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75683 Om man verkligen vill hitta nackdelar så kan man ju ta upp vikten... Mer vikt att släpa omkring på. Sen tycker jag ibland att den är lite (väldigt lite) ivägen när jag skall starta sågen (jag har högerhandtaget mellan benen när jag startar). Annars är jag som er andra överraskad över hur fort jag vande mig vid den.

Är det någon här som har upplevt att triobraken har räddat dem? Alltså fått denna tanke/känsla "oj det var nära, hade jag inte haft triobaken så hade jag sågat mig"

Martin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).