Motorsåg och handhållet

Injustering av såg.

3 inlägg 1988 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Injustering av såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4366 Kan alla det?

Börga med att se till att allt är helt o rent. Slangar bufferten mellan cylinder förg. , luftfilter, reglage etc...

Skruva (alltid) försiktigt in båda nålarna I botten. Spänn aldrig o tvinga inget. minsta antydan till stopp o där är det just stopp.

Kolla bruksanvisning eller tillverkarens hemsida vad grund inställningen ska vara.
Läs på lite o se hur den funkar. H är 9ggr av 10 huvudmunstycke o L är Lågfart/accelerations krets

Brukar normalt sett vara 3/4 ut på L och 1 varv ut på H.

Sen skiljer det här lite hur olika gör.

Jag brukar se till att den startar på grund inställning. Finns massor som kan vara slitet eller defect annars. Jag justerar aldrig en kall motor!
Jag justerar lågfart först!
Kollar var den börgar bli orkes lös i axet o går bakåt tills jag är nöjd.
Efter detta skuvar jag in topp varvet så att den precis vill takta under 50cc o över vill jag höra mer än så, gärna att den taktar ordentligt efter 10 sek.
Sen kollar jag axet igen o kanske ändrar om alltihop igen.
Får jag den o gå ordentligt justerar jag sen tomgången på T.
Den ska takta riktigt på tomgång. Varvet vill jag ha så kedjan står helt stilla vid normal spänning o slitage.

OBS!

Tvekar ni så fråga nån om de vill visa. Lyssna noga, ibland är det inte lätt o höra vad som händer.
Kör aldrig så det skriker obelastat. Motorer vill ha mer än bara luft!

Träna o testa olika inställningar.

Ju mer bränsle ju mer kraft, men ofta mingre topp varv.

Tänk på att topp varv o arbets varv är helt olika!
Arbetsvarvet brukar ligga ca 20-30% under rekommenderat toppvarv, detta är svårt att påverka med inställningar. Toppvarv har man nytta av vid kvistning av riktigt klena kvistar eller barkning etc...

Sågen har behov av bränslet för kylning o smörjning bla.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4368 Om du skall modda din ljuddämpare så kan jag rekommendera att du skruvar ut H-skruven 1½-2 varv så att har lite marginal när du börjar justera den, Med 1½-2 varv så blöddrar sågen oftast rätt mycket men det är bättre det än att den skriker !!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4387 Efter att ha provat med rpm-mätare måste jag erkänna att det är svårt att höra skillnad mellan t.ex 13- och 14000rpm utan ngn referens.
Däremot fungerare även ett ganska ovant öra bra för en hyfsad inställning.
MEN: En del maskiner har varvtalsbegränsning och JAG tror inte jag klarar att skilja på 4-taktsbludder och bludder pga varvstoppet när man ligger uppåt 14.000 rpm.

/Nisse

Kanske en lämplig tråd att klistra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).