Motorsåg och handhållet

Jonsered 2050 turbo

12 inlägg 11606 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2050 turbo

enko1970  
#61431 Hej

Har en jonsered 2050 turbo.
Kan inte ställa in min motorsåg, den startar bara om tjocken är utdragen oavsett om den är varm eller kall och på hög varv, låg då dör den direkt.
Ena skruven till förgasaren kan man inte dra åt ordentlig, den slirar bara.
Såg också en liten repa i cylindern, kan den påverka inställningen och hur man ska veta om den har skurit eller om det är fel på förgasaren som är från Kina.
Har nån nåt liknande erfarenhet?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

stegmaster  
#61444 Jag har ochså haft mycket strul med min 2050 turbo, detta ochså med förgaseren. :sad:
Jag visste inte at Förgaseren kom från Kina. :surp:
Det kanskje förklarer ganke mycket av dessa problem, då jag har dårliga erfarheter med andra saker från kina.- 😡

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 turbo

Ewol  
#61473
enko1970 skrev:Hej

Har en jonsered 2050 turbo.
Kan inte ställa in min motorsåg, den startar bara om tjocken är utdragen oavsett om den är varm eller kall och på hög varv, låg då dör den direkt.
Ena skruven till förgasaren kan man inte dra åt ordentlig, den slirar bara.
Såg också en liten repa i cylindern, kan den påverka inställningen och hur man ska veta om den har skurit eller om det är fel på förgasaren som är från Kina.
Har nån nåt liknande erfarenhet?

Mvh


Vad är det för skruv som Slirar ? Känns spontant som en stor del i felet ligger i den om det är en justerskruv
Repan i cylinder är nog ingen större fara så länge den inte är allt för djup, är det bra komp. i sågen ?

Mvh Jon

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 turbo

Nonkan  
#61520
stegmaster skrev:Jag har ochså haft mycket strul med min 2050 turbo, detta ochså med förgaseren. :sad:
Jag visste inte at Förgaseren kom från Kina. :surp:
Det kanskje förklarer ganke mycket av dessa problem, då jag har dårliga erfarheter med andra saker från kina.- 😡


I stort sett alla av dagens förgasare kommer från Kina. HVA och Stihl använder i första hand Zama-förgasare som görs just i Kina.

Mycket kinatillverkat är faktiskt riktigt dåligt, men det beror oftast på inköparen som har pratat med fabriken. Vill man ha bra kinagrejer är det inget problem, det är bara att betala lite mer, något t.ex. Jula inte har gjort när de importerat sin Meec-motorsåg därifrån.

Zama i Kina ägs för övrigt av Stihl.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 turbo

blixten  
#106524 Upplever också problem med min jonsered 2050 såg. Det blir mycket avgaser typ som om den går på för fet bensin. Varken jag eller auktoriserad verkstad har lyckats att ställa in den bättre och den har inte gått mycket alls. Någon "expert" här som har några tips?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106528 Är det mörka eller ljusa avgaser? Luktar det oförbrännt?

Om den suger luft i mellanstycket eller cylinderfoten kan det bli lite ånga eller vad man ska säga....

Förutsatt att du har nytt, färskt, rätt blandat bränsle o bra olja (alternativt Alkylat/Aspen).

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 turbo

blixten  
#106882 Kör alltid på aspen i sågarna. Ja vad ska man säga mange. Avgaserna är väl åt det ljusblå hållet skulle jag tro. Om det luktar oförbrännt eller ej vet jag inte. Det luktar helt enkelt väldigt strakt bensinavgaser från en tvåtaktare:)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106912 När ni justerat, har ni koll på hur många varv det snurrat på nålarna?

Det låter som fet blandning...
Det ska mycket till för det ska ryka ordentligt av Aspen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 turbo

flisshejk  
#106990 Har alldrig varit med om att det om att det ryker sedan jag började använda aspen, kolla munstycks skruvarna så att dessa inte är sönderskruvade då kan blandningen bli för fet även om man har skruvat enligt instruktionerna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107038 Ibland om de bytt bränsle fråmn handelsbensin till Alkylat så ryker det o luktar apa tills all skit eldats upp.
Efter det, om inget hänt så går det normalt.

Tips.
Byt inte bränsle om det inte är absolut tvunget. Kör det den är van vid.

Byt bränsletyp vid köp eller fullständig renovering.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

viktor meck  
#139604 stegmaster: har inga problem med sågen :smile: . fick en lika dan med skuren cylinder så jag flyttade över den fungerande cylinder :grin: . den går jättebra och läcker inte bensin längre :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

stegmaster  
#139656
viktor meck skrev:stegmaster: har inga problem med sågen :smile: . fick en lika dan med skuren cylinder så jag flyttade över den fungerande cylinder :grin: . den går jättebra och läcker inte bensin längre :mrgreen:

Ja men det var ju bra.
Bara tut och kjör då altså. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).